חשבתם להשלים חוסרים ברכישה מקוונת? תחשבו שוב

אמזון מגבילה שילוחים מחו"ל לארץ ואינה מקבלת עוד למחסניה את מרבית המוצרים הנסחרים שאינם חיוניים • ייתכן שזו הזדמנות לסוחרים ישראליים שמצאו מערך לוגיסטי לאכסון ואספקת מוצריהם למכירות און ליין • למרות זאת, אמזון מגייסת עוד 10,000 עובדים על מנת לעמוד במשלוחי ההזמנות החיוניות

בצל הקורונה: מצמצמת שירותים אך מוסיפה עובדים | צילום: יח"צ אמזון

משבר הקורונה שב ותוקף את החיים שלנו מכיוונים נוספים. אם הישראלים חשבו, שהם יוכלו לשבת בבית ולקבל את המוצרים האהובים עליהם עד פתח הבית (או עד תחנת החלוקה הקרובה), באה הודעת אמזון הבוקר וטרפה את הקלפים.

בסוף השבוע שמו לב הרוכשים באמזון, כי המבצע שהחל בנובמבר – משלוח חינם לארץ בקנייה מעל 49 דולר – נעלם ומוצרים רבים נחסמו כליל למשלוח לארץ ישראל. המבצע החל, כאשר אמזון נכנסה לארץ, במטרה למשוך את קהל הרוכשים הישראלי. כעת עקב משבר הקורונה בוטל המבצע.

בתחילת החודש, כשהמצב בסין היה נראה כ'סוף העולם', אתרי החדשות דיווחו על ירידה חדה בהזמנות ספקים מעלי אקספרס וצפי של מחסור בסחורה מוזלת בארץ. מנתוני חברת כרטיסי האשראי מקס, עלה כי המרוויחה הגדולה ממשבר הקורונה, הייתה אמזון, שהראתה זינוק של 84% במספר העסקאות.

עם התפשטות הנגיף למדינות ארה"ב וההדבקה המהירה – אולי גם בעקבות האדישות של טראמפ – מדווחים הבוקר אתרי החדשות, כי אמזון חסמה לשילוח לישראל, את הרוב המוחלט של המוצרים שנשלחים דרכה. בדיווח ב-Ynet נאמר, כי חלק מהצרכנים קיבלו הודעה על ביטול המשלוח שלהם.

בנוסף, רק מוכרים צד ג' יוכלו לשלוח לישראל, בעצמם ועל חשבונם, אם ירצו. כלומר, את ההזמנה מאמזון יש לשלוח לכתובת שנותנת החברה בארה"ב, לשם ישלח המשלוח של אמזון ומשם תשלח החברה לישראל. מדובר במהלך שמייקר את המוצר ולעיתים הופך את הרכישה ללא משתלמת, זאת בנוסף לשיבושים בשילוח עקב דילול והפסקת הטיסות בעולם.

עוד דווח ב-Ynet, כי מהלך דומה קורה באתרי אמזון בריטניה, גרמניה וצרפת: מסתמן כי בכוונת אמזון להגביל את המשלוחים שם, למשלוחים פנים ארציים, כשהמשלוחים הבינלאומיים יופסקו. במקביל, אמזון הודיעה בשבוע שעבר למוכרים, שהיא מפסיקה לקבל למחסניה, סחורה שאינה 'מוצרים הכרחיים'. היא מתמקדת כעת בשילוח של מוצרים כדוגמת מוצרי צריכה בסיסיים, מוצרי היגיינה ומוצרים רפואיים.

לדברי הכתבת, מירב קריסטל, "זוהי שעתם הגדולה של הסוחרים הישראלים שפועלים באמזון ומשתמשים בשילוח מקומי, שלא בוטל. באמזון, כמה עשרות מוכרים וחנויות, שמציעים מוצרים לישראלים, בתוך ישראל. כעת הם יקבלו כמעט בלעדיות באתר. אמזון גם הקימה מתחם מכירות מיוחד עבורם, לכבוד פסח".

