חוף הכרמל לא ייובש, תכניות הנדל"ן נגנזות

לאחר הערעור שהגישה המדינה נגד החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה בדבר התוכנית לייבוש והרחבת חוף הכרמל: התוכנית לייבוש החוף נדחתה ואיתה גם המימוש של בניית המגדלים במתכונת שתוכננה • בית המשפט העליון השיב לתוקף את החלטת ועדת הערר הארצית שביטלה את המשך הבניה של ארבעה מגדלים לאורך רצועת החוף

גשר הולכי רגל ממגדלי חוף הכרמל לחיפה. ברקע המגדל שבנוי במקום | צילום: מתניה טאוסיג, Flash90

תשובה לא ימשיך לחסום את קו החוף של תושבי חיפה. השופטים נועם סולברג, מני מזוז וג'ורג' קרא מבית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מנהליים ביטלו השבוע (א') את החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה וקיבלו את הערעור שהגישה פרקליטות המדינה בשם המשרד להגנת הסביבה, ועדת המשנה לעררים והוועדה המחוזית בתיק של מגדלי חוף הכרמל.

בית המשפט קיבל את כל טענות המשרד להגנת הסביבה והחזיר החלטת ועדת המשנה לעררים. בכך למעשה נדחתה התוכנית לייבוש החוף.

לפי דיווח ב'חי פה', לפני כעשרה ימים התקיים דיון בבית המשפט העליון בערעור אותו הגישה המדינה על פסק הדין שניתן ע"י ביהמ"ש לעניינים מנהליים בחיפה. בתום הדיון הביעו השופטים את עמדתם והמליצו לעורכי הדין של היזמים להסכים לקבלת הערעור. ביום חמישי האחרון, פסק ביהמ"ש העליון בעניין והחליט לקבל את ערעור המדינה על פסק הדין שניתן ע"י ביהמ"ש לעניינים מנהליים בחיפה ואימץ את עמדת עיריית חיפה וועדות התכנון על, פיה הערך הציבורי העליון עליו יש לשמור, הוא סביבה חופית בטוחה ונגישה לציבור.

בהחלטתו, כאמור, החזיר בית המשפט לתוקפה את החלטת ועדת הערר הארצית, אשר ביטלה למעשה את המשך הבניה לאורך רצועת החוף. בכך, מסתיים הליך משפטי ותכנוני ארוך, שתחילתו בשנת 1978, עם אישורה של התכנית להקמת ששה מבנים לשימוש מלונאי בחוף הכרמל.

על פי תכנית זו הוקמו בתחילת שנות ה-90 שני המבנים הראשונים, כשבידי “חברת חוף הכרמל” נותר שטח פנוי וזכויות להקמת ארבעה מבנים נוספים. מימוש זכויות הבניה הותנה בהרחבת רצועת החוף ל-100 מטרים. לצורך כך, קידמה החברה תכנית לייבוש הים, במסגרתה נדרשה להכין תסקיר השפעה על הסביבה – כך דיווח 'חי פה'.

לפי עדכון מהמשרד להגנת הסביבה, בית המשפט מצא שהחלטת בית המשפט המחוזי שגויה בהיבטים הבאים:

א. בקביעת בית המשפט המחוזי כי מוסדות התכנון מושתקים מלבחון את התוכנית בראי חוק שמירת הסביבה החופית ומדיניות תכנונית ושירותים סביבתיים רלוונטיים

ב. בקביעת בית המשפט המחוזי כי אין לדחות את התסקיר, על אף פגמים מהותיים שנפלו בו.

ג. בקביעת בית המשפט כי היזמים רשאים לתכנן בקרקע המדינה, חרף העדר זיקה קניינית או חוזית לשטח הים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "עוד הישג עבור תושבי חיפה! נקבע מעמד משמעותי לשמירה על הסביבה החופית ולהגנה על האינטרס הציבורי. לא נאפשר פגיעה בחופים ונשמור עליהם לטובת הציבור ולעתיד הדורות הבאים".

עו"ד אודי איתן ייצג את המדינה בערעור. מטעם המשרד להגנת הסביבה ליוו את התהליך מתכננות המחוז נורית שטורך ו-ורד דרור ומהלשכה המשפטית עו"ד נעה גשן וליאורה עפרי.

כתיבת תגובה