חברת הדירוג S&P מותירה את ישראל בדירוג AA-

חברת הדירוג נותנת אמון מלא בכלכלת ישראל למרות חוסר היציבות הפוליטי ועל אף הרחבת הגירעון הממשלתי • החברה מתייחסת לירידה ביחס החוב תוצר ובעליה בצמיחה • להערכת החברה עד 2023 ישראל תמשיך לצמוח בשיעור ממוצע של 3 אחוזים

סוכנות הדירוג S&P | צילום: GIL C, שאטרסטוק

אישור חיובי נוסף לניהול כלכלת ישראל בשנים האחרונות. חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P, אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל, על החוב במטבע חוץ, ברמה של AA- והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה". זאת למרות גירעון הממשלה והיללות בתקשורת על בור תקציבי ענק.

נציגי חברת הדירוג, הדגישו בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל, כגון: כלכלה מגוונת, הכנסות גבוהות, חשבונות חיצוניים חזקים ומסגרת מוניטרית גמישה. שתי המגבלות העיקריות של הדירוג, נותרו נטל החוב הגבוה יחסית והסיכונים הגיאו-פוליטיים.

סבב הבחירות השלישי, לא נעלם מנגד עיניהם של נציגי החברה. אלה ציינו שלמרות האתגרים הפיסקליים שנוצרו מבחירות מתמשכות, והעובדה שבישראל לא מכהנת ממשלה קבועה קרוב לשנה וחצי, הם צופים כי מחויבות למשמעת פיסקלית, תהיה בראש סדר העדיפויות של קובעי המדיניות. לדעתם, יעילות המערכת המוסדית והשלטונית בישראל, תאזן את השלכות הבחירות הנוספות  ותתרום להמשך מדיניות מאקרו כלכלית אחראית.

התמ"ג בזינוק האבטלה בשפל

בחברת S&P מעריכים, כי כלכלת ישראל תצמח, בשיעור ממוצע של מעט מעל 3% עד 2023, שיעור גבוה ביחס לרוב מדינות ה-OECD. החברה צופה כי הצמיחה תקרה גם אם צעדי הצמצום הפיסקאלי של הממשלה יובילו להחלשתה, והיא תנבע מצריכה פרטית, על רקע שוק עבודה חזק, המשך פעילות השקעות של חברות, בעיקר בסקטור ההיי-טק, וכן ביצועים חזקים בתחום יצוא השירותים.

מחמאה נוספת המצוינת בדוח, מצביעה על כך שהמשק לא התמודד עם מיתון, ב-15 השנים האחרונות והתמ"ג במונחי דולר אמריקאי, עלה ב-65% מאז 2010, עם שיעור אבטלה שנמצא בשפל היסטורי מתחת ל 4%.

נציגי החברה כלל לא מתעלמים מהעלייה בגרעון הממשלה בשנת 2019, לרמה של 3.7%, לעומת יעד שנתי של 2.9%. הם מסבירים כי הסיבה העיקרית, הינה ירידה בהכנסות ממסים. המומחים בחברת הדירוג, צופים גרעון של 3.5% בשנת 2020-2021.

החברה מציינת לחיוב את הירידה ביחס חוב תוצר בשנים האחרונות, שהגיע ל 60% ב-2019; את ההסכמה הרחבה בדבר חשיבות המשך הורדת נטל החוב, המעוגנת בכללים הפיסקליים, כגון כלל ההוצאה והנומרטור. החברה מעריכה כי יש קונצנזוס פוליטי על הכלת החוב הציבורי, והוא מהווה אחד היעדים המרכזיים בו תעסוק הממשלה החדשה.

אמון בינלאומי מושלם

האמון הבינלאומי בכלכלת ישראל, מקבל ביטוי בדוח, המדגיש, שלמרות עלייה קלה בצרכי המימון הברוטו, יש לישראל גישה מצוינת לשוקי הון מקומיים ובינלאומיים, התומכת ביעדי הממשלה לגוון את בסיס המימון שלה ולהאריך את הטווח הממוצע לפדיון, ליותר משמונה שנים. האנליסטים ציינו בפרט, את הנפקות האג"ח הבינלאומיות האחרונות, עם טווחים ארוכים עד 30 ו -50 שנה.

עוד מציינים האנליסטים לחיוב, את גמישות המדיניות המוניטרית, כנקודת חוזק בדירוג, ואת האינפלציה הנמוכה באופן עקבי, שירדה מתחת ליעד של 1%-3% של בנק ישראל במחצית השנייה של 2019. כמו כן מציינת החברה, שאחד האתגרים המרכזיים במדיניות המוניטרית, נותר שוק הנדל"ן, ומתייחסת לצעדים המאקרו יציבותיים, שביצע בנק ישראל בשוק המשכנתאות בהקשר זה.

חברת S&P מציינת, כי מאמצים לשיפור הביצועים הפיסקליים, שיביאו להפחתה מהותית, בחוב הציבורי נטו או בתשלומי הריבית, או שיפור מהותי לא צפוי במצב הביטחוני במזרח התיכון, עשויים להביא להעלאת דירוג. לחלופין, היחלשות של הכלכלה, מאזן התשלומים או הביצועיים הפיסקליים של מדינת ישראל, בצורה ניכרת, מעבר לתחזית שלהם, או אם הסיכונים הביטחוניים יעלו באופן משמעותי, עלולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "אשרור הדירוג, משקף את אמון חברות הדירוג בכלכלת ישראל, ומדגיש את החשיבות בהמשך מדיניות פיסקלית אחראית המעודדת צמיחה, את הגישה המיטבית של מדינת וישראל לשווקי ההון, כפי שהשתקפה בהנפקות האחרונות".

כתיבת תגובה