כך מסייעים החרדים למהגרים לגרמניה

מול גלי ההגירה לגרמניה: מודל השמת החרדים בתעסוקה יספק את הפתרון • שר העבודה והרווחה חיים כץ ומקבילו הגרמני הוברטוס הייל סיכמו על שיתוף פעולה חדשני בנושא שילוב מיעוטים בעבודה לאור גלי ההגירה הגדולים לגרמניה • השניים דנו גם בתאונות הבנייה הרבות

שר העבודה הגרמני עם השר חיים כץ | צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

במסגרת המפגש השנתי שנערך הבוקר בין שרי ממשלת ישראל וממשלת גרמניה (Government to government), שר העבודה והרווחה חיים כץ נפגש עם מקבילו הגרמני הוברטוס הייל והם דנו בנושא הערכות המדינות לשוק העבודה המשתנה ובטיחות העובדים באתרי הבנייה.

השרים שיבחו את שיתוף הפעולה בתחומי עבודה ורווחה הקיים בין גרמניה לבין ישראל בנושאי התעסוקה, אוכלוסיות בסיכון והכשרה מקצועית, וסיכמו לפעול להידוק והעמקת הקשרים. השר חיים כץ הציע למקבילו מידע על התמודדותה של ישראל עם קבוצות מאותגרות תעסוקה לאור ניסונו הרב של משרד העבודה בשילוב המגזר הערבי והחרדי וזאת לנוכח גלי ההגירה הגדולים לגרמניה.

בנושא היערכות הממשלה לשוק העבודה המשתנה, סקר השר חיים כץ את פעילותה של ועדת תעסוקה 2030 שהוקמה בשנה האחרונה ביוזמתו. תפקידה של הוועדה הינו לתכנן את הצעדים שעלינו לנקוט בתחום התעסוקה לאור השינויים בעולם העבודה, על מנת להמשיך את הצמיחה וההובלה של ישראל במדדי התעסוקה. אחד מנושאי הליבה של ועדת תעסוקה 2030 הינו שילוב וקידום תעסוקת אוכלוסיות יחודיות בישראל -– המגזר הערבי, המגזר החרדי, בעלי מוגבלויות, מבוגרים בגילאי 45 ומעלה, יוצאי אתיופיה, צעירים בסיכון ומשפחות חד הוריות. בנוסף על מנת לקדם את השוויון בתעסוקה, הוקצו משאבים לשילוב האוכלוסיות בתעשיית ההייטק בישראל.

שר העבודה והרווחה חיים כץ הבהיר, כי "בשילוב אוכלוסיות חרדים וערבים אנו נדרשים לגשר על פערי השכלה, תרבות וכישורים טכנולוגיים כאשר אנחנו קודם כל משקיעים במימון קורסי שפה ואוריינות בסיסית, שמתגלה כבעיה המרכזית בנושא שילוב נשים ערביות בשוק העבודה".

מקבילו הגרמני, השר הייל טען כי גרמניה עומדת בפני אתגר גדול נוכח בעיית הפליטים: "רק 11% מהנשים המהגרות מועסקות. הפערים בנושא שפה והשכלה מהווים כמו בישראל את המכשול העיקרי".

השרים סיכמו על תחילתו של שיתוף פעולה חדשני בין המדינות בנושא עידוד תעסוקה של מיעוטים בשוק העבודה ובנוסף דנו בהיקף תאונות העבודה הגבוה בשתי המדינות.

סדק בקיר

שר העבודה הגרמני פתח את דבריו בנושא ואמר כי "לישראל ולגרמניה בעיה משותפת בתחום הