יותר מעשרה טִיוּלַיָא: המקומות המרתקים שמחכים לכם בפסח

לקראת החג שכולל השנה חול המועד בן ארבעה ימים מלאים – אספנו עבורכם יותר מעשרה אתרים ומוקדי טיול אפשריים | מסע אינטראקטיבי חדשני אל הסיפור היהודי | מבחר אתרים לפסטיבל מיוחד שיתקיים ללא עלות באוויר הפתוח | מגוון מקומות מרתקים באתרים שעברו שימור, טיפוח ופיתוח | וכמובן האתרים שניתן לבקר בהם רק בחול המועד השנה – ללא עלות 

פעילות לכל המשפחה בפסח במרכז מאורות | צילום: מנדי הכטמן

כמו תמיד, ובעיקר בחג הפסח, כדאי להתחיל עם הניחוח היהודי. כזה הוא מרכז המבקרים החדש והמסקרן 'מאורות' שנפתח באשדוד ומזמין את הקהל הרחב, הורים וילדים, מבוגרים וצעירים, חילונים ודתיים למסע ייחודי רב-חושי וחדשני בין התחנות המרכזיות בסיפורו של העם היהודי.

במרכז מוזמנים המבקרים לחוויה רב חושית במהלכה יצאו למסע טכנולוגי חדשני רצוף חוויות ויבקרו ב-7 תחנות בחייו של העם כאשר בכל תחנה מסופר הסיפור היהודי מזווית שונה וייחודית באמצעות טכנולוגיות מתקדמות בעולם בשילוב מופע אור קולי ייחודי, אפקטים של קול וצבע, וידיאו מפינג, משחקים אינטראקטיביים, אנימציות, נופים תלת ממדיים ואלמנטים נוספים שנוצרו במיוחד לטובת מרכז המבקרים, חידונים, הפתעות ועוד.

גיא ויצמן מנכ"ל המרכז מסביר: "רצינו להנגיש את הסיפור היהודי לכל אחד ואחת בעם ישראל על כל המגזרים והמינים. הסיפור הוא של כולנו וכולנו חלק בסיפור על כן בא המרכז להדגיש את המאחד והמשותף כבסיס הכרחי לחיים המשותפים שלנו במדינתנו. סיפור הבריאה, התהוותו של עם, מעמד הר סיני, חגי ומועדי ישראל והשבת הם אבני היסוד ביהדות ובתרבות שלנו. חשבנו רבות כיצד  להביא את הסיפור באמצעים עכשוויים ומעניינים אשר מדברים אל הדור של היום באמצעות למידה חווייתית תוך שילוב טכנולוגיה מתקדמת ולאור זה נבנה המרכז..,. הביקור במרכז הוא חוויה עוצמתית רגשית ושכלית הן בזכות התוכן והן בזכות האפקטים המיוחדים, אשר ישאירו רושם על לב המבקרים לאור זמן . אני מזמין את הקהל הרחב להגיע למרכז ולהנות מחוויה שאין דומה לה במחיר השקה מיוחד השווה לכל כיס".

המסע אל סיפור האור היהודי במרכז המבקרים מתחיל עם סבא סבבה (אותו מגלם השחקן שולי רנד) ונכדו המקבלים את פני המבקרים ומכניסים אותם לעולם קסום, לרגע שבו הכל התחיל, בריאת העולם. באמצעות מופע אורקולי מרגש המשלב אנימציות, אפקטים ונופים נמחיש את הרגעים הקטנים בהם החל הסיפור של כולנו.

בתחנה השנייה במרכז מוזמנים המבקרים למדבר לאוהל אברהם ולשבת למפגש עם שרה, אברהם והמלאכים, לשמוע לראות ולחוש בהתרגשות הגדולה מהבשורה שהביאה עמה את ראשיתו של העם היהודי.  נלמד על אברהם ה"עברי הראשון" ואילו ערכים אוניברסליים הוא הנחיל  בעולם.

