ירושלים מתחרדת, בני ברק רושמת הגירה שלילית

התושבים החילונים עוזבים את ירושלים, בעיקר בגלל מה שהם מכנים "התחרדות העיר": כ-11 אלף איש עברו מעיר הבירה בשנת 2021 | כמה עזבו את בני ברק שממתינה בציפייה לשכונה הצפונית, ואלו ערים במגמה חיובית של קליטת תושבים חדשים? | ניתוח מיוחד של נתוני הלמ"ס

דרך בגין, ירושלים | צילום: יוסי זמיר פלאש 90

העיר ירושלים מציגה את מאזן ההגירה השלילי הגבוה ביותר בישראל – כך עולה מניתוח שבוצע בחברת אלדר שיווק נדל"ן לנתוני ההגירה הפנימיים של הלמ"ס לשנת 2021. מעיר הבירה יצאו בשנת 2021 כמעט 23 אלף איש, לעומת כ-12 איש בלבד שנכנסו אליה – מה שמציב את העיר עם מאזן הגירה שלילי של כ-11 אלף איש. "אחת הסיבות המרכזיות להגירה השלילית מירושלים היא מגמת ההתחרדות של העיר בשנים האחרונות – צעירים חילוניים רבים שהתגוררו בבירה ולא אוהבים את המגמה, מחפשים סביבת מגורים יותר הטרוגנית ועוזבים את ירושלים", מסביר רוני כהן, מנכ"ל החברה.

במקום השני במאזן ההגירה השלילי מדורגת אשדוד שממנה יצאו 3,650 איש (נטו – נכנסים פחות יוצאים) בשנה שעברה. אחרי אשדוד מדורגת חיפה עם מאזן הגירה שלילי של 3,500 איש.

בבני ברק מאזן הגירה שלילי של 3,300 איש – "בני ברק הצפופה מתאפיינת באוכלוסיה חרדית עם משפחות גדולות שלא מוצאת מענה בעיר בשל חוסר בפתרונות דיור מתאימים. הקמת שכונת 'איילת השחר' החדשה בצפון העיר צפויה לתת מענה לחלק מהביקושים האלה".

העיר תל אביב מדורגת במקום החמישי במאזן ההגירה השלילי – עם כ-2,900 איש נטו שעזבו. כהן מציין כי "אמנם עזבו את העיר כ-24 אלף איש, אך גם נכנסו אליה כ-21 אלף איש בתקופה זו. חלק ניכר מהעוזבים הם שוכרי דירות שעברו לאור מחירי השכירות המאמירים בעיר".

במקום השישי במאזן ההגירה השלילי נמצאת העיר בת ים, אחריה חולון, בית שאן, באר שבע, וראשון לציון שסוגרת את העשירייה הראשונה.

 

מנגד, במאזן ההגירה החיובי מובילה חריש עם כ-6,500 איש נטו שנכנסו אליה ב-2021. שנייה בדירוג היא בית שמש עם כ-4,000 איש נטו שנוספו, לדברי כהן, "חלק ניכר מהתושבים שעברו לבית שמש הם אלה שעזבו את בני ברק, ומצאו פתרון דיור בפרויקטים חדשים רבים שנבנו בעיר בשנים האחרונות".

שלישית בדירוג יבנה עם כ-2,900 איש נטו שנכנסו, הרצליה רביעית עם 2,800 איש נטו שנכנסו. שגיא לנצ'נר, מנכ"ל חברת ינוב הפעילה בהרצליה, ציין כי "חלק גדול מהנכנסים אלה תושבים שעזבו את תל אביב, בעיקר הייטקיסטים שמעוניינים לגור ליד אזור התעסוקה של הרצליה פיתוח, משפרי דיור מהרצליה ומכל גוש דן, מצמצמי דיור מכל אזור השרון, וזוגות צעירים מחתך סוציואקונומי גבוה מערי המרכז".

לעיר נתיבות נכנסו בשנת 2021 כ-1,300 איש נטו, המקום השמיני במאזן ההגירה החיובי. לדברי רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת רמי צרפתי הפעילה בנתיבות, "נתיבות היא דוגמה מצוינת לאפקט שעושה ההשקעה הממשלתית בערים פריפריאליות המיועדת להקמת תשתיות תומכות מגורים, ההשקעה מאפשרת פיתוח ומובילה לצמיחה של עיר ולשיפור איכות חיי תושביה".

כתיבת תגובה