כחלון בסוף הרשימה, ומי בראש? הצצה ראשונה ל'משפיעים'

לראשונה בתקשורת החרדית! עם סיום שנת הכספים, מגיש 'ביזנעס' פרויקט ענק: אלה 54 המשפיעים על הכלכלה החרדית בשנת 2018 • בפנים: הצצה ראשונה לרשימה הנבחרת • וגם: אלה הפרמטרים שקבעו מי ייכנס לרשימה

לוגו המשפיעים 2018 | עיצוב: טלי אריאלי

היה זה בשלהי חודש מרחשוון, מערכת 'ביזנעס' התכנסה כבשגרה על מנת לדון בנושאים העומדים על הפרק, אך הדיון כלל לא היה שגרתי. שאלת "המשפיעים" הדהדה בחלל האוויר והדיון הפך ללוהט במיוחד.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הקונספט היה מוכן זה מכבר, אך לוח השנה הלועזי הביא להתחבטות רבתית סביב שאלת מועד הפרסום. מצד אחד, פרסום הפרויקט במועד הלועזי אפעס לא נשמע טוב באתר חרדי. ומאידך, שנת הכספים מסתיימת זה עתה וב'ביזנעס' כמו ב'ביזנעס' – זה הזמן לסכם שנה כלכלית. לבסוף הוחלט על צאתו לדרך של הפרויקט הנועז בסיום שנת הכספים.

המעצבים גוייסו לאפיון המערכת המיוחדת, המפתחים הופקדו על מלאכת הפיתוח, חברי המערכת כולם גוייסו למלאכת איסוף הנתונים והמחקר אודות הנבחרים ומעשיהם, והרכש החדש של 'ביזנעס', יוני קדם, הופקד על כתיבת הפרויקט הכולל למעלה מחמישים אלף מילים. המערכת כולה נסחפה לסחרור עבודה מסביב לשעון – וכעת רואה הפרויקט אור לראשונה.

54 משפיעים נבחרו בפרויקט. רוב רובם אנשי עסקים, בעלי חברות, עסקנים ופוליטיקאים. אך לצד זאת, גם לא מעט מהפכות שהשפיעו דרמטית על הכלכלה החרדית במהלך שנת הכספים 2018. על מנת לזכות להיכנס לרשימה נדרש היה "המשפיע" לענות על לפחות שניים מתוך שלושת הפרמטרים: השפעה, כלכלה, חרדי. כך גם נקבע מיקומו של "המשפיע" הנבחר ברשימה.

אכזבת כחלון

זו גם הסיבה לכך ששר האוצר, משה כחלון, מדורג אחרון ברשימה. שכן אין רשימת משפיעים על הכלכלה ללא שר האוצר, ורפורמות רבות, כמו גם החלטות משמעותיות רבות לכיס האזרח הקטן, נדרשות לחתימתו. אך נדמה שכחלון יכל להשפיע הרבה יותר על 2018, ולמעשה, כמעט ולא הוביל מהלכים.

כשר האוצר על כחלון לדאוג בראש ובראשונה למשבר הדיור, לשם כך הוא פתח בתכנית 'מחיר למשתכן', ולקראת מערכת הבחירות הבאה עלינו לטובה, מתכוון כחלון להשתמש בתכנית כסמל ההצלחה שלו, ומתגאה בכך שהביא למיתון ואף ירידה במחירי הדירות בעקבות 'מחיר למשתכן'.

אך האם ניתן למנות את מיזם 'מחיר למשתכן' כהצלחה של כחלון? ובכן, נראה שלא. מתלונות שהגיעו לוועדה לפניות הציבור בכנסת עולה כי במקרים רבים, אלו שזכו בדירה כבר לפני שנתיים טרם זכו לקבל אותה. במחצית (!) מכלל המקרים, לא הוגשו בקשות להיתר בניה, כך שזכיית הזוגות בדירה די חסרת משמעות כאשר מדובר בקרקע הפורחת באוויר.

