כבר לא חלום: האוטובוס האוטונומי הראשון מתקרב לישראל

תחבורה ציבורית אוטונומית בישראל? זה כבר ממש לא חלום | האוטובוס האוטונומי הראשון כמעט בדרך אלינו, כאשר ארבע קבוצות יבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים בישראל | אחרי הניסויים בשדה הייעודי שיימשכו כשנתיים, שבמהלכן ייתכן שתוכלו לפגוש את השאטל האוטונומי בשיבא ואת המיניבוס האוטונומי העירוני – יעלה האוטובוס הציבורי האוטונומי לכבישי ישראל

אוטובוס של daimler | צילום אילוסטרציה (ארכיון): אתר היצרנית daimler.com

ארבע קבוצות יבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים, במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית שמקדמים משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון.

היום (א') נודע כי הקבוצות הזוכות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים תכניות ניסוי להפעלת אוטובוסים אוטונומיים שתימשך כשנתיים, כאשר עם השלמת התכניות צפויים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות האוטונומיים באופן מסחרי. בהדגמות שיבוצעו במסגרת הקול הקורא יושקעו כ-61 מיליון שקלים, כמחציתם מתקציב המדינה.

הקבוצות הזוכות הן:

חברת מטרופולין, חברת B.G. Motors, חברת Karsan (טורקיה), חברת Adastec (מישיגן, ארה"ב), חברת Applied Autonomy (נורווגיה) וחברת Ottopia (ישראל) – חברת מטרופולין היא אחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל. לקבוצה ניסיון רב בכל שלבי הפיילוט, החל מאספקת הרכב האוטונומי, זיוודו עם חליפה אוטונומית, רישיונו, ותפעולו השוטף. לחברות הטכנולוגיה החברות בקבוצה ניסיון בפיילוטים של תחבורה ציבורית אוטונומית ברחבי העולם, לרבות במישיגן שבארה"ב ובנורבגיה.

חברת אגד וחברת טכנולוגיה צרפתית מובילה – חברת אגד, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל ואחת מהמפעילות הגדולות בעולם, רתמה את מלוא הידע והניסיון שצברה בעשרות שנות פעילותה, לשם גיבוש פתרון מלא והוליסטי להפעלה של תחבורה ציבורית אוטונומית. לקבוצה יכולות משמעותיות להתמודד עם אתגרי ההפעלה של אוטובוס אוטונומי, לרבות יכולות טכנולוגיות, יכולות כלכליות ומסחריות, שכן הכלי המוצע על ידי החברה הטכנולוגית פועל במגוון תרחישים בלמעלה מ-20 מדינות שונות.

חברת דן, חברת Via (ישראל), חברת EasyMile (צרפת), חברת Enigmatos (ישראל) וחברת Ottopia (ישראל) – חברת דן היא חברה וותיקה ומהמובילות בארץ בתחום התחבורה הציבורית בעלת אוריינטציה טכנולוגית וקידום חדשנות באמצעות חברות Bubble Dan ו-Via. חברת הטכנולוגיה Easy Mile שתספק את כלי התחבורה האוטונומי היא בעלת ניסיון עולמי מוכח בהפעלת שירותי מיניבוס אוטונומי בשטחים עירוניים.

חברת נתיב אקספרס וחברת Imagry (ישראל) – חברת נתיב אקספרס מקבוצת עפיפי היא בעלת ניסיון רב ומוכח בהפעלת שירותי תחבורה ציבורית. חברת Imagry היא חברת הזנק ישראלית המפתחת פלטפורמת תוכנה עבור נהיגה אוטונומית, המיועדת לשימוש במגוון רחב של יישומים ושווקים. החברה מפעילה מספר פרויקטים שונים ברחבי העולם ואף זכתה לאחרונה במימון מרשות החדשנות לצורך פיילוט חדשני להפעלת שאטל אוטונומי ללא נהג בבית חולים שיבא.

כחלק מהפיילוט, הקבוצות הזוכות עתידות להפעיל שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, לרבות הסעת נוסעים, במסגרת הרישיון שניתן להם מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. זאת, לאחר שיבצעו שורה של ניסויים בשדה ניסויים ובשטחים תפעוליים ויגיעו להיתכנות טכנולוגית ביצועית ובטיחותית.

מדובר במיזם דו-שלבי שמטרתו לבחון את ההיתכנות לשילוב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל. המיזם כולל בחינת מודלים שונים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ומחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. המיזם גם יגביר את היכרות הציבור עם רכבים אוטונומיים ומאפייניהם: בטיחות, חוויית נסיעה ויתרונות סביבתיים.

התועלות הצפויות מהמיזם מכוונות להתמודד עם אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני מדינת ישראל – הגודש בדרכים – על ידי ייעול מערך התחבורה הציבורית, שיפור השירות וחוויית הנוסע ושיפור רמת הבטיחות. כמו כן, המיזם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור החמור בנהגים, על ידי מעבר לציי רכב של אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג בטיחות (SAE J3016 L4) תוך שנים ספורות.

