חברות התעופה ישלמו 600 מיליון דולרים על ביטולי טיסות

אל על תשלם לנוסעים פיצויים על ביטולי טיסות בעת הקורונה – בסך של עשרות מיליוני דולרים ובנוסף תיקנס בכ-450 אלף דולר לרשויות התעופה בארה"ב | משרד התחבורה האמריקני פסק כי שש חברות ישיבו לנוסעים סך של כ-600 מיליון דולר על ביטולי טיסות ושינויים משמעותיים בשנים 2020-2021 | בראש הרשימה: חברת הלואו-קוסט Frontier מארה"ב שתפצה את הנוסעים בכ220 מיליון דולר, ותיקנס בכ-2.2 מיליון דולר

דרימליינר של אל על | צילום: יח"צ

שש חברות תעופה, ביניהן גם אל על הישראלית, ייאלצו להחזיר לנוסעים כסף בסך של כ-600 מיליוני דולרים. כך קבע אתמול משרד התחבורה האמריקני (DOT). ההחזר נתבע על ידי נוסעים שטיסתם בוטלה או שחלו בה שינויים משמעותיים על ידי החברות. שש החברות נדרשו גם לשלם קנסות בגובה מאות אלפי דולרים לרשויות בארה"ב.

בשנים 2020-2021 הגיע שיעור גבוה של תלונות למשרד התחבורה האמריקני על התנהלות חברות התעופה בארה"ב. היה זה בעיצומה של מגפת הקורונה כאשר בשנת 2020 השמים היו סגורים משך חודשים ארוכים, ואילו בשנה שלאחר מכן היו פתיחות וסגירות באופן לא סדיר, מה שגרם לביטולי טיסות ושינויים משמעותיים בלוחות הזמנים. על פי החוק בארה"ב, טיסה מבוטלת מזכה את הנוסעים בהחזר, אך בגלי הקורונה השונים הציעו חברות רבות זיכויים לנוסעים במקום להחזיר את הכסף.  החקירה באשר לחברות נוספות עודה בעיצומה.

משכך, קבע משרד התחבורה כי חברת הלואו-קוסט האמריקנית Frontier תשלם לנוסעים החזר בסך של 222 מיליון דולר לצד קנס של 2.2 מיליון דולר. חברת התעופה 'אייר אינדיה' נקנסה ב-1.4 מיליון דולר, TAP הפורטוגלית נקנסה ב-1.1 מיליון דולר, חברת 'אארומקסיקו' נקנסה ב-900 אלף דולר וכך גם אל על (אך זו הפחיתה את הסכום בסופו של דבר ל-450 מיליון), וחברת 'אוויאנקה' ב-750 אלף דולר.

מאל על נמסר בתגובה להחלטה: "משבר הקורונה הוא הגדול והקשה ביותר בכל תולדות התעופה העולמית. ממשלות בעולם הבינו כי נדרש מהן לסייע במענקים, הלוואות וערבויות על מנת לאפשר לחברות התעופה לשרוד. בעקבות הקושי במתן החזר ללקוחות שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה, נפתחה לפני כשנתיים בעיצומו של משבר הקורונה בדיקה במשרד התחבורה של ארה"ב (DOT) בנושא עיכוב בהשבת כספים ללקוחות שטיסתם בוטלה.

"אנו מדגישים כי אל על השיבה ללקוחות את כספם ולאחר שיח ארוך עם משרד התחבורה האמריקאי הגענו להבנות בנושא הקנס הסמלי אשר עומד בפועל 450 אלף דולר (לאחר שמחצית מהקנס המקורי נוכתה בגין כספים שהוחזרו גם ללקוחות שביטלו את הטיסות מרצונם ולא היו זכאים להחזר לפי הדין). כפי שהדגשנו בעבר, העיכוב בתשלום ללקוחות מקורו בהתמשכות המגעים לקבלת סיוע מהמדינה ועם השלמת המתווה ביצענו החזר ללקוחות".

כתיבת תגובה