המשמעות הכואבת היא שזוג שחושב כי יוכל לחסוך בהוצאות ע"י קנייה של דירת 'מחיר למשתכן', טועה, שהרי חלק גדול מאותם זוגות ששילמו כבר על דירה, עדיין ממשיכים לגור בשכירות כבר ושנה ועוד שנה, זאת מבלי לדעת מתי יזכו להיכנס לדירה שרכשו. וכל זה, עוד לפני שאנו מחשבים את הזמן בו ממתינים הזוגות עד שהם יודעים אם זכו בדירה או לא, מה שגורם להם להוצאה של כמה חודשים נוספים של שכירות, ומה שגרם בצורה עקיפה להעלאת מחירי הדירות להשכרה, בגלל גידול בביקוש הכללי.

גם במקרים בהם כן נכנסים לדירה, ישנם ליקויים רבים, כך למשל פרסמו גולשים ברשתות החברתיות כי בנייני 'מחיר למשתכן' בראש העין נבנו בצורה בטיחותית לקויה ומסוכנת. הגולשים פרסמו תיעוד וידאו של דלת זכוכית אשר אמורה להוביל למרפסת, אך למעשה מדובר ב'דלת לעולם הבא', כי משום מה, הקבלן שכח להתקין מרפסת בדירה. נשמע קריפי אבל אמיתי.

מקרים נוספים של כשלונות ב'מחיר למשתכן' נרשמו לאחר שמשרד האוצר הוציא 1,000 דירות מההגרלות למכירה חופשית בשוק הפתוח, אחרי שלא היה להן ביקוש רב, בין היתר בגלל המיקומים המרוחקים והלא אטרקטיביים בחלקם שמציעים הפרויקטים השונים.

שר האוצר משה כחלון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

חשוב לציין, כי במדד הרשמי של מחירי הדירות המתפרסם ע"י הלמ"ס, נכללות גם דירות 'מחיר למשתכן', שמחיריהן זול מאוד יחסית לדירות בשוק. כך יוצרים בלמ"ס ובמשרד האוצר מיצג שווא, כביכול ישנה ירידה במחירי הדירות, שעה שהדירות היחידות שמחירן אכן ירד, הן דירות היוקרה. וכאשר מסתכלים על מדד מחירי הדירות מ-2015, מגלים כי מחירי הדירות עלו בשלושה עשר אחוזים בתקופת כהונתו של כחלון כשר האוצר.

דברים נוספים הנזקפים לחובתו של כחלון הם הגברת הרגולציה, שמקשה על השוק החופשי להתפתח, ומאידך מבצרת את כוחם של המונופולים ומאדירה אותם. מקרה בולט בו פעל כחלון לטובת מונופול, הוא הסכם הגז, שבזמנו טען שר האוצר כי יביא לירידת מחירים, בפרט בגזרת מחירי החשמל. אך בפועל מחירי החשמל יעלו בקרוב בכשלושה אחוזים. השלכה נוספת למתווה הגז שהביא עלינו כחלון, הייתה פרישתו של אבי גבאי מתפקיד השר להגנת הסביבה וריצתו המוצלחת לראשות מפלגת העבודה.

במונופולים רבים כחלון כלל לא נגע, עקב טענתו לניגוד אינטרסים, כיוון שהוא בקשרי ידידות עם רבים מהם. דבר שגורם לסמכותו כשר האוצר להיות מעט חסרת משמעות, לאחר שלטענתו אינו יכול 'לגעת' במונופולים הגדולים ביותר.

שר במשרה מלאה

הפוליטיקאים מרבים להציג רשימות עמוסות קרדיטים על רפורמות והליכי חקיקה המטיבים עם האזרח. ברוב המקרים, אנו גם עדים על מאבק של ממש על הקרדיט והרעש התקשורתי, ולכן נדרש היה עלינו לבדוק כל חוק ורפורמה בפני עצמה – מי היוזם והמקדם האמיתי.

