כ-300 מיליון ייחסכו: הקלות ל-90 מוצרים בבדיקות תקינה

רפורמת התקינה: חיסכון מוערך של כ-300 מלש"ח לציבור בעקבות הקלות בבדיקות ל-90 מוצרים • עם זאת, בתקני ילדים וקרמיקה, בהם הסיכון לבריאות ובטיחות הוא הגבוה ביותר – לא יתבצעו שינויים והם ייבדקו ברמת הבדיקה המחמירה ביותר טרם כניסתם לארץ

השר עמיר פרץ | צילום: דוברות משרד הכלכלה

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, חתם היום על נוסח צו קבוצות יבוא שיאפשר רפורמה במשטר הבדיקות של המוצרים המיובאים לארץ, להם תקן רשמי, טרם כניסתם לארץ והפצתם לשווקים.

הצו הוא פרי עבודה ממושכת מאוד של דיונים מקצועיים, פרסום לציבור ביולי 2020, קבלת הערות רבות מגורמים שונים ומגוונים, הכנת מענה מקצועי לכל הפניות וההערות, שינוי ההחלטות בהתאם לצורך ועוד.

כיום ישנם בישראל כ- 500 תקנים רשמיים, אשר חל עליהם משטר פיקוח ברמות שונות. כמחצית מהם – 240 נמצאים בקבוצת הבדיקות המחמירה ביותר (קבוצה 1), בה נבדק כל משלוח עם הגעתו לנמל. כ-170 תקנים נמצאים בקבוצה השניה, המחייבת בדיקת דגם ראשוני ומחויבות היבואן הגשת הצהרה על התאמה לתקן  לתקן ולדגם שנבדק, והיתר, בקבוצה השלישית, המקלה ביותר, בה נדרשת הצהרת יבואן על התאמה לתקן זאת בהסתמך על מסמכים המעידים על כך, ללא בדיקות בשערי הנמל.

במסגרת הרפורמה, יישארו בקבוצה 1 – המחמירה ביותר, כ-150 תקנים בלבד והיתר יסווגו בקבוצות 2 ו-3. זאת, כאשר כניסתה לתוקף תותנה בהגברת האכיפה בשווקים. עם זאת, דרש השר פרץ, כי כל מוצרי הילדים יישארו בקבוצת הבדיקה המחמירה ביותר וזאת כדי להגן על בריאותם ובטיחותם של הילדים.

הרפורמה תוחל בשלוש פעימות, כשהראשונה, תחול בעוד 60 יום, השניה, בעוד שנה ושלישית בעוד שנתיים. חלוקת הרפורמה ל-3 פעימות נעשתה כדי להפעילה בצורה מדורגת בהתאם להשלמת תגבור מערך פיקוח/אכיפה במינהל התקינה.

משמעותה של הרפורמה היא הפחתה בעלויות היבואנים אשר ידרשו בפחות בדיקות והפצת מוצרים לשווקים בלוחות זמנים קצרים יותר. עלויות אלו צפויות להתגלגל לצרכנים ולהוזיל את עלות המוצרים. בנוסף אף ההקלות אמורות לעודד כניסה לשוק שחקנים חדשים ולהגביר תחרות, שגם היא אמורה לגרום להורדת המחירים והרכבת מגוון המוצרים. על פי אומדן משרד הכלכלה, בהתבסס על בחינה כלכלית, המדובר בחסכון של כ-300 מלש"ח. לצד זאת תמשך ההקפדה לשמור על בריאותו ובטיחותו של הציבור, כך שמוצרים בעלי פוטנציאל סיכון גבוהה ביותר, כגון מוצרי פעוטות ותינוקות רגישים,, קרמיקה הגורמת להחלקה ולסיכון עשרות אלפי קשישים, מוצרים המופעלים בגז, וכו', בהם הסיכון הגבוה ביותר באופן יחסי, יישארו בקבוצה בה נדרשות הבדיקות המחמירות ביותר.

לקבוצות המקלות יעברו בין היתר, גופי תאורה, סוללות ראשוניות, מזגנים, מכשירי חשמל לבנים (מייבש כביסה, מכונת כביסה, מיקרוגל, מדיח, תנורי בישול וכו'), מוצרי אלקטרוניקה (טלוויזיות, טלפונים סלולריים, מערכות וידאו ושמע, מחשבים ועוד). יצוין כי רפורמה זו, אשר תוריד את כמות המוצרים אשר יבדקו בבדיקות מחמירות, תחייב את הגברת האכיפה בשווקים, אשר מהווה תנאי להפעלת הרפורמה.

שר הכלכלה והתעשיה עמיר פרץ רואה חשיבות גדולה ברפורמת התקינה ואישר אותה לאחר שבחן אותה והשלכותיה היטב עם הממונה על התקינה במשרד (היוצא מר יעקב וכטל והנוכחי איגור דוסקולוביץ). "המשרד מקדם היום רפורמה שמטרתה להקל על היבואנים ומצופה מהם לגלגל את הטבת המדינה אל הצרכנים! מי שיפר האמון ויפגע בבטיחות הציבור, צפוי לאכיפה מחמירה. ישנה חשיבות באיזון  בהורדת יוקר המחיה והסרת חסמים ובירוקרטיה מיותרת, אך לא על חשבון בריאות ובטיחות הציבור", אמר השר פרץ.

כתיבת תגובה