חריש: ניסיון לבלום את החרדים שבדרך?

גדולי ישראל במכתב מול כוונת ראש מועצת חריש לאשר חוק עזר עירוני לפתיחת בתי עינוגים ומרכולים בשבת: "קביעת חוק מעין זה יהיה בכיה לדורות" • סגן השר מקלב תקף: "רמיסת השבת במרכז החיים של הציבור התורני והחרדי היא סכין החותכת בלב" • קשת בפייסבוק: "בקרוב מאוד ננהל את המרחב הציבורי בשבת בהתאם לעקרונות יסוד מוסכמים, והוא לא יהיה פרוץ לכל יוזמה או גחמה של אף אחד"

שכונה לקראת אכלוס בחריש | צילום: ביזנעס

בימים הקרובים צפויים חברי מועצת חריש לדון בחוק עזר עירוני שמאפשר לכאורה פתיחה בשבת של מרכולים וחנויות אוכל במרכזים שונים בעיר. הדבר עשוי לגרום לחילולי שבת רבים.

ראש המועצה יצחק קשת פרסם בחשבון הפייסבוק שלו את הפוסט הבא: "כל הסוגיות הבוערות על השולחן. הגיע הזמן לספר שאנחנו בשיאו של תהליך עומק לגיבוש קווי מסגרת ברורים של המרחב הציבורי בשבת בחריש. אני עמל על כך רבות ומוביל את התהליך ביחד עם חברי מועצת העיר. הגענו כבר להסכמות ולהכרעות בחלק מהנושאים שמטרידים את תושבי חריש בעניין השבת, ואני מקווה שבקרוב מאוד נהיה אנשי בשורה ונציג לפניכם את העקרונות המוסכמים".

קשת הוסיף, כי "כולנו עדים לכך שמתחילה להיווצר מתיחות בין חילונים ודתיים בחריש. בשלב הזה ניתן בהחלט למנוע הידרדרות ולהחזיר את השדים לבקבוק. אני מפציר בכולם: אל תיגררו לפרובוקציות ולשיח המפלג שקיצונים מנסים להוביל אותנו אליו. בקרוב מאוד ננהל את המרחב הציבורי בשבת בהתאם לעקרונות יסוד מוסכמים, והוא לא יהיה פרוץ לכל יוזמה או גחמה של אף אחד", הוסיף קשת.

זעקת השבת

הבוקר, פרסמו גדולי ישראל מכתב זעקה שאותו ניסחו רבני חריש, והם הוסיפו עליו את חתימתם: שר התורה מרן הגר"ח קניבסקי וראש הישיבה מרן הגר"ג אדלשטיין קראו במכתב למקבלי ההחלטות בעיר להימנע מהצבעה לטובת החוק, שיפגע בסטטוס קוו בחריש, ואף עולו להוות פתח לפתיחת מרכולים וחנויות מזון בשבתות בערים אחרות.

"הובא לידיעתנו כי בעיר חריש עומדת המועצה המקומית לחוקק חוק עזר עירוני בעניין שבת קדש, ולדעת אנשי ציבור במקום הוא פורץ את מה שהיה מקובל במקום עד כה, ומתיר חילולי שבת בפרהסיא במקומות ציבוריים", וכאן מציינים הרבנים את הידוע לכל, הנוגע להתיישבות החרדית בחריש שהינה לצנינים בעיני פרנסי היישוב: "וכידוע יש ציבור גדול החרדים לדבר ד' המתיישבים כעת במקום, וקיימת נהירה גדולה של חרדים למקום העתידים לשנות את צביון העיר".

לכו, כותבים הרבנים, "קביעת חוק מעין זה יהיה בבחינת בכיה לדורות, מלבד מה שהוא עלול להיות ראש – פרעות ממנו ילמדו גם מקומות אחרים ח"ו".

בחתימת דבריהם הפנו הגר"ג אדלשטיין שליט"א והגר"ח קניבסקי את דבריהם הישר לחברי המועצה: "על כן אנו פונים לנציגי הציבור במקום לפעול לשינוי החוק המוצע, ולמנוע חילול שבת – קדשנו. וכל הפועלים בזה יתברכו ממקור הברכה", ובזכות שמירת שבת קדש ניוושע במהרה בישועת עולמים".

סגן השר אורי מקלב פרסם הבוקר הודעת גינוי: "לצערנו ראש מועצה כאדם דתי ומסורתי מבקש להביא לאישור חוק המתיר מסחר בעיצומה של שבת קודש בכל רחבי העיר. זהו הרס חומות השבת, חוק זה, באם יאושר, יהפוך את צביון העיר ויקבע אותה כעיר של מסחר ובילויים בשבת קודש רח"ל – כיצד יהודים יוכלו לחיות במקום שכזה? רמיסת השבת במרכז החיים של הציבור התורני והחרדי היא סכין החותכת בלב ולא ניתן לראות זאת. מדובר בפריצה חמורה ובתקדים חמור ומסוכן ביותר שהיה עד כה".

דוחקים את רגלי החרדים

תושבי העיר ששוחחו עם 'ביזנעס' טענו כי הדבר נעשה כדי להצר את רגלי החרדים. אחד מהם אמר "יש כאן כיוון ברור. יצאנו לאחרונה, יותר מאלף יהודים למחות באופן שקט בתפילת ליל שבת לפני שבועיים, על חילולי השבת הנרחבים שנראים בעיר. זה התחיל בסיפוח זוחל והמשיך באופן שמציק לתושבי העיר. אבל מה שברור שעכשיו העיגון של פתיחת חנויות אוכל בחקיקה הוא לא רק כדי להפריע למשפחות החרדיות הרבות והדתיות, שומרי המסורת והשבת המתגוררים בעיר, אלא כקונטרה למכירת הדירות הנרחבת שנעצרה במגזר החילוני".

לדבריו של ח', תושב חרדי נוסף בחריש, הדיון וההצבעה על חוק העזר העירוני שנושא בחובו חשש כבד לקיומם החוקי של חילולי שבת רחבים בשטחי חריש נועדו בעיקר לצורך בלימת מכירת הדירות הקיימות ואינן מתאכלסות או אלה המוצעות לשיווק – לציבור החרדי, ששם לאחרונה את פני אל חריש, כיעד שהולך ומתפתח.

"העברת כזה חוק לא רק שתפגע בקדושת השבת, אלא תהיה איתות – כושל, דרך אגב – לחילונים לבוא לעיר, למרות שראש המועצה, יצחק קשת, חובש כיפה. והחוק הזה מנסה להיות רמזור אדום לחרדים – כדי שלא יבואו לכאן", אומר ח', "אבל אין להם סיכוי. הציבור מצביע ברגליים ובכל שבוע יש כמה עסקאות של מכירת דירות לחרדים".

תגובה אחת ל: "חריש: ניסיון לבלום את החרדים שבדרך?"

  1. אף אחד לא רוצה לגור ליד חרדים. הם לא מתאימים למאה ה-21

כתיבת תגובה