כך למשה, גילינו כי אמנם כחלון לא הוביל משהו משמעותי במיוחד, אך רפורמות רבות שהוא לוקח עליהן את הקרדיט הן למעשה פרי יוזמתם של שועלי העשייה בסיעתו ('כולנו') – שר הכלכלה אלי כהן וחבר הכנסת רועי פולקמן. האחרונים, ממעטים לקחת קרדיט על העשייה הברוכה ומעבירים את התשבחות לעבר היו"ר כחלון. אולי על מנת להנות משריון מנצח ברשימת המפלגה בבחירות שלפנינו.

שר הכלכלה אלי כהן | צילום: משרד הכלכלה

את השם שלו לא כולם מכירים, אבל שר הכלכלה אלי כהן הוא מהאנשים שהכי השפיעו על הכלכלה בישראל של 2018 – וזו גם הסיבה לכך שהוא מככב בעשירייה הפותחת של 'המשפיעים'. במשך השנתיים (מאז ינואר 2017) בהן מכהן כהן כשר הכלכלה, הוא חתום על מספר רפורמות, ביניהן שבירת מונופול מכון התקנים. עד היום כל מוצר מיובא היה חייב לעבור אישור של מכון התקנים, אישור שעלה כסף ולקח זמן, הרפורמה המדוברת תאפשר למעבדות פרטיות לבצע בדיקות ובכך תוזיל את העלויות ותקצר את הזמן. בנוסף בפברואר השנה אושרה הרפורמה בחוק התקנים בהובלת כהן לפיה התקניים הרשמיים יאומצו כלשונם, על בסיס התקינה הבינלאומית, ללא התאמות ייחודיות לישראל. מהלך שמקל על ייבוא מוצרים ומביא לירידת מחירים.

בנוסף לכך חתום כהן על הפרדת חברות האשראי מהבנקים, דבר שיגביר את התחרות, יוזיל עלויות אשראי למשק ויקל על קבלת אשראי לעסקים קטנים. כמו כן, חתום כהן על חוק מוסר תשלומים, המחייב את המדינה לשלם לספקים בתוך 45 יום מקסימום. במקום 60 יום בממוצע כפי שהיה לפני כן. עוד בגזרת הקמעונאות והעסקים הקטנים: בחודש יולי האחרון פעל משרד הכלכלה בשיתוף עם מאות קמעונאים ישראלים ורשתות מזון ישראליות, להענקת הטבות ומבצעים ייעודיים על מוצרים המסומנים בתו "מיוצר בישראל". המהלך הניב גידול משמעותי ברכש מתוצרת הארץ וגרם לעליה במודעות לחשיבות של רכש כחול-לבן לטובת התעשייה, התעסוקה והכלכלה הישראלית.

גם בנושא הדיור טיפל שר הכלכלה במגוון תחומים. כך למשל, חוק פיצול דירות אותו יזם כהן, מאפשר לפצל דירות, להגדיל את ההיצע הקיים, להוריד את המחירים ולאפשר הכנסה קבועה ומכובדת לבעלי הדירות. בחוק הדיור הציבורי הגדיל כהן את ההנחה הניתנת לזכאי הדיור הציבורי. כהן גם הוריד את הריבית על הפיגורים בתשלום המים משיעור של 8% לשיעור של 4%.

בחודש אוקטובר האחרון אושרה תכנית המענקים של משרד הכלכלה על מענקים למפעלים בפריפריה בסך מאות מיליוני שקלים, כאשר הסכום כולו מחולק בין מפעלים בנגב המזרחי, קריית שמונה וירוחם. בנוסף מאות מיליוני שקלים יושקעו על מנת לקדם חדשנות והיי-טק בפריפריה והוקמו כבר תשעה עשר מאיצי יזמות טכנולוגית בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות.

