כולם עוברים למכוניות חשמליות? המס הבא כבר בדיונים

הסתערות ההמונים על רכבי הטסלה וגי'לי הסיניות מובילות את רשות המסים ופקידי האוצר לייצר את המס הבא שיחליף את החוסר שייווצר בהכנסות האדירות מהבלו – מס נסועה לפי ק"מ | וכמה יעלה כל ק"מ של נסיעה?

ה-ET5 של סקייוול | צילום: עמית אגרונוב

מחירי הדלק רק הולכים ומאמירים והצפי הוא כי הם יטפסו עוד, לשיאים חדשים ובלתי מוכרים, כבר בחודשים הקרובים, בשל משבר האנרגיה העולמי.

לכן, ההסתערות על רכבי הטסלה, וצבר הזמנות משוער של כ-6,000 יחידות מרכב הג'ילי הסיני, הן רק הפתיח של הרכבים החשמליים שמציפים את כבישי הארץ. וזה עוד לא הכל, ולא כל הדגמים: כך למשל, עדכנה קבוצת כדורי, יבואנית מותג הרכב החשמלי skywell כי  במהלך שנת 2022 צפויים להגיע דגמי 6+7 מקומות על הפלטפורמה של ה-ET5 יחד עם רכב SUV קטן יותר (C), לצד מיניוואן עם טווח של מעל 600 ק"מ.

המשמעות היא כי גזירות נוספות יושתו על עולם הרכב – גם זה החשמלי. כיום, ההכנסות מעולם הרכש ומס הבלו הגבוה על הדלק נאות מאוד. מס הבלו מייצר הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה: 62% מהמחיר לליטר בנזין 95 אוקטן – מעל ארבעה שקלים – הם מס. ואכן ההכנסות כל כך נאות, עד שבאוצר תהו מה יעשו בהמשך. אם אכן עד 2030 כל הרכבים המיובאים לישראל יהיו חשמליים, יהיה צורך במס נסועה לפיו, במהלך העשור הקרוב, כל בעל רכב ישלם את ההיטל, על פי מספר הק"מ שנסע.

דגם הsuv הקטן c, של סקייוול | צילום: יצרן

המס ביסודו, נועד כדי לייצר הקלה בפקקים ועידוד הנסיעה בתחבורה ציבורית. אולם עושה רושם כי למרות ההשקעה המינורית בפיתוח והרחבת כבישים – המדינה תמצא את הדרך לגבותו, אם כמס פקקים ואם כמס חילופי להכנסות הבלו.

מס נסועה קיים במספר מדינות בעולם, ובאוסטרליה אחת המדינות החילה אותו על רכבים חשמליים באופן שלפי חישוב שערך 'כלכליסט' מגיע ב'תרגום' לישראלית, לכ-24 אג' לק"מ.

בינתיים, נדחה ל-2025 העלאת מס הרכישה על המכוניות החשמליות, ובעוד באוצר הודו במענה לפניית 'כלכליסט' לרשות המסים, כי קיימים דיונים במס הנסועה לרכבי חשמליים (ולרכבי פלאג-אין), טרם ברור כמה אגורות ייגבו על כל ק"מ נסיעה בעתיד.

2 תגובות ל: "כולם עוברים למכוניות חשמליות? המס הבא כבר בדיונים"

  1. רק שלא יעשו מס על כל שאיפת אויר, לכו תדעו אולי בעתיד גם על זה יטילו מס.

  2. עד היום אמרו שהמס על הדלק והרכב נועד למנוע זיהום אויר, עכשיו מעלים מיסים על רכב חשמלי? לא כדאי שהאוצר יעשה איזה צעד קטן כדי חהוכיח את האמינות של הטענות שלו? נמס על החד פעמי נועד למנוע זיהום אויר לא? עכשיו ממסים רכב חשמלי אז אנשים יחזרו לבנזין איך רוצים למנוע זיהום אויר ככה ? ואם לא מעניין אותם זיהום אויר אז למה המס הגבוה על החד פעמי והדלק , מה המסקנה מכל זה? לא מעניין אותם לא זיהום אוויר לא בריאות האזרחים לא השתיה המתוקה ולא אמיית רוצים כסף עוד כסף ועוד כסף ועוד כסף וגם מצלמות המהירות מעולם לא היו שם למען ביטחונכם

כתיבת תגובה