כך השפיעו הדמוקרטים על מחיר הגז

סקירת הנפט השבועית: מחיר הגז הטבעי בארה"ב המשיך לעלות במהלך השבוע האחרון והגיע לרמה הגבוהה ביותר בשמונה החודשים האחרונים • לא מן הנמנע שהצפי לעליית כוחם של הדמוקרטים בבחירות הקרובות לנשיאות ולסנאט תרמו לעליית מחיר הגז

צנרת הולכת גז טבעי | צילום: Visionsi, שטארסטוק

נראה שחולשתו של הדולר בעולם השפיעה על מחירי הנפט ומנעה ירידה של המחירים. השילוב של היחלשותו של הדולר מחד והגדלת יצור הנפט מאידך והחשש מאי התחזקות הביקושים לנפט על רקע המשך התפשטות נגיף הקורונה במספר רב של מדינות, האטו את עליית מחיר הנפט שהייתה צריכה להיות בשל המשך היחלשות הדולר ביחס לעולם. להערכתנו, בטווח הבינוני הקשר בין היחלשות הדולר ובין מחיר הנפט צפוי להתהדק והמשך היחלשות הדולר צפויה לתמוך במחיר הנפט.

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) המשיך לעלות במהלך השבוע האחרון והגיע לרמה הגבוהה ביותר בשמונה חודשים האחרונים וכעת הוא עומד על 2.35 דולרים ל-MMBTU.  העלייה במחיר הגז הטבעי התרחשה על רקע ירידה בהיצע הגז הטבעי בארה"ב וירידה במלאי, ועל רקע עלייה בביקושים לגז טבעי בשל התקררות במזג האוויר שהקטינה את הביקוש מתחנות הכוח לחשמל לצרכי מיזוג אוויר. לא מן הנמנע שהצפי לעליית כוחם של הדמוקרטים בבחירות הקרובות לנשיאות ולסנאט תרמו לעליית מחיר הגז, הנחשב לאנרגיה נקייה יחסית לנפט גולמי.

להערכתנו, הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך בעת הקרובה, זאת למרות שהביקוש למוצרי נפט החל לעלות מרמת השפל. במידה והגל השני של נגיף הקורונה ימשך באזורים נרחבים יותר ויותר אזי קיים סיכון להחזרת המגבלות החברתית במקומות שונים בעולם, אשר יאטו את הפעילות הכלכלית ויקטינו את הביקוש לנפט.

להערכת OPEC, יצור הנפט הגולמי ברביע השלישי של 2020 צפוי להתחיל להתגבר מאוגוסט ואילך. בנוסף, חלק מיצרני פצלי השמן בארצות הברית נערכים להפעלה מחודשת של בארות הנפט שנסגרו כאשר הביקוש ירד והביא לירידה חדה במחיר הנפט.

שלבי ההתאוששות מהמשבר

במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-46.2 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-43.5 דולרים לחבית. עם זאת, קיים חשש של ממש שבמהלך פרק הזמן שנותר עד לסוף 2020, עם דגש על מועדי פקיעת חוזי WTI בחודשיים הקרובים, תתכן ירידת מחירי נפט מחודשת, זאת ככל שהסימנים להחרפת מצב הווירוס ימשיכו ויתגברו.

בטווח הארוך יותר, רק לאחר התאוששות העולם ממשבר הקורונה המתמשך, ישנם גורמים שיתמכו בביקוש לנפט ובהם: חידוש צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה.

 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של בנק לאומי

כתיבת תגובה