חלון ההזדמנויות שעומד להיסגר לקבלנים שבונים להשכרה

הצעה לשינוי חוק עידוד השקעות הון תיגרע את ההטבות הניתנות כיום לקבלנים יחידים ובודדים שבונים פחות משלושים דירות להשכרה. ואיפה כחלון ומלחמתו במחירי הדירות הגבוהים?

אילוסטרציה. צילום: ליאור מזרחי | פלאש 90

משבר הדיור נמצא על סדר היום הציבורי ללא הרף. רק השבוע ביטל בג"צ את חוק מיסוי דירה שלישית והתבשרנו על הגרלת מחיר למשתכן חדשה שיצאה לדרך…

מסתבר כי בין שלל ההצעות ליציאה ממשבר הדיור, ישנו פתרון נוסף שיוכל להציע הקלה בנושא והוא עידוד יזמים וקבלנים לבנות דירות להשכרה לטווח ארוך. זאת באמצעות מענקים והלוואות מדינה שונות. הפתרון הזה כבר קיים בחוק לעידוד השקעות הון. אבל…

על שולחנה של הכנסת מונחת הצעת חוק לתיקון החוק המעניק הטבות לבניית דירות לצורך השכרתן. כאשר משמעות השינוי בחוק היא כי מי שמעוניין בקבלת ההטבות שבחוק והוא יחיד או חברה אך מתעתד לבנות פחות מ-30 דירות, ייצא מתחולת החוק.

במילים אחרות, אם יש לכם קרקע ואתם מעוניינים לבנות עליה ארבע, שמונה, עשר, יחידות דיור להשכרה כדי ליהנות מהטבות המס, רוצו להגיש בקשה במשרד הכלכלה לפני שחברי הכנסת "יתקנו" את החוק ויוציאו אתכם מהזכאים להטבות המס. לדברי רואה החשבון אלון פורז, מומחה לנושאי הלוואות ומענקי מדינה, קיימים מצבים מורכבים בהם ניתן לזכות בקבלת ההטבות גם אם מדובר בשותפות בין מספר יחידים בקרקע עליה ייבנה הבניין. או בעלות משותפת בין חברה/חברות ליחידים על קרקע עליה עתיד להיבנות המבנה.

גם בעסקאות קומבינציה ניתן להגיע למצב בו בעל הקרקע ייהנה מהטבות המס או שהקבלן המבצע ייהנה מהטבות המס ובמקרים מסוימים שניהם גם יחד. וכן במקרים של בניית מגורים לסטודנטים והשכרת דירות מרוהטות. ההטבות כוללות: מס הכנסה מופחת של 11% לחברה ו-20% ליחיד (במקום 24% לחברה ו-50% ליחיד); הוצאות פחת מוכרות בשיעור 20% לשנה (במקום 4% לשנה), מה שמביא למעשה הפסד לצורכי מס לאורך שנים רבות ודחיית תשלומי המס לפרקי זמן ארוכים של בין 10 ל 16 שנים; ומס על דיבידנד בגובה 20% בלבד (במקום 30%) למי שמאוגד כחברה.

לדברי פורז, "החוק לעידוד השקעות הון מהווה שחקן מרכזי בישראל לעידוד השקעות הון, על-ידי עידוד יזמים והשקעות הון, שיתרמו לצמיחת המשק הישראלי. הזכאות להטבות, כרוכה בפנייה מסודרת למשרד הכלכלה בה פירוט תיאור הבניין העומד בתנאים הדרושים להגדרת "בניין חדש להשכרה"  שזכאי להטבות הללו". עוד אומר פורז כי מדובר בהטבות משמעותיות מאד מבחינת ההיקפים הכספיים שלהן ליזמים וקבלנים.

"באמצעות שימוש בחוק זה, יכולים להיתרם למאמץ הלאומי גם קבלנים קטנים ויזמים שבונים בערים השונות בהיקפים קטנים ובינוניים ולא רק במקבצי דיור גדולים. לצערי הרב, מסלול זה הולך להיסגר עבור אותם יזמים וקבלנים".

כתיבת תגובה