חכמים בלילה: על עקיפת האכיפה בבני ברק – תחקיר ביזנעס

תופעה מטרידה המדירה שינה מעיני התושבים בבני ברק וילדיהם: בנייה בלתי חוקית מתבצעת בשעות הלילה, והפקחים העירוניים? מתעלמים, או מחלקים התראות וקנסות מזעריים כשהעבודה נמשכת. חשיפת 'ביזנעס': בכירים בעירייה ממליצים למתייעצים עימם כיצד לדלג מעל ועדות התכנון והבינוי: "תבנו בלילה, ויהיה בסדר".

עיריית בני ברק פלאש 90 מרים אלסטר עיריית בני ברק פלאש 90 מרים אלסטר

הבנייה בעיר בני ברק בתנופה, ואלפי יחידות דיור חדשות בעיר נמצאות בשלבי בנייה שונים. אלא שתוספות בנייה כמו מרפסות בלתי חוקיות, קומות גג שמקוּרות בִן-לילה ללא היתר וזוויות בקצוות ש'מתיישרות' באין רואה – הן רק חלק מפעילות שיפוצים ותוספות בנייה בלתי חוקיות המתרחשות בעיר בני ברק.

הזווית המטרידה באמת היא היעדר הפיקוח, שלאור עדויות שנאספו אצלנו ייתכן ועובדיו נהנים כפעם בפעם ממתת יד, כדי להעלים עין. וזה עוד לא הכל: בכירים בעירייה ממליצים בחשאי לתושבים ממקורביהם: "בְּנוּ בלילה, הפקחים עמוסים ביום ממילא ולא יבחינו בתוספות אם אף אחד לא ילשין".

"מדובר", מספר לנו בנימין ל' מרחוב בר-אילן בעיר, "בתופעה שאין לה אח ורע. כבר שמענו בערים מסוימות על שוחד שזורם במחלקות העירייה ואגפיה בתמורה לבנייה בלתי חוקית ולא מאושרת בעליל. אבל איך ייתכן שקיימת העלמת עין מכוונת מתוספות בנייה בלתי חוקיות?

ומי מדבר על ההרעשה שגובות העבודות המתבצעות בשעות המנוחה. בנימין, שמתגורר ברחוב קטן יחסית בלב שיכון ה' בעיר לא מצליח לישון בגלל העבודות שמבצעים שכנים בבניין מולו והוא אף סיפק לנו תיעוד מטושטש מעט של פקחים וניידת שיטור עירוני שהוזעקו בשל תלונה אנונימית שהגיש אודות העבודות הנעשות ברחוב באמצע הלילה. "אבל להפתעתי, הבטתי מהחלון וראיתי שהסבל שאני חווה בשלשת החודשים האחרונים לא עומד להגיע לסיומו. הרעשים המטריפים וטורדים את מנוחתי בדיוק בשעות המנוחה החוקיות – עומדים להימשך".

למה נראה לך שהעבודות תימשכנה?

"משום שבמו עיני ראיתי את השיטור העירוני מסתלק מהמקום כעבור מספר דקות של בירור. בדקתי", אומר בנימין, הלומד כרגע משפטים באחת מהקריות האקדמיות באזור המרכז, "ומצאתי שהחוק העירוני מתיר לראש העיר לקבוע שאם יש עבודות בעלות חשיבות מיוחדת – כמו הרכבת הקלה למשל – אזי ניתן לאשר ספציפית עבודות בשעות בלתי שגרתיות. אבל באופן כללי, חוקי העזר העירוניים במרבית הערים ובני ברק בכללן, לא מתירות לעבוד בשעות הלילה".

ובנימין לא לבד. קרן ה' שפנתה אל 'ביזנעס' ציינה כי "בהרבה מקומות ברחבי העיר בני ברק שומעים על עבודות באמצע הלילה, או אפילו בשעות מאוד מוקדמות של הבוקר – מארבע לפנות בוקר לדוגמא, כאשר אחרי אחת עשרה בלילה אין לכך כל הצדקה חוקית, ולא מדובר בשום מקרה חירום שלא יכול לחכות לבוקר האמיתי, בשעה שבע; כן, אפילו שש בבוקר זו שעה שאסור להתחיל בה עבודות רועשות – אך אף אחד אינו אוכף זאת".

אלא שלפעמים, מדובר במקרה חירום. למשל, אם לתושב העיר אין כלל רישיון בנייה או אפילו חתימות של שכניו למצער. ב'מקרה חירום' שכזה, קיבלנו במערכת 'ביזנעס' עדויות על עוזרים של בכירים בעיריית בני ברק (לא עוזר אחד ולא שניים) שכאשר פניות של תושבים מגיעות אליהם, הם פשוט מציעים מלכתחילה, אם מדובר בהליך היתר סבוך להוצאה – לעבוד רק בשעות הלילה.