בתחנה הבאה, מעמד הר סיני, מוזמנים המבקרים להצטרף ולהתרגש מהאירוע המכונן ביותר בחיי העם היהודי. הר סיני במרכז מאורות מתעורר לחיים באמצעות וידיאו מפינג חדשני ואינטראקטיבי הגורם למבקרים להרגיש כאילו הם נוכחים במעמד הר סיני ועדים לאירוע קבלת התורה. הודות לטכנולוגיה חדשנית משנה ההר צבעים, פושט צורה ולובש צורה, קולות, ברקים ורעמים ומאפשר למבקרים לחוות, ולו במעט, את הרגעים המרגשים של מעמד הר סיני וקבלת התורה.

סיפור מעגל החיים היהודי בתחנה הרביעית מובא למבקרים באמצעים אינטראקטיביים המאפשרים לגעת ולחוש. היהדות משופעת מנהגים וסמלים המלווים אותנו במהלך חיינו. בחלל מוצבים 5 בארות אינטראקטיביות באמצעותן לומדים המבקרים על מנהגי וסמלי העם היהודי במעגל השנה והחיים היהודי. במעגל השנה יחשפו המבקרים בבאר מנהגים כמו ברית מילה, נישואין, בר מצווה, אירועים מרגשים בחייו של כל יהודי באשר הוא ובנוסף גם חגים ומועדים.

שולחן השבת – בתחנה החמישית מוזמנים המבקרים להתרגש מההילה והקדושה המתלווה לשבת. המייצג האינטראקטיבי מתאר מפגש משפחתי לקראת ארוחת השבת המיוחדת, הדלקת נרות, קידוש של שישי ומנהגים ואפילו ניתן לשיר יחד עם שולי רנד את שירי השבת.

בתחנה השישית נהנים המבקרים ממייצג מיוחד של הכותל המערבי – אחד הסמלים החשובים ביותר של העם היהודי – הכותל, מקור השראה לעם היהודי, לכיסופים, תפילה ושימור זכרון, מוזמנים המבקרים להביע משאלות באמצעות מכתב, ציור, אנימציה ומשחק שהופכים לברכה וירטואלית המוקרנת על גבי הכותל.

בתחנה האחרונה יסכמו המבקרים את המסע לגילוי האור במשחק אינטראקטיבי תחרותי בין המשתתפים

 זמן הביקור: כשעה וחצי.

המרכז פתוח א-ה בין 9:00 – 16:00

ניתן לתאם הדרכה לקבוצות בכל שעה

בשבתות וחגים האתר סגור

בחופשות ובחול המועד מציע האתר מגוון פעילויות לכל המשפחה

ניתן לקיים במקום גם אירועים משפחתים כמו בר/בת מצוה, ברית מילה, ימי הולדת ועוד

חובה לבצע הזמנה באתר טרם ההגעה

 מרכז מאורות רח' אגת שבו 11 אשדוד טל' 053-4707143

מחיר כניסה מיוחד לרגל הפתיחה:

ילד/מבוגר 29 ₪

לקבוצות מחיר מיוחד בעת הזמנה

הזמנת כרטיסים באתר בלבד

https://merkaz-meorot.org.il/

 

פסטיבל הסיורים

רשות מקרקעי ישראל והחברה להגנת הטבע, מזמינות את הציבור לפסטיבל סיורים חינמיים באוויר הפתוח, בחול המועד פסח, ללא תשלום ובהרשמה מראש, באתרי טבע ברחבי ישראל, ששוקמו טופחו, והונגשו לטובת הציבור הרחב, בתמיכת רשות מקרקעי ישראל, באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים. הסיורים יתקיימו בימים שני ושלישי, 18-19 באפריל 2022, ב-10 מוקדים שונים ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום. 

במסגרת הפסטיבל, יתקיימו סיורים ב-10 מוקדים שונים ברחבי הארץ, בדרום, במרכז ובצפון: פארק הצפרות באילת, נחל קדש תחתון (פארק מונגש), נחל השבעה, טחנת הנזירים בנחל ציפורי, יער השלום ירושלים, אגמון פולג, טיילת ג'יסר א-זרקא ומכלול שפך נחל תנינים, פארק אקולוגי מצודת אשדוד, מצד עטרת ואגם ירוחם.

