חברת היהלומים של נשיא הבורסה לשעבר נקלעה לחובות

ענף היהלומים מראה התאוששות, אך שניים מבכיריו בצרות • אבי פז, לשעבר נשיא הבורסה ליהלומים – נקלע לחובות, ולב לבייב, היהלומן הנודע – מסובך בפלילים, וכעת מסתמן כי המשטרה תערוך לו חיקור דין בחו"ל • נוצץ אבל לא זהב

הבורסה ליהלומים ברמת גן | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ענף היהלומים שוב נמצא בכותרות, לאחר שנה של שקט יחסי והתייצבות במכירות. זה קורה אחרי שב'כלכליסט' נחשף הבוקר כי חברת היהלומים הוותיקה של אבי פז נקלעה לחובות.

פז, הוא חבר הבורסה ברמת גן, וחברת היהלומים שלו 'אבי פז פנסי בע"מ' הייתה בעבר אחת הפעילות בה ונכללה ברשימת יצואני היהלומים. פז היה נשיא הבורסה ליהלומים עד 2011, ונשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים עד 2012.

בכתבתה של נווית זומר פורסם, כי לאחרונה דווח לנשיאות הבורסה על קשייו של פז ועל המצוקה התזרימית שהחברה נקלעה אליה. היקף חובותיו של פז מוערך בכתשעה מיליון שקל, רובם לבנקים ולא לחברי בורסה אחרים. פז מקיים מו"מ מול הבנקים הנושים כדי להגיע להסדר ולפריסת חובות, כנגד מימוש נכסים שבבעלותו. בעקבות הקשיים הושבתה המלטשה שלו בארץ, שהפעילה בשיאה כ-25 עובדים, וצומצמה פעילות החברה.

קשייו של פז הגיעו לאחר שנה רגועה בבורסה ברמת גן, שבמהלכה לא דווח על קשיים של יהלומנים, אף שהענף העולמי עדיין לא חזר לביצועים של שנות השיא שלו. ברבעון הראשון של 2019 נרשמה ירידה בביקושים לאבני גלם, בטענה כי מחיר יהלומי הגלם גבוה ביחס למחירי היהלומים המלוטשים שירדו. גורמים בבורסה העריכו כי קשייו של פז נובעים מהתחרות הגוברת בתחום, מהשינויים בענף השעונים ומשחיקה ברווחיות של כל הענף.

מטעמו של אבי פז לא נמסרה תגובה.

פרשת לבייב: חיקור דין בחו"ל כנגד הסגרה

בתוך כך מתברר שהמו"מ עם היהלומן לב לבייב עדיין תקוע, והוא מסרב להגיע לחקירה בארץ בנושא פרשת הברחת היהלומים בחברת LLD שבשליטתו.

עורכי הדין ציינו כי "לבייב הודיע כמה פעמים ליחידה החוקרת מאז תחילת החקירה, כי הוא נכון להעמיד את עצמו לרשותה ממקום מושבו בחו"ל ללא דיחוי ולחילופין להגיע לישראל, להיחקר ואף להפקיד ערבויות להבטחת התייצבותו העתידית לחקירות נוספות ככל שתידרשנה. הכל על מנת לאפשר את התקדמות החקירה מצד אחד, ולאפשר לו לשוב למקום מושבו ולעבודתו בחו"ל מצד שני, תוך התחייבות לחזור לישראל לחקירות נוספות לפי דרישה בהתראה סבירה".

מאידך, מסרבות המשטרה והפרקליטות לקבל את תנאיו של לבייב ודורשות שיגיע לישראל וייחקר ככל חשוד אחר, כולל האפשרות של מעצר ואיסור יציאה מהארץ. לבייב מתנגד, והליך הסגרה לא עולה כלל על הפרק לנוכח הקשר שלו עם הקרמלין. לרשויות בישראל אין כלים כדי להביא את לבייב לחקירה ללא הסכמתו, ונראה כי לא יהיה מנוס מלנקוט בבקשת חיקור דין שתביא לחקירתו של לבייב בחו"ל.

ענף היהלומים חוזר לנצוץ

על אף כל האמור, יש לציין שלאחר כעשור של ירידות במכירות – מתחיל ענף היהלומים להתייצב במקצת. אולם, הוא עדיין רחוק מסכומי היצוא שהורגל בהם ערב המשבר הכלכלי העולמי שפרץ ב-2008.

הדבר מתבטא בכך שלעומת ירידה ביבוא יהלומים (גולמיים ומלוטשים נטו) שהסתכם בחודשים ינואר- אפריל 2019 ב-5.5 מיליארד שקל, לעומת 6.8 מיליארד שקל בחודשים המקבילים של שנת 2018. ניתן לראות עלייה מסוימת או ייצוב ביצוא היהלומים ב-2018.

בשנה שעברה הסתכם הייצוא בכ-4.5 מיליארד דולר (7 מיליארד בשנת 2007), בדומה ל-2017, לאחר שהחל ליהנות מהטבות ממשלתיות ייחודיות, בעקבות הסכם על גילוי מלא של עסקאות. (בשנים עברו נמנעה הממשלה ממתן הטבות ייחודיות לענף היהלומים, מתוך חשש שלא כל העסקות בענף גלויות).

הטבות הממשלה גרמו לעשרות סוחרי יהלומים להרחיב את תחומי פעילותם גם לתחום עיצוב תכשיטים משובצי יהלומים. עיצוב וייצור תכשיטים הוא הזדמנות לסוחרים רבים בענף לייצר ערך מוסף לסחר ביהלומים ולשיפור בכך את רווחיות העסקית השוטפת

כתיבת תגובה