משבע עד שבע

אין ספק כי מחד, תנופת הבנייה הינה חיובית לחלוטין. היצע הדירות בבני ברק נמוך, והדירות המקוריות קטנות מלכתחילה – כך שכל היתר להרחבה, גם אם חזות פני העיר אינה נשמרת, יש בה משום רווחה פורתא לדיירים. אולם, מאידך, למרות החיוביות שבתנופת הבנייה והיצע הדירות המוגדלות יד-שנייה ההולך וגדל, השקט הנדרש בשעות השינה והדרת התנומה מעיני התושבים, היא זכות חוקית, בסיסית, שאין צורך להסביר אודות חיוניותה.

אלא שבשטח, הקרשים מתהדקים זה לזה בהלמות פטישים, משאיות בטון ליציקות עושות את דרכן ברחבי העיר בשעות לא שעות, והתושבים נאלצים להפעיל דמיון מודרך כדי לעצור את עצמם מהתפרצות על השכנים הנחמדים, שבאישון לילה בחרו לבצע הרחבה לביתם.

"היתרים לבנייה בשעות חריגות אמורים להינתן אך ורק על ידי ראש העיר או מהנדס העיר, ורק במקרים מיוחדים", אומר בנימין. וקרן ה' מוסיפה, "פניתי אליכם כדי ליצור מודעות לכך. הקטנים שלי מתעוררים מהרעש, והגדולים מתקשים להירדם. עשו משהו כדי למנוע את ההפרעה לציבור!".

אחד מאנשי לשכת ראש העיר שעימו שוחחנו, סיפר לתומו כי המצב אינו חד וחלק עברייני. "אישית אני יכול לומר שלראש העיר זה מפריע. עולה לו בחיים שלא יבצעו כאן עבודות בלילה. יותר מחמישים דוחות כבר ניתנו רק בחודש האחרון לעברייני בנייה בלתי חוקית. זה יהיה ממש לא נכון להגיד שמישהו רשמי אמר שבלילה הפקחים לא עובדים. הרי גם אם לא עובדים בלילה באופן שוטף וסדיר, הרי שבסיורים במהלך שעות היום – הם יעלו על השינויים במבנה ויקנסו את החברה הקלבנית או את בעל המבנה, יעצרו את הבנייה או אפילו יוציאו צו הריסה".

ואין מקרים מיוחדים שבהם ניתן אישור גם מעבר לשעות הפעילות הרגילות?

"ממש לא. אני לא חושב שהחוק הזה הופעל פעם. בטח לא בקדנציה האחרונה. כל ארבע השנים שאני בתפקיד, אני לא זוכר שפעם חתם ראש העיר על היתר שכזה, אולי למעט העבודות של הרכבת הקלה שראש העיר היה מוכרח לחתום על ההיתר, וספג על זה לא מעט, אך לא היתה לו ברירה. תבינו, חנוך (זייברט. י.ב.) הוא איש ישר והגון, וכמה שישמיצו אותו גם באוייבים הכי גדולים שלו לא תשמע עליו שיש לו קשר לשחיתויות מהסוג שתיארתם".

אז נכון, איש לא חושד ברב חנוך זייברט, ראש עיריית בני ברק בלקיחת שוחד או במתן עצות אחיתופל לבונים באישון לילה, וגם אף אחד אחר בלשכות סגניו או חברי המועצה האחרים לא חשוד על כך, ובכל זאת, העובדות מדברות בעד עצמן. לחלק מן העוזרים, או המאכערים שמסתובבים בלשכות ושמם אינו קבוע על השלטים שלצד הדלתות – יש הרבה מהלכים בקרב הפקידות, הפיקוח והשיטור העירוני, והצעות של "תעבדו בלילה, ויהיה בסדר", הן דבר שאולי אינו שגרתי אבל בפועל – הפך למכה עירונית.

התראה, קנס והעבודה נמשכת

"אני גר בשיכון ויז'ניץ", מספר יעקב נ' מרחוב עוזיאל, "ויש כאן קבלן שיפוצים שאני מכיר, ח' – תושב מרום נווה. ח' הלז, ביצע עבודות לילה ללא קבלת היתר לכך ובניגוד לחוק. התקשרתי למוקד העירוני לא פעם ולא פעמיים ושום דבר לא קרה. רק אחרי שהתחלתי לאיים שאני כבר מצלצל יותר מפעמיים ושלש ולא קורה כלום – בעקבות התלונות נשלחה למקום ניידת שיטור עירונית, שלהפתעתי הסתפקה בהתראה בלבד. הפקחים הזהירו את הקבלן, ראו שהוא מקפל כביכול את הציוד והסתלקו. עשר דקות אחר כך, ח' – הקבלן המבצע – ועובדיו, המשיכו במלאכתם.

התקשרת שוב?

"כן. הפעם הניידת הגיעה ואף נתנה לו קנס, אבל אתה חושב שזה מטריד אותו, החמש-מאות או האלף שקלים הללו? ממש לא. הראייה? הוא המשיך בעבודות מיד אחרי שהפקחים הלכו, והשעה היתה, שים לב – שתיים בלילה!".

