חידת העל: האם הוותמ"ל תמשיך?

הוותמ"ל הוועדה הממשלתית העליונה לתכנון שנועדה לעקוף מימין את המחוזיות והמקומיות תעבור לדרך • לאור הקונסטלציה הפוליטית הנוכחית כשוועדת השרים לענייני חקיקה חוזרת לתפקד נראה כי החלטתו של שר הפנים דרעי לקדם את הצעת 'חוק הוותמ"ל' – שתאפשר הארכת וועדת העל הממשלתית לתכנון בעוד 4 שנים נוספות – אפשרית הפעם • זאת, למרות היותה זמנית מעצם היווסדה בעידן כחלון

כחלון, דרעי וליצמן | צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר, פלאש 90

השר אריה דרעי מתכנן לחדש את בקשתו לדיון בוועדת השרים לחקיקה אודות 'חוק הוותמ"ל' שיזם, למרות ההתנגדויות החריפות שנרשמו מולו. זאת, תוך החלטה שרק ועדת העל הממשלתית לתכנון מתחמי דיור גדולים (הוותמ"ל) היא היחידה שיכולה לנצח את גלגלי הבירוקרטיה של וועדות התכנון השונות, המקומיות והמחוזיות שתוקעות את ההיתרים בדיונים, דרישות ומהמורות.

לאור זאת, אם יוארך 'חוק הוותמ"ל', שמתוקפו מתאפשרת כיום פעילות הוועדה המיוחדת, זו תפעל עוד ארבע שנים לאחר שנוסדה בעבר כהליך זמני וע"י שר האוצר דאז משה כחלון. אם החוק יעבור את המשוכות הרבות פעילות הוועדה תוארך לארבע שנים נוספות.

לפי פרסום ב'הדרך', בעוד שבעבר התמקדה הוועדה בעיקר בתכנון יח"ד על שטחי קרקע פנויים ושטחים פתוחים, עתה נראה כי זו תעסוק בעיקר בתכנון יישובי מיעוטים, התחדשות עירונית, לצד תכנון בסמוך לקווי המטרו, הרכבת הקלה בגוש דן, בירושלים ועוד – ותהפוך לוותמ"ל עם תכניות מוטות תחבורה.

עוד פורסם כי כחלק מהחוק שצפוי להיות מאושר, סמכות הוותמ"ל תורחב גם ל"מתחמים המותאמים לצרכי האוכלוסייה החרדית" כפי שצוטטו דברי ההסבר לטיוטת הצעת החוק, כאשר בטיוטת לשון החוק מופיע, כי "במתחמים שהם בסמיכות לשכונה שלפחות 50% מתושביה משתייכים לאוכלוסייה החרדית, יהיה ניתן לתכנן 500 דירות לפחות, כך שיתאימו לצרכי החרדים, ובמתחמים שאינם סמוכים לשכונה שמרבית תושביה חרדים – מספר יחידות הדיור יעמוד על 1,000 דירות שניתן לתכנן לחרדים".

 גם שר השיכון יעקב ליצמן פנה לפני מספר שבועות במכתב לשר הפנים והביע תמיכה ביוזמת הארכת חוק הוותמ"ל כשהוא מבקש להסיר מסדר יומה של הוועדה חסם בדמות החלטה שהיא תתמקד בעבודתה רק על תכניות 'מוטות תחבורה' בכפוף לתמ"א 70 – תכנית התחבורה הארצית של ישראל, משום שיארך זמן עד למימושה.

גורמים במערכת הפוליטית העריכו בשיחה עם 'ביזנעס' כי לאור הסרת האיום בהפלת הממשלה לפני תקציב 2020, וחידוש ישיבות וועדת השרים לענייני חקיקה – יש סיכוי רב שהחוק יאושר בוועדה ובקרוב בכנסת, עד לפעילות בת ארבע שנים נוספות של הוועדה.

כתיבת תגובה