בני בוחניק, מומחה קניות אונליין – שעובד מול אמזון ומקבל עמלה על קידום מכירות דרך האתר – אומר, כי "הלחץ של חוסר בסחורות במדינות ובעיות לוגיסטיות ומשלוחים, קפיצה משמעותית בעלויות המשלוחים האוויריים בעולם, כמו גם רגולציות מקומיות במספר מדינות, למשל הוראה שאסור למכור מחוץ למדינה מוצרים חיוניים, גורם לאמזון להתחיל לשמור את הסחורה בכל מדינה, לאותה מדינה".

לדברי בוחניק, "עלויות המשלוח האווירי, קפצו בצורה דרמטית בחודש האחרון בשל המשבר. בוטלו קווי תעופה רבים ששימשו גם למסחר, ולכן ככל הנראה בוטל משלוח החינם".

בתוך כך מתברר, כי אמזון מגייסת לפחות מאה אלף עובדים חדשים. הבעלים של אמזון, ג'ף בזוס, פרסם אתמול מכתב לעובדים, בו כתב, כי "מסביב לעולם אנשים חשים את  ההשפעות הכלכליות של המשבר הזה. ולצערי אומר לכם שאני צופה שהמצב יהיה עוד גרוע יותר, לפני שיהפוך טוב יותר".

במכתב שפורסם בין היתר ב'כלכליסט', כותב בזוס, כי "אנו שוכרים עובדים עבור 100 אלף משרות חדשות ומעלים משכורות לעובדים השעתיים שלנו, שמממשים הזמנות ושולחים אותן ללקוחות בזמן תקופה זו של לחץ וסערה. בה בעת, עסקים אחרים כמו מסעדות וברים נאלצים לסגור דלתותיהם. אנו מקווים שאנשים שפוטרו, יבואו לעבוד עמנו, עד שיוכלו לחזור למשרות שלהם.

"רוב העבודה החיונית שאנחנו עושים, לא יכולה להיעשות מהבית. הטמענו כמה אמצעי מנע בריאותיים עבור העובדים שלנו והעובדים מולנו באתרים שלנו מסביב לעולם. הזמנו מיליוני מסכות לעובדים, אך רק מעט מההזמנות האלה הגיע. "יש מחסור עולמי במסכות וכרגע הן מועברות לבתי חולים וקליניקות. כשתורנו יגיע, מטרתנו הראשונה תהיה לספק אותן לעובדים שלנו, שפועלים כדי לספק מוצרים חיוניים לצרכנים".

לגבי המשלוחים כתב: "העסקים אינם כרגיל. זו תקופה של מתח וחוסר ודאות. זה גם רגע בו העבודה שאנחנו עושים היא קריטית.

"שינינו את המערך הלוגיסטי שלנו, אמצעי התחבורה, שרשרת האספקה, הרכישה ומכירה של צד שלישי כדי לתת עדיפות, לאחסן ולשלוח פריטים הכרחיים, כמו מצרכים לבית, מוצרי חיטוי, תרכובות מזון לתינוקות וציוד רפואי. אנחנו מספקים שירות חיוני לאנשים בכל מקום, במיוחד לאלו הפגיעים ביותר, כמו האוכלוסייה המבוגרת. אנשים סומכים עלינו".

ב-Ynet מזכירים, כי בימים האחרונים החליטה אמזון לנקוט בצעד תקדימי, והודיעה למוכרים ששולחים סחורה למרכזים הלוגיסטיים שלה, שלא לשלוח מוצרים למחסניה, עד 5 באפריל, אלא אם מדובר בציוד רפואי, מוצרי מכולת, מוצרים לתינוקות, מוצרי טיפוח אישי ומוצרים לחיות מחמד. כל שאר קטגוריות המוצרים – לא יתקבלו במחסנים עד להודעה חדשה.

"אנחנו נותנים באופן זמני עדיפות במרכזים הלוגיסטיים שלנו למוצרי צריכה הכרחיים לבית, ציוד רפואי ומוצרים אחרים בעלי דרישה גבוהה, כדי שנוכל להשלים את המלאי במהירות רבה יותר ולשלוח את הפריטים האלה ללקוחות שלנו. עבור מוצרים אחרים, הפסקנו באופן זמני את אופציית המשלוח של המוכרים". כך נכתב בהודעת אמזון בעקבות נגיף הקורונה שמסחרר את העולם כולו.

כתיבת תגובה