טבע: הבורסה הכריעה במלחמת הגרסאות

בתום שבוע מסחר סוער במניית טבע, סגרה את השבוע אמש עם עליה חדה • שלשום פרסמה החברה דוחות שהכו את התחזיות לטובה • האם פרשני הכלכלה שזעקו על קריסתה עד אמש אוכלים את הכובע, או שזו רק תנודת מטוטלת שתחזור שוב בשבוע הבא?

כסף ישראלי | צילום אילוסטרציה: wael khalil alfuzai, שטארסטוק

מניית טבע התנהלה אמש בעליות שערים וסגרה את שבוע המסחר בזינוק של קרוב ל-8%, לאחר מסחר ער במשך היום. זאת לאחר שחברת התרופות טבע פרסמה שלשום (ד') את הדוחות לרבעון השני של השנה, על רקע פרשת משככי הכאבים אופיואידים בארה"ב.

על פי הדוחות, טבע עקפה את התחזיות גם ברווח וגם בהכנסות. כאשר התוצאות הפתיעו את טובי האנליסטים שצפו הכנסות של 4.25 מיליארד דולר בלבד, ורווח נקי של 57 סנט למניה. הכנסותיה של טבע לרבעון השני של השנה הגיעו ל-4.3 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה החברה רשמה רווח של 60 סנט למניה ברבעון השני.

במקביל אישרה חברת הפארמה את התחזיות השנתיות שפרסמה ברבעון הקודם, להכנסות שבין 17 ל-17.4 מיליון דולר ורווח בטווח של 2.5-2.2 דולר למניה.

חדשה נוספת ששחררה החברה לעולם העסקים עסקה בפרישתו או התפטרותו (מלחמת גרסאות, ראו להלן) של סמנכ"ל הכספים הראשי, מייקל (מייק) מקללן.

על פי הודעת החברה, מקללן החליט לסיים את תפקידו מסיבות פרטיות ואישיות המחייבות אותו לעבור בסמיכות לבני משפחתו.

חברת טבע הודיעה כי החלה בהליך לאיתור מנהל כספים חדש. ועד למועד פרסום דוחות הרבעון השלישי צפוי מר מקללן להישאר בתפקידו בכדי לבצע חפיפה ולסייע למעבר חלק בין המנהלים.

אלא שמסתבר שדוחות אפשר לקרוא לכאן ולכאן, ובין אתרי הכלכלה בישראל החלה מלחמת כתבות. כך, בעוד אתר 'גלובס' מביא את המלצת בנק הפועלים לגבי מניית טבע ואת כלכלני איי.בי.איי האומרים כי "טבע נמצאת בנקודת כניסה נוחה לבעלי קיבה חזקה", תוקפים ב'דהמרקר' את המנייה ואת החברה ומכריזים כי השוק צועק וטבע בדרך לבקש הגנה מהנושים. גם לאחר פרסום הדוחות טענו ב'דה מרקר', כי טבע עברה לתזרים מזומנים שלילי ברבעון השני וסמנכ"ל הכספים שלה התפטר על רקע הספקות הגוברים בדבר יכולתה של החברה לפרוע את החוב הפיננסי העצום שלה.

 

גם 'כלכליסט' שדיווחו תחילה בעמימות, פרסמו על טבע שהחוב לא ירד, סמנכ"ל הכספים נוטש אבל כולם קיבלו בונוסים. ואילו בוואינט כתבו שהרווח עלה על הציפיות. טבע מכה את התחזיות בסיכום הרבעון השני ומנכ"ל הכספים עוזב (לא מתפטר).

איפה האמת? כמו תמיד, באמצע. וכמו שלכל מטבע, גם המטושטש ביותר יש שני צדדים, בוודאי שלנתונים כספיים ודוחות יש אפשרות להביט מכאן ומכאן. נראה שחכמת ההמונים הכריעה אמש בבורסה לטובת המעודדים. נצפה לראות מה יקרה למניה בשבוע הבא.

מר קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע רואה את הדברים באופן חיובי כמובן ובהקשר לדוחות הוא אמר כי "במהלך הרבעון השני העסק הגנרי שלנו בצפון אמריקה התייצב הודות להשקות חדשות ואופטימיזציה של הפורטפוליו, הקופקסון הניב ביצועים מעל הצפי ו-AUSTEDO השיג קצב צמיחה גבוה מאוד. אנו ממשיכים למקד את מאמצינו בצמיחת AJOVY בארה"ב ואנו שמחים לראות תחילת מומנטום חיובי עבור השקות המוצר באירופה".

שולץ הצביע גם על המאקרו של הדברים ואמר "אנו במסלול לעמוד ביעדי תכנית הרה ארגון הדו-שנתית שלנו, ובהתבסס על התוצאות הטובות של המחצית הראשונה של השנה, אנו מאשררים את התחזית השנתית".

כתיבת תגובה