בכל אחד מהאתרים, יתקיימו מספר סיורים, גם ביום שני וגם בשלישי.

את הטיולים בשטח, ילוו המדריכים המנוסים והמקצועיים של החברה להגנת הטבע. ההשתתפות בסיורים אינה כרוכה בתשלום, אך נדרשת הרשמה מראש.

לנוחותכם, סקירה של חלק מהסיורים:

נחל קדש תחתון

נחל קדש הוא אחד הערוצים הקצרים והמרשימים בגליל העליון המזרחי, ראשיתו בשני ערוצים רדודים המתחילים בלבנון וחוצים את הגבול בשקט ובלי לעשות רושם על אף אחד. 

למרגלות מצודת ישע הערוצים מתאחדים לקניון מרשים, הנחל יורד בתלילות מרום של 375 מ' ליד כביש הצפון עד לרום של 80 מ' בהגעתו לעמק החולה וזאת במרחק אווירי של 2 ק"מ בלבד . 

הנחל אכזב אך בחורף זורמים בו מי נגר עֽלי. בחורפים גשומים במיוחד בבקעת קדש וסביבותיה, מתקיימת זרימה רצופה בנחל במשך ימים ואף שבועות.

בטיול נפגוש את הנחל הקסום הזה כשהוא נשפך לעמק החולה בחניון נחל קדש תחתון ונצא לסיורי פריחה ומורשת בשפך הנחל באזור חניון נחל קדש תחתון. בנוסף תפעל עמדה ליצירה מחומרים טבעיים לכל המשפחה בה נלמד ליצור מבלי ליצור לכלוך!

קהל יעד: קטנטנים במנשאים או עגלות, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כקילומטר הליכה).

ציוד: נעליים נוחות להליכה, כובע, מים.

נחל השבעה-צילום אורי וול

נחל השבעה

בית ספר שדה גליל מזמין אתכם להכיר את הגליל התחתון דרך אחד מהנחלים ששוקמו לאחרונה והפכו לפינת חמד מקסימה – נחל השבעה!

נתחיל את המסלול שלנו בחניון נחל השבעה, משם נתקדם לעבר הנחל המשתרע תחת הר תבור ובין גבעות בית קשת, אזור ירוק ובעל נוף גלילי, עטוף בצמחיית נחלים ופריחה. נחפש ונשמע על דו חיים שונים שנמצאים בסביבה ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם. נסיים את המסלול שלנו באותו חניון (חניון נחל השבעה).

קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה.


רמת קושי: קלה (כ-1.5 ק"מ).


ציוד: כובע, מים, נעלי הליכה, ביגוד בהתאם למזג האוויר ואוכל.

אגמון פולג. צילום יעקב שקולניק

אגמון פולג

הצטרפו אלינו לסיור הליכה קליל, מוצל ומעגלי מסביב לאגם, בין עצי האקליפטוס ומסתורי הצפרות, יחד נגלה את נפלאות בית הגידול הלח! 

מקור השם פולג הוא "פאליק" בערבית, שמשמעו "המפלג". בעבר היו בחלק זה של מישור החוף ביצות נרחבות שנוצרו עקב רכס הכורכר שחסם את דרכו של הנחל לים. בעבר הלא רחוק, האגם היפה, שסביבו נטייל בסיור, היה מחצבת כורכר שחצבה את הרכס. לאחר שהיא ננטשה התמלאה המחצבה במי תהום והפכה לאגם קטן בו מגוון רב של צמחים ובעלי חיים. בשנים האחרונות עבר המקום הנגשה לציבור הרחב בזכותה אפשר להקיף את האגם ולהכיר את הציפורים, צבי הביצה, נוטריות ועוד ועוד בעלי חיים.

קהל יעד: משפחות (ילדים מגיל 5), מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כקילומטר הליכה).

ציוד: מים, כובע, נעליים סגורות, מומלץ משקפת אם יש.

