זמן השהייה בחניה מתארך ומספר בדיקות הפקח בעלייה

דו"ח 2018 של 'פנגו': הפקחים בודקים יותר רכבים, בעלי הרכבים חונים יותר זמן, ומשתמשים יותר בחניונים • ומה קורה בבני ברק?

פקח חניה בבני ברק | צילום: באדיבות המצלם

מספר בדיקות הפקח בישראל זינק במהלך שנת 2018 ב-17%, אחרי עלייה של 28% בשנת 2017, כך עולה מדו"ח סיכום השנה של חברת 'פנגו' –  אפליקציה לשירותי חניה, רכב ודרך. הדו"ח, שפורסם זו השנה השלישית נועד "להעניק לציבור הנהגים בישראל, לקובעי מדיניות, מתכננים ומקבלי החלטות תמונת מצב על מגמות בחניה, בתחבורה וברכב על פי הנתונים שיש בידה".

שינוי משמעותי נרשם בזמן החניה הממוצע באזורים עירוניים ומרכזי ערים, שאינם אזורי תעשייה. זמן החניה הממוצע בישראל, בחניות המסומנות כחול לבן, רשם את העלייה המשמעותית ביותר זמן בראייה שנתית זמן החניה הממוצע עלה בשנת 2018 בכ-15% והסתכם בשעה ו-38 דקות בממוצע באזורים עירוניים שאינם אזורי תעשייה. העלייה בזמן החניה הממוצע ב-2018 היא משמעותית, בהשוואה לשנים קודמות שבהם זמן החניה הממוצע כמעט ולא גדל.

העיר שבה נרשם הגידול המשמעותי ביותר בכמות הפעלות התשלום על חניה היא ירושלים. נציין כי תושבי ירושלים מחויבים התושבים גם לשלם חניה, בעוד שבתל אביב תושבי העיר פטורים מתשלום על חניה בכחול לבן. לכן, ירושלים היא שיאנית הפעלות החניה, אך היא לא בהכרח עמוסה יותר בכלי רכב בהשוואה לעיר תל אביב. החל מקיץ 2019 צפוי שינוי נוסף בהפעלות החניה בירושלים עם כוונת העירייה להעניק שעות חניה חינם לתושבי העיר כך שהתמונה עשויה להשתנות.

מספר הפעלות החניה בירושלים עלה ב-10% ב-2018. גם מספר הפעלות החניה בבאר שבע נרשמה עלייה של 8%. הגידול נרשם הודות לאכיפת חניה יעילה יותר בתוך שכונות הערים וגידול בהיקף האימוץ של אפליקציות לחניה סלולרית בקרב אוכלוסיות חדשות.

מספר הפעלות החניה בתל אביב ירד ב-2%, זאת למרות הגידול במספר כלי הרכב על הכבישים והשפעתם על הערים הגדולות בישראל. הירידה בהפעלות החניה בתל אביב נובעת גם מגריעת מקומות חניה בכחול לבן, בין אם משינויים תחבורתיים או בשל פרויקטי תחבורה שיתופית אליו מוקצות חניות.

מניתוח הפעלות החניה על פי שעות ביממה, עולה כי בשעות הערב 18:00-24:00 נרשם שיעור הגידול המשמעותי ביותר באחוזים, בהשוואה לשיעור הגידול במספר הפעלות החניה ביתר שעות היממה. כך שמנתונים אלה עולה כי אזרחי ישראל נוהגים לבלות ולעבוד יותר בשעות המאוחרות של היום. כך, בשעה 21:00, נרשם זינוק של 15% במספר הפעלות החניה בשנת 2018 ובשעה 22:00 נרשמה עלייה של 12%. היום העמוס בשנה היה חמישי.

כמו בשנת 2017 גם בשנת 2018 השעה העמוסה ביום למציאת חניה היא 11:00 ובה נרשם המספר הגבוה ביותר של הפעלות חניה. החודש העמוס בחניות בכחול לבן היה אוגוסט. זמני החניה הארוכים ביותר באזורי תעשייה היו במהלך החודשים נובמבר ודצמבר, נובעים ככל הנראה מעלייה בכמות ותדירות הפגישות העסקיות בחודשים אלה שנועלים את שנת הכספים.

ואי אפשר בלי הזווית החרדית: מספר בדיקות הפקח בבני ברק עמד בשנה האזרחית 2018 במקום החמישי (אחרי ירושלים, ת"א, כפר סבא וחיפה) ובשנה שקדמה לה במקום השלישי (אחרי ירושלים ות"א).

בני ברק עמדה במקום ה-9 ברשימת הערים שקשה לאתר בהן חנייה בשנת 2017. ב-2018 המצב נהיה קשה יותר והיא הגיעה למקום ה-7.

כתיבת תגובה