באמצעות המיזם ניתן יהיה גם למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך תחבורה ציבורית אוטונומית, ולבחון את יכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה ציבורית, מתוך כוונה שחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט יוכלו להמשיך ולהרחיב את הפעלת שירותי תחבורה ציבורית אוטונומית לציבור בקווי השירות בישראל.

בשלב הראשון של המיזם, החברות הזוכות תבצענה ניסויים באוטובוסים אוטונומיים בשטח ניסויים סגור ובאזורים תפעוליים, במטרה להוכיח היתכנות טכנולוגית, בטיחותית, רגולטורית ועסקית. בשלב השני של המיזם החברות יפעילו קו שירות אוטונומי בכבישים ציבוריים בהיקף שילך ויגדל במהלך תכנית הפיילוט שאורכה כשנתיים.

תכנית הפיילוטים של המיזם היא בין המובילות והייחודיות בעולם (בהשוואה למקבילותיה במישיגן ארה"ב, בסקוטלנד ובגרמניה), שכן היא משלבת מספר מפעילי אוטובוסים וחברות טכנולוגיה שונות והיא עתידה להתקיים באתרי הרצה שונים ומגוונים לאורך זמן רב, עד להטמעת הטכנולוגיה בקנה מידה מסחרי.

אגב, גם תאגידים שלא זכו בהשקעה או שלא הגישו בקשה במסגרת הקול הקורא יכולים להשתתף במיזם במימון עצמי, בכפוף לעמידתם בכל התנאים המפורטים בקול הקורא ובנספח לקול הקורא.

רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "אנחנו שמחים על ההיענות המרשימה של מפעילי תחבורה ציבורית שהגישו הצעה במסגרת הקול הקורא שהפצנו במשותף עם שותפינו ברשות החדשנות ובנתיבי איילון. בחרנו את 4 ההצעות הבשלות ביותר ואנחנו שמחים להיות מהראשונים בעולם שמחברים בין הטכנולוגיה של הרכב האוטונומי לבין התחבורה הציבורית. לפנינו עוד כברת דרך לעבור אולם אין לנו ספק שקיים במיזם פוטנציאל לשיפור השירות וחוויית הנוסע בתחבורה הציבורית ולשיפור רמת הבטיחות. כמו כן, המיזם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור החמור בנהגים. נמשיך להתמקד בנושאים אלו גם במסגרת המיזם הזה וגם בעבודתנו היומיומית".

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות: "בעידן המתהווה של ניידות-מבוססת-תכנה (Software-driven mobility) ישראל רכשה עמדה מובילה וייחודית בתחום הניידות החכמה והאוטונומית. מספר הסטארט-אפים הישראלים בתחום התחבורה החכמה גדל מ-400 ב-2016 ליותר מ-600 ב-2020. הצמיחה המשמעותית ביותר הייתה במספר הסטארט-אפים שהוקמו בתחום הרכב האוטונומי עם גידול שנתי ממוצע של 26% בתקופה זו. כמו כן, מאז 2008, מעל 20 יצרני רכב מהגדולים בעולם וספקיהם פתחו מרכזי פיתוח בישראל, בהם GM, הונדה, פולקסוואגן, פורד ועוד. התחום גם מייצר פעילות עסקית משמעותית שכן חברות בתחום גייסו כמיליארד דולר ב-2021. רשות החדשנות ושותפיה במגזר הפרטי והממשלתי מחויבים לאיתור הזדמנויות שוקיות, טכנולוגיות ותפעוליות להשגת הצמיחה הנדרשת בכמות המשתמשים ובהיקף שירותי הניידות החכמה בישראל. עם יצירתה של תשתית רגולטורית מתקדמת המאפשרת הפעלת כלי רכב אוטונומי ללא נהג, ובהמשך לזכייתן של ארבע קבוצות מצוינות במסגרת הקול הקורא, מדינת ישראל רותמת את הרכב האוטונומי לשיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל מה שבתורו יהפוך את ישראל למובילה בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית ויאפשר לחברות הישראליות להפוך לשחקניות בינלאומיות מובילות בתחום".

תגובה אחת ל: "כבר לא חלום: האוטובוס האוטונומי הראשון מתקרב לישראל"

  1. שוב ישראל תופסת את המקום הראשון בגזרת הניסויים בבני אדם.
    אף אחד לא מסביר מהם הכשלים בתחום. הכל מציגים כורוד. מה עם יהיה באג בתוכנה? האם ניתן לפרוץ למערכת הרכב ולשלוט מבחוץ על הרכב כמו שפורצים לכל מחשב? אפשר כך גם לפגוע בבני אדם. עוד אמצעי שליטה בהמון. כמו עם המזומן. לא תהיה ממושמע לא תוכל להתנהל כי אין לך כלום ביד, לא כסף מוחשי, לא רכב שאתה יכול להפעיל בכוחות עצמך, שלא נדבר על לנסוע למרחקים בלי לעצור להטעין (מעקב ובקרה), תכף גם הבית החכם שלך לא יכניס אותך אליו כי מישהו קידד זאת במנגנון שלו. כך תהפכו להיות חסרי כלום.. אלא אם תשתפו פעולה. תפסיקו לתת לאנשים את הכח לשלוט בכם.

כתיבת תגובה