פארק אקולוגי חופי מצודת אשדוד | תכנון נופי וליווי אקולוגי-אדריכל נוף ואקולוג ליאב שלם

פארק אקולוגי מצודת אשדוד 

נצא לסייר בין שבילי הבוסתן לאורן של  העששיות, נכיר פינות חמד, נשמע על  הצמחייה המקומית וייחודה ועל בעלי החיים השונים שהפכו את הפארק למקום המחייה שלהם. שרידי הבוסתנים של החקלאות המוואסית ורחש הגלים מנעימים את האווירה הנעימה של טבע פראי בתוך העיר. מצודת אשדוד ים שריד לשימושי האדם באיזור החשיבות של מיקום עיר הנמל דווקא באיזור זה לאורך "דרך הים". נשמע על התקופות השונות והדמויות הצבעוניות שעברו במצודה וההשפעה שלהן על העיר ותושביה.

הפארק האקולוגי מצודת ים אשדוד נבנה בדגש השמירה על הסביבה האקולוגית של רצועת החוף בשיתוף פעולה של תיירות אשדוד ם האגף לאיכות הסביבה בעיר, הקרן לשטחים פתוחים של רמ"י.

קהל יעד: ניתן קטנטנים במנשאים, משפחות, מבוגרים, מטיילים בהליכה קלה.

רמת קושי: קלה (כ-3 ק"מ).

ציוד: נעלים סגורות נוחות, בגד נעים ונוח, מים.

מצודת אשדוד ים ("קלעת אל-מינה") שנבנתה על ידי החליף עבד-אל-מלכ, הוקמה על שרידי ישוב ביזנטי ושמשה כחלק בלתי נפרד ממערכת הגנה בכדי למנוע פשיטה של הביזנטים מהים אל החוף.  במקביל לרכז הכורכר משתרעת רצועת חוף חולית המאפשרת שוטטות של בעלי חיים בסביבתם הטבעית. במהלך הביקור תיחשפו לשלבים השונים בהקמת הפארק ושיקום המצודה על ידי העירייה, ולאורך שבילי הפארק תוכלו ללמוד על החי, על הצומח ועל בית הגידול היחודי לאזור זה.

פרט לימי הפסטיבל, האתרים פתוחים בכל ימות השנה להנאת הציבור הרחב.

קישור למידע עם כל האירועים:

https://www.teva.org.il/open-festival-2022

שטחים ירוקים

במקביל, רשות מקרקעי ישראל, באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, שותפה בשיקום אקולוגי וסביבתי במגוון אתרים ברחבי הארץ ובהנגשתם לציבור המטיילים והנופשים.  עבודות הפיתוח כוללות הסדרת תשתיות לפיתוח אזורי פנאי, נופש ופעילות ספורט לציבור, תוך חיזוק המתחמים והנגשתם למטיילים באמצעות שבילי הליכה, טיילות נופיות, שיקום צומח וחי מקומי, ספסלים ופינות ישיבה לפיקניק ולפנאי, נקודות תצפית, מסלולים לימודיים ועוד.
שווה לבקר במיוחד באתרים האלה:

בצפון: מעיין נון, שביל בין הגשרים, פארק תבור;  בירושלים: יער השלום;  במודיעין: גבעת תיתורה;  במרכז: נחל רבה;  בדרום: שביל נופי פתחת נחל שקמה ונחל בוהו – הפתוחים לציבור ללא תשלום. 

וויז: שביל בין הגשרים, חניון, דרך נוף נחל חרוד, בית שאן: https://waze.com/ul/hsvc0ztz4g

וויז: פארק תבור, נוף הגליל: https://waze.com/ul/hsvc45bf3j

וויז – יער השלום https://waze.com/ul/hsv9h9tunu

וויז: גבעת התיתורה, דרך יגאל אלון, מודיעין מכבים רעות: https://waze.com/ul/hsv8vkzene

בוויז: נחל רבה, ראש העין: https://waze.com/ul/hsv8yeeeve

וייז – שמורת פורה https://waze.com/ul/hsv8epms4b

וייז – נחל בוהו https://waze.com/ul/hsv8d9yndz

ולסיום, אי אפשר לדלג על פרויקט פסח בחסות בנק הפועלים, שיציע השנה 60 סיורי יום וערב עם מורי דרך מוסמכים בחינם ברחבי הארץ של עמותת 'אשכולות' פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית, לצד כניסה בחינם למגוון עסקי תיירות קטנים מהדרום שיציעו מגוון פעילויות ואטרקציות.

