יינות ביתן || ביהמ"ש קבע: עסקת אלקטרה-ביתן תצא לדרך

כך נסללה הדרך לעסקת אלקטרה: בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את בקשת יגאל דמרי למכור לו בכוח את השליטה ברשת יינות ביתן • השופטת תמר אברהמי: לא ניתן לכפות על צדדים להגיע להסכם שותפות, לאחר שיחסיהם עלו על שרטון • רכישת הרשת תכלול העברת השליטה מנחום ביתן מייסד הרשת אל אלקטרה צריכה • האם הבנקים יוותרו על האופציות ל-9% מהמניות, כתספורת על החוב?

סניף שוק מהדרין מקבוצת יינות ביתן | צילום: יח"צ

ההיגיון ניצח: בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את בקשת דמרי למכור לו בכוח את השליטה ברשת יינות ביתן. השופטת תמר אברהמי קבעה בסוף השבוע כי לא ניתן לכפות על צדדים להגיע להסכם שותפות, לאחר שיחסיהם עלו על שרטון והדבר אף עלול להגיע לנזקים. בפסיקה זו נסללה הדרך לעסקת אלקטרה כאשר יתכן וקבוצת הפניקס תצטרף איכשהו לרכישת השליטה ברשת.

בעקבות פסיקה זו ינסה נחום ביתן שעובר תקופה לא קלה לסגור עוד השבוע את העסקה על אלקטרה צריכה. מנגד ייתכן ויגאל דמרי שכבר הפסיד בשנתיים האחרונות שתי עסקאות ישראייר ודניה סיבוס, לא יוותר וימשיך עם העתירה עד לבית המשפט העליון.

כזכור, יגאל דמרי הגיש בקשה לצו מניעה נגד רשת יינות ביתן של נחום ביתן לאכיפת ההסכם עמם להשקעה ברשת. בתשובה לבקשה לקבלת סעד זמני למניעת מכירת יינות ביתן, קבעה השופטת תמר אברהמי, כי חזקה על רשת יינות ביתן שלא תבצע שינוי במצב הקיים עד יום חמישי האחרון, בו הייתה אמורה לתת את הכרעתה. ביום שישי דקות אחדות לפני שבת – כאשר בכל הארץ המומים וכואבים בעקבות האסון במירון – פרסמה השופטת את החלטתה.

בדברי פרשנות לבקשת צו המניעה נגד יינות ביתן שאלנו איך תיראה עסקה שנסגרה באמצעות פסיקה של בית המשפט? האם שיתוף הפעולה בין הצדדים יחזור אי פעם להיות כבתחילה או שחשד וחשש יהיה מנת חלקם של שני הצדדים – המוכר והקונה – והרשת לא תשוקם כפי הצורך? נראה שהשופטת שאלה בדיוק את אותה השאלה ושלחה את הצדדים הביתה.

השליטה יוצאת מביתן

כאמור, ביתן ינסה להתקדם במהירות עם אלקטרה צריכה, על מנת להשיב את השקט לרשת שבבעלותו עדיין. על פי הדיווח של גולן חזני ב'כלכליסט', העסקה של ביתן עם אלקטרה צריכה כוללת סוכריה נוספת לביתן. מעבר להשקעה של 200 מיליון שקל ברשת והלוואה נוספת של 50 מיליון שקל לחברה תמורת 50.01% ממניות הרשת, ביתן ימכור ככול הנראה את חברת כרטיסי המועדון של החברה שבבעלותו, תמורת 50-40 מיליון שקל. מכירה זו ואולי מכירה של נכסים נוספים, יאפשרו לביתן להתמודד עם חלק גדול מחובותיו הפרטיים שצבר מהניהול הכושל של הרשת.

מאידך, ביתן ייאלץ לבלוע גלולה מרה בעסקת אלקטרה. רכישת הרשת כוללת העברת השליטה מנחום ביתן מייסד הרשת אל אלקטרה צריכה, דבר שהוא נלחם עליו כארי מאז שהחלו הבעיות ברשת לפני כשנה וחצי. על פי הדיווח, ביתן ינסה לשכנע את הבנקים מזרחי טפחות והפועלים, שמחזיקים באופציות ל־9% מהמניות, לוותר עליהן במסגרת של תספורת על החוב.

חזני מזכיר בכתבתו את האידיליה ששררה בין שני אנשי העסקים מהדרום, דמרי מנתיבות וביתן מאשקלון. באמצע מרץ אף נפגשו השניים בחנוכת סניף של הרשת בנתיבות, כאשר דמרי הגיע למקום וביתן בנאומו הודה לו וכינה אותו "האיש שהציל אותי".