התחום העיקרי אותו מקדם כהן הוא תחום הסחר החופשי הבינלאומי. כך, בזמן כהונתו של כהן נחתמו שני הסכמי סחר חדשים עם פנמה ועם אוקראינה וכן שודרג הסכם הסחר עם קנדה. מדינות נוספות איתן קידם כהן חתימה על שורת הסכמי סחר חופשיים הן: שווייץ, נורבגיה, איסלנד, וליכטנשטיין. לכל הסכם כזה יש משמעות טובה מאוד עבור שוק הייצור והייצוא הישראלי, ואכן, בשנה שעברה שבר הייצור הישראלי שיא ולראשונה בהיסטוריה חצה את רף ה-100 מיליארד דולרים.

העיתונאי, הנגיד, ההייטקיסט והעסקן

לצד יזמי נדל"ן ואנשי עסקים בכירים, ברשימת "המשפיעים" תוכלו למצוא גם את העיתונאי החרדי המשפיע ביותר – הוא ממש לא זה שתמצאו מככב באולפנים ובהודעות הסמס – אבל בהחלט המשפיע ביותר. כך גם האברך החסידי ששמו הולך לפניו בעמק הסיליקון ונמנה בין בכירי מערך האבטחה של גוגל.

ענף הפרסום החרדי רווי מהפכות כבשגרה, מה שהקשה על הבחירה – ולבסוף הוחלט על בחירתו של האיש והמיזוגים. גם הנגידים החרדים זוכים למקום של כבוד בדירוג, שכן בסוף בסוף, פרנסת רבבות אברכים תלויה בהם.

ברשימה תמצאו גם את המהפכות ששינו את הכלכלה החרדית בשנת הכספים הנוכחית – החל מדיגיטל ומצ'ינג, עבור דרך הפייק ניוז, קווי הנייעס ומוקדי הסמסים, ועד לגמ"חים שמדיניותם השתנתה השבוע לבלי היכר בעקבות החוק לצמצום השימוש במזומן.

במקום הראשון אגב, מככב הרגולטור. שכן אין ישראלי שלא חש את הרגולטור על כל צעד ושעל. זה מתחיל בתשלום על הדלק, ממשיך במחירי החלב והלחם, אפילו הטלפון החכם שקנית, וככל שאתה בעל עסק, שכיר או עצמאי, אתה חש את יד הרגולטור יותר ויותר.

7 תגובות ל: "כחלון בסוף הרשימה, ומי בראש? הצצה ראשונה ל'משפיעים'"

  1. כחלון חסר השכלה ומתיירא מבעלי ממון. אין ספק שנכשל וגרם נזק במעשיו. לדוגמא לא הצליח לפתוח את המדינה לתחרות ביבוא והוזלת מחירים כנגד שבירת מונופול מכון התקנים. גם חבר סיעתו אלי כהן תיפקד באופן לקוי ביותר ונכשל בשבירת המונופול.

  2. אלי כהן רק דברן גדול, הוא קשקשן ויצא בשנה שעברה בהצהרות "אשבור את מונופול מכון התקנים הישראלי" ביבוא ואוריד מחירים, אז הבטיח ולא קיים דבר, מכון התקנים משגשג המחירים עולים, ובראש מכון התקנים לפי העיתונות עומד מנכ"ל ששיקר בבית משפט. בושה וחרפה.

  3. אוי אוי, בבובקעס!! ברמה נמוכה ורדודה….

  4. יענקי קנייבסקי הוא בראש הרשימה… לא פחות!
    ואילו ליצמן עם כתבה נוטפת שנאה עסיסית – הוא אי שם בסוף

    בקיצור רואים את ה"אוביקטיביות" שלכם…
    רואים שילדים קטנים עשו את זה

  5. במקום לספר סיפורים
    אני מציע להיכנס לדף של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הי"ו ושם להתרשם מהעשייה הברוכה
    ולאחר מכן להגיב

  6. בדף של שר הכלכלה בטוח יהיה כתוב שהוא עשה הרבה

  7. לאיציק. המתיאות שיענקי משפיע זה המציאו. ולא צריך להתפלסףעל זה

כתיבת תגובה