 כל המוזיאונים, אתרי המורשת והטבע, העסקים הקטנים שיציעו פעילויות ואטרקציות והסיורים המודרכים ברחבי הארץ הלוקחים חלק בפרויקט פסח יקפידו להתנהל על פי כל ההנחיות של משרד הבריאות, משרד התרבות והספורט, על פי המתווה שאושר לפתיחת המוזיאונים ואתרי התיירות.

 הכניסה לכל האתרים והמוזיאונים, הפעילויות והאטרקציות והסיורים המודרכים תותנה בהרשמה מראש בלבד.

 לפרויקט השנה התווספו אטרקציות ומוזיאונים אטרקטיביים ביניהם: "אנו" – מוזיאון העם היהודי, פארק תמנע, המשכן לאמנות עין חרוד, צריף בן גוריון בשדה בוקר, מוזיאון מורשת החשמונאים במודיעין, המוזיאון לאמנות האסלאם ומוזיאון הפלמ"ח.

בנוסף השנה יוקם לשבוע בלבד בלב יער בן שמן פופ אפ חברתי של בנק הפועלים שיציע חוויות, משחקים והתנסויות לכל המשפחה בעולמות של חברה, סיוע לאחר, התנהלות נכונה עם הכסף ועוד חוויות מלמדות ומרגשות כאחד.

האתרים החדשים יצטרפו למגוון המוזיאונים והאתרים שלוקחים חלק בפרויקט בשנים האחרונות: מוזיאון העיצוב חולון, יער האיילים, טיילת החומות בירושלים העתיקה, הפלנתניה מרכז מדע וחלל, יד לשריון לטרון, המוזיאון הישראלי במרכז רבין, מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, מוזיאון ינקו דאדא עין הוד, מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון אוצרות בחומה, מוזיאון ג'ו אלון בנגב, כפר ביתא ישראל, מוזיאון אשדוד לאמנות ועוד.

פרויקט פסח הפך למסורת שבמסגרתה מאות אלפי משפחות בישראל נהנות במהלך חופשת הפסח מביקורים ללא תשלום במוזיאונים ואתרים בכל רחבי הארץ.

פרויקט פסח בחסות בנק הפועלים יציע השנה 60 סיורי יום וערב עם מורי דרך מוסמכים בחינם ברחבי הארץ של עמותת 'אשכולות' פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית. בין הסיורים שיוצעו: בצפון פארק המעיינות (נגיש), רמת הנדיב, נחל השופט (נגיש) ועיר על הר – סיור בעיר חיפה סיור לילה. במרכז כרמילה "ההר הירוק", סיור עירוני ירושלמי – בעקבות התחנה הישנה (נגיש), סיור למזכרת בתיה (נגיש) ואל מושבת הברון – סיור בזכרון יעקב ובדרום סיור אל סודות הקניון האדום.

בנוסף, פרויקט פסח השנה יציע כניסה ללא עלות לכל הציבור במגוון אתרים ופעילויות של עסקי תיירות קטנים בדרום הארץ של העמותה לקידום התיירות במרחב שקמה בשור, כגון: משק 77 קטיף תות, מצפה גבולות, חוות הדקלים במרחבים, מרכז המבקרים של קיבוץ נחל עוז, תיירות כפרית בקיבוץ עלומים, סדנאות ניפוח זכוכית של רון ארט יודאיקה, מטעי החוחובה של חצרים, חוות אל היען, סיור בצמחי תבלינים בחמדת שדות.

האתרים יפתחו חינם בכל ימי חול המועד בין התאריכים: 17 עד ה-21 באפריל 2022. ימים א'-ד' ה-17-20/4/22, הינם ימי פעילות מלאים ויום ה' ה-21/4 הינו חצי יום פעילות.

 להרשמה ופרטים מלאים: www.poalimatarim.com

כתיבת תגובה