ירידה משמעותית בהתחלות הבניה בהתחדשות עירונית

צניחה של 15% בהתחלות בנייה של התחדשות עירונית | ברבעון השני של 2022 החלו להבנות 1947 יחידות דיור בלבד במסגרת פרויקטי פינוי בינוי ותמ"א 38-2 | מדובר במגמת ירידה גם מבחינת מספר היחידות וגם ביחס להתחלות הבנייה הכלליות

התחדשות עירונית | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ברבעון השני של שנת 2022 החלו להבנות 1,947 יחידות דיור בלבד במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38-2 מתוך 17,712 יחידות דיור בסה"כ. הדירות שהחלו להבנות במסגרת פינוי בינוי ותמ"א 38-2 מהוות רק 11% מסך התחלות הבנייה למגורים – כך עולה מניתוח של נתוני הלמ"ס שביצעו בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, המתמחה בייצוג בעלי דירות בפרויקטים של פינוי בינוי.

מדובר במגמת ירידה גם מבחינת מספר היחידות וגם ביחס להתחלות הבנייה הכלליות. לשם השוואה ברבעון הראשון של השנה החלה בנייתן של 2,300 יחידות דיור בפינוי בינוי ותמ"א 38 שהיוו  12% מסך התחלות הבנייה, וסה"כ חלה ירידה של 15% בהתחלות הבנייה ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית מציין שנתוני התחלות הבנייה מעידים על החסמים הרבים בשוק. "כולם מדברים על התחדשות עירונית, כולם עוסקים בהתחדשות עירונית אבל בשורה התחתונה שלבי התכנון והרישוי אורכים כל כך הרבה זמן ובפועל מספר הדירות שיוצאות לשוק הוא מזערי ביחס לפוטנציאל ובוודאי ביחס לצרכים של השוק וביחס לצורך לחדש את מאות אלפי הדירות הישנות שיש בישראל למרות שזאת הדרך היחידה להפוך יח"ד ישנות לדירות למוגנות (עם ממ"ד), מחוזקות ונגישות (עם מעלית).

"ההתחדשות העירונית חייבת לקבל משקל לאומי ועל הממשלה החדשה שתקום להכין תוכנית חומש במטרה להגדיל את היקפי התחדשות העירונית במאות אחוזים אל מול המצב הקיים. הפוטנציאל המיידי של התחדשות עירונית בישראל הוא לאפשר בנייה של מיליון דירות בעשור הקרוב מבלי לקחת דונם אחד של שטחים ירוקים קיימים".

כתיבת תגובה