חוק ההסדרים: זו תהיה עליית המחיר שיספגו צרכני המשקאות

מס בטעם מר: כלל המשקאות המתוקים, כולל אלה שיש בהם ממתיקים שאינם סוכר, ימוסו באופן משמעותי • המס העיקרי: על בקבוקים גדולים • ההערכות: אחרי שכשלו במניעת חוק הפיקדון, חברות המשקאות צפויות לנחול הפסד גם מול כוונתו של ליברמן למסות את המשקאות המתוקים והמוגזים

משקאות על מדפי רשת שיווק | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחרי שהבטיח כי לא יעלה מסים, מסתבר ששר האוצר ליברמן כלל שורה רחבה של הצעות – שנושאות את השם: 'הגדלת תקציב המדינה בשנים הקרובות'. אלה, נכללות בטיוטת חוק ההסדרים.

מדובר על שורה בלתי נגמרת של חוקים ותקנות הכוללות את כל תחומי החיים. החל ממס על כלים חד פעמיים, מע"מ על שירותים אינטרנטיים מיובאים, גביית תשלום על אי הגעה לתור אצל רופא מקצועי (שרבים אינם מגיעים אליו בסופו של דבר, כיוון שהתורים הם בממוצע המתנה של 70 יום) ומס של 20 ש"ח להגעה לרופא מקצועי ללא הפניה מרופא משפחה, עבור במס על חברות הביטוח הרפואיות הפרטיות (במטרה להעלות את שכרם של הרופאים במערכת הציבורית) ביטול או נכון יותר: מזעור הלוואות לזכאים לדיור ע"י המדינה, וכלה בחובת דיווח על החזקת מטבעות דיגיטליים בסך של מעל 200 אלף שקלים.

זו ההזדמנות לציין, כי האוצר מתכוון לבטל את אגרות החוב המיועדות בקרנות הפנסיה, דהיינו, המדינה תפסיק לספק ביטחונות לכשליש מחסכונות המפקידים לפנסיה באג"ח מיועדות בלתי סחירות שהיו עד כה בריבית שנתית קבועה ומובטחת של 4.86 אחוזים. חלף זאת, מציע האוצר להעניק רשת ביטחון למקרה שהתשואה על הפנסיה תהיה מתחת ל-5% שנתי. בכך תחסוך המדינה כ-7 מיליארד שקלים בשנה. בהסתדרות טענו כי כוונת האוצר להפסיק את הנפקת איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה, היא עוול. "ההסתדרות לא תאפשר לשמוט את הקרקע מתחת לרגליו של ציבור החוסכים לפנסיה. המנגנון שמוצע כעת בטיוטת חוק ההסדרים מסכן את הביטחון הכלכלי של אוכלוסייה רחבה וחייב להיבחן מחדש. הגנת הפנסיה היא משימה ראשונה בחשיבותה… ככל שהאוצר יבחר להמשיך עם המחטף על גב החוסכים, לא נהסס לפעול בכל הערוצים כדי לסכל את המהלך".

ועתה, למס המתוק-מר:

אחד המסים הצפויים, אם יעבור – וצפוי שאכן יהיה אחד הקלים יותר להעברה בשל 'צביעתו' כמקדם בריאות – הוא מס על משקאות מתוקים. המדינה מצפה להכניס כ-300 מיליון ועד 450 מיליון ש"ח בשנה לקופת המדינה, ממיסוי, כאשר היקף ההכנסה למדינה תלוי עד כמה הצרכנים אכן יושפעו מהמס וימעיטו את צריכת המשקאות הללו.

לפי פרסום ב-TheMarker, יחולו על המשקאות שתי מדרגות מס. האחת – מיסוי בן 70 אגורות לליטר, שיוטל על משקאות שכמות הסוכר בהם נמוכה מ-5 גרם ל-100 מ"ל, והשנייה – היטל של 1.3 שקל מס לכל ליטר, שיוטל על משקאות בעלי כמות סוכר הגבוהה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה.

המשמעות: בקבוקים גדולים (1.5 ליטר) של שתיה מתוקה (הנצרכת בבקבוקים אלה בעיקר בסקטור מסוים מאוד שאליו, בין היתר, מכוון המס) יתייקרו משמעותית, כ-1.95 נוספים לכל בקבוק. זאת, לעומת פחיות או בקבוקי שתיה אישיים או אפילו משקאות דיאט. בקבוק משפחתי של ליטר וחצי שתייה מתוקה, למשל, יתייקר ב-1.95 שקל לכל בקבוק. במקביל, פורסם, כי גם תרכיזי הכנת השתיה המתוקה (הרווחים מאוד במגזר החרדי) ימוסו באופן הגבוה פי שישה מהמס על שתייה ממותקת מוכנה.

נציין, כי לאחר כישלונן של החברות בחוק הפיקדון, קשה מאוד להניח כי הללו יוכלו לטעון שהמס על המשקאות אינו שוויוני (בטענה כי יש למסות באופן רוחבי את כל המאכלים עתירי הסוכר במשק) כיוון שהמחקרים שהוכנו מראש עבור רשות המסים והאוצר קודם לכן, הפריכו טענה זו, בהוכחות לכך שמשקאות מתוקים מזיקים פי כמה מצריכה של סוכר הנמצא במאכלים, בשל היותו נוזלי, וכך הוא מדלג על חלק ממערכת העיכול.

כתיבת תגובה