יולי: גידול של 35% ברכישת דירות, אוגוסט במגמת עלייה בעסקאות

הגידול נרשם מול יולי אשתקד – אך נרשמה ירידה של 5% מול החודש הקודם | סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש יולי עמד על 8.3 אלף, גידול חד של 38% בהשוואה ליולי אשתקד, זאת בין היתר, על רקע המתנת המשקיעים להורדת מס הרכישה, שנכנסה לתוקף בסוף החודש | בהשוואה ליולי 2019 זהו גידול של 19% | בהשוואה לחודש הקודם, בו נרשמה הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות בשש השנים האחרונות, ירד מספר העסקאות בדירות יד שניה ב-8% | בפילוח גיאוגרפי, הגידול החד בעסקאות בהשוואה ליולי אשתקד הקיף את כל האזורים ואילו בהשוואה ליולי 2019 נרשמה ירידה רק באזור ת"א

דירות חדשות | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

בחודש יולי נרכשו 13.1 אלף דירות, גידול של 35% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. כך עולה מנתוני סקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שם ציינו, כי רמת העסקאות ביולי אשתקד הושפעה בחלקה מהמתנת המשקיעים להורדת מס הרכישה. בהשוואה ליולי 2019 מצטמצם שיעור הגידול במספר העסקאות ל-26%.

בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי נרכשו בחודש יולי 11.6 אלף דירות, גידול של 46% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 27% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של 8% .

המשקיעים מוסיפים להוביל את הגידול במספר העסקאות. בחודש יולי רכשו המשקיעים 2.6 אלף דירות, גבוה פי 3 בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה ביולי אשתקד, וגבוה ב-80% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לרמה הגבוהה במיוחד שנרשמה בחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים ב-10%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 20%, כפול ממשקלם ביולי אשתקד ונמוך ב-1 נקודת אחוז בהשוואה לחודש הקודם.

בניתוח הערים המובילות ברכישות המשקיעים בחודש יולי האחרון בולטות הערים אילת, אשקלון, חריש ושדרות בדרוג גבוה ביחס לגודלן של ערים אלו. ת"א, ירושלים וחיפה מובילות את רכישות המשקיעים. עוד נמצא כי במספר לא מבוטל של ערים נרשמה העדפה בקרב המשקיעים לרכישת דירות זולות יותר מאשר בעבר.

מכירות המשקיעים בחודש יולי עמדו על 2.6 אלף דירות, בדומה למספר הדירות שנרכשו ע"י משקיעים. בהשוואה ליולי אשתקד זהו גידול של 36% וגידול של 27% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לחודש הקודם ירדו מכירות המשקיעים ב-5%.

"מלאי" הדירות בידי משקיעים נותר ללא שינוי משמעותי בחודש גם בחודש יולי, זאת לאחר ירידה משמעותית במלאי זה מאז אפריל 2016 ועד הפחתת מס הרכישה בסוף יולי אשתקד.

מכירות הקבלנים בשוק החופשי הסתכמו בחודש יולי ב- 3.3 אלף דירות, גידול של 70% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 58% בהשוואה ליולי 2019. בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של 7% במכירות הקבלנים בשוק החופשי.

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי בחודש יולי הסתכמו ב-4.5 אלף דירות, גידול של 28% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 3% בהשוואה לחודש הקודם. רכישות משפרי הדיור היו מעט נמוכות יותר ועמדו על 4.4 אלפי דירות, גידול של 25% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם.

עוד ציינו באגף הכלכלנית הראשית כי נתונים ראשוניים לחודש אוגוסט, מצביעים על עליה חדה במספר העסקאות.

כתיבת תגובה