מעדויות נוספות שהצטברו בידי מערכת 'ביזנעס', שלא כאן המקום לפרטם משום שחלקן חוזרות על עצמן בוואריאציות שונות, עולה, כי אכן חלק מהבנייה מתקיים בלילה, בשעות שהפקחים אינם עובדים באופן רשמי ובוודאי שלא במשמרות מלאות כמו בשעות היום.

התברר עוד, כי גם בשעות היום, שעה שהפקחים מסיירים בעיר באופן שוטף, באורח פלא הניידות עוצרות רק בבניינים שבהם נבנות תוספות בלתי חוקיות או לא מאושרות כחוק. אך ראו זה פלא: מדובר על במקומות שלדיירים הבונים אין קשרים במקומות הנכונים. ואילו – כמה לא מפתיע – בעלי הפרוטקציות, הממון והשררה השונים, זוכים להתעלמות מופגנת או במקרה הגרוע, להעמדת פנים של 'צו הפסקת בנייה' שלא נאכף כבר יממה לאחר שניתן. ביום או בלילה – כבר אין לכך כל חשיבות.

האם ייתכן שבכירים בעיריית בני ברק מורים למתייעצים עימם כי יבצעו בלילה על מנת שיוכלו לסיים את הבנייה ללא הליכי אישור שכנים והיתר עירייה כחוק? על פי עדויות שהגיעו אלינו, ההתייעצות הניבה עצת אחיתופל שכזו ללפחות משפחה אחת בעיר ששמה שמור אצלנו, מלבד עובדות בשטח המדברות בעד עצמן ומוכיחות שאף אם לא ניתנה עצה כזו, בפועל היא ישימה גם למי שלא קיבל אותה בפועל מעובד עירייה, אלא שמע אותה איש מפי איש.

יצוין גם, כי התקנות בחוק הרעש שעודכנו בשנים האחרונות, קובעות איסור ברור על כל גרימת רעש. על פי החוק, חל איסור לבצע עבודות בנייה לפני השעה שבע בבוקר ואחרי שבע בערב, למעט שיפוצים קלים שניתן לבצע גם עד שמונה בערב. אולם למרות התקנות החוקיות, אלה כלל אינן נאכפות, ולא רק בבני ברק.

העירייה: לא מכירים את התופעה

אברהם טננבוים, מזכיר עיריית בני ברק ודוברה מסר בתגובה, כי "תנופת הבניה האמיתית הינה בניית מאות יחידות דיור חדשות במתחם "גינות דוד" (לובינסקי) ברחוב הרב כהנמן, מאות יחידות דיור באזור שוק פרדס-כ"ץ, מאות יחידות דיור בצפון העיר ועוד ובאשר לטענותיכם, בידי מידע שונה לחלוטין על בניה בלתי חוקית בלילה שלא הועילה למבצעיה והיא נהרסה ע"י פקחי העירייה.

"אינני יודע למה כוונתכם 'בכירים בעיריית בני ברק שמייעצים לבנות באופן לא חוקי בשעות הלילה'. בכל עירייה, יתכן שישנם גורמים בלתי אחראיים ובלתי הוגנים, אך, כללית, הגורמים המרכזיים לא רק שלא מעודדים בדרך זו, אלא אף נאבקים ולוחמים נגדה בכל דרך אפשרית.

"אם ישנו יועץ, כדבריכם, לבניה בלתי חוקית, נשמח לשמוע עליו ולעדכן את הגורמים המרכזיים בעירייה עליו".

2 תגובות ל: "חכמים בלילה: על עקיפת האכיפה בבני ברק – תחקיר ביזנעס"

  1. מעניין שאצלי בבנין בנו ללא רשיון על הגג, הוגשה תלונה, הגיע פקח, ותוך יומיים הענין סודר.
    הבניה נגמרה ללא תקלות ובעיות כל שהם והפקח שכח את הכתובת.
    ….
    רחוב בר אילן הוגש הרבה תלונות למוקד 106 ולשיטור, לטענתם ישלחו ביקורת למקום. וכמובן הבניה נמשכת כרגיל כי הקבלן שייך ל……

  2. בפני השביצענו תושבי רחוב בר אילן 5 לשיטור עירוני ולמוקד 106 במייל. (בכדי שיהיה תיעוד הפניות) נכתב לנו ע"י מורד שיש מזכירת אגף שיטור העירוני שהעבירה את הפניה למשטרה.

  3. אני גרה 55 שנה ביהודית רח שקט ונחמד לאחרונה בונים ברח ומרחיבים ברישיון היום הם לקחים חצי מהכביש וגם את המדרכה ומצרים את הכביש בחצי רוחב לא יודעת עם העריה מודעת לזה שרכב בקושי יכנס לרחוב הם עושים חניות פרטיות על חשבון הרחוב

כתיבת תגובה