בסקירת עומק על יגאל דמרי בחול המועד פסח אף כתבנו, עד כמה החיבור בין ביתן לדמרי נראה טבעי לחלוטין. "שניהם באותו טווח גיל (60 ו-64 בהתאמה), שניהם באים מהפריפריה, ביתן מאשקלון ודמרי מנתיבות, שניהם אנשים שהתחילו מאפס ובנו את אימפריית חייהם בעשר אצבעותיהם. אך בל נשכח שהחיבור כאן הוא בראש ובראשונה עסקי. דמרי לא בא לתמוך בביתן, הוא לא פתח לו קופת גמ”ח. דמרי ירצה לראות תוצאות עסקיות נאות".

בתחילה היה נראה שהעסקה ביניהם מתקדמת, אך אז, חייב בית המשפט את חברת יינות ביתן לשלם לפקיד השומה מס בסך של כ- 35 מיליון שקל כאשר בנוסף, חייב את יינות ביתן בתשלום הוצאות משפט בסך של 250,000 שקל. בעקבות כך ועל פי דיווחו של חזני, ביקש דמרי מביתן להעלות את אחזקתם ברשת מ־30%, כפי שנקבע במקור, ל־33%. סיבה נוספת לבקשה זו היתה נעוצה בדרישת מבטחי האשראי לביטחונות של 95 מיליון שקל כהסכמה לחוזה בין דמרי לביתן.

ביתן לא הסכים לדברים ודמרי איים כי יבצע בדיקות נאותות לרשת ויביא לכך שעסקת הפניקס תתממש. ב־14 באפריל נערכה פגישה בין ביתן ודמרי, ואחריה, בפגישה נוספת שנערכה ב־19 באפריל, הטיח דמרי בביתן דברים קשים, שהעלו את יחסיהם סופית על שרטון. אלא שעוד קודם לכן ב־11 באפריל, כבר שלח ביתן איתות לאלקטרה צריכה שישבה על הגדר. האיתות התקבל בחיוב ואף נפתח ערוץ חיובי בין אלקטרה לבין הפניקס. בשלב כלשהו כאשר דמרי הבין שהעסקה מחליקה לו מהידיים כמו צלופח, הוא חזר בו מדרישותיו אולם כבר היה מאוחר מדי.

תרבות עסקית קרה

בדברי פרשנות כותב חזני כי ספק אם שני הצדדים יסתדרו לאורך זמן. לדבריו, האחים זלקינד באים עם קודים עסקיים של חברה ציבורית ממרכז הארץ, או כפי שאומר ל'כלכליסט' מקורב לשניים: "אין להם דם בגוף. הם למדו מאביהם להתנהל בצורה קרה. אין אצלם שפה של – תדאג לי ואח שלי". ולא ברור אם תרבות עסקית זו תתאים עצמה לרשת משפחתית שהחלה דרכה באשקלון.

מאידך, העסקה עם אלקטרה היא הנכונה יותר מבחינת ביתן, חרף איבוד השליטה ברשת, שכן הסיכוי שלו לאפסייד בשווי של עסקיו גבוה בהרבה, לצד חברה ציבורית שהיא תמנון רב זרועות ובעיקר כשזו חותמת באותה שעה על הסכם מחייב להכנסת רשת הקמעונאות 7-Eleven מארה"ב לישראל. יינות ביתן על שלל סניפיה ברחבי הארץ, תצטרף כמו כפפה ליד לרשת מחסני חשמל השייכת לאלקטרה ולרשת החדשה מטקסס. בנוסף, מול אלקטרה, הבנקים מוכנים מול אלקטרה להשאיר לרשת את קו האשראי הנוכחי ואת החוב, ולאפשר לביתן להשתמש בחוב, או ברובו, לצורכי הרשת מול הספקים.

החלטת השופטת מיום שישי האחרון תילמד אצל כל הצדדים והסאגה עדיין רחוקה מלהסתיים. השופטת אברהמי כתבה כי הצד התובע את המשך קיום ההסכם רשאי להגיש תביעה לפיצוי כספי, דבר שקבוצת קרן שקד-דמרי כבר עשתה כשתבעה מיינות ביתן פיצוי של 66.8 מיליון שקל. כאמור, הערכה היא שיגאל דמרי יערער לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי והעסקה עם אלקטרה צריכה מוטלת בספק.

גם צירופה של קבוצת הפניקס לעסקת אלקטרה לא בטוחה. על פי הדיווח ייתכן שהפניקס תקבל פיצוי של 18-15 מיליון שקל, כלומר פיצוי גדול מהסכום של 10 מיליון שקל שקבוע בהסכם בין קבוצת הפניקס לבין יינות ביתן. בהסכם ביניהם נקבע כי נחום ביתן רשאי להביא, בתוך 30 יום, משקיע חלופי בתנאים זהים או טובים יותר לעומת ההסכם עם הפניקס, אם לא ייכנס ההסכם בין הצדדים לתוקפו. כאמור המועד האחרון הוארך כמה פעמים עד ל-17 באפריל 2021.

על פי דיווח ב'גלובס', דמרי ושקד חויבו בהוצאות משפט בסכום של 44,000 שקל.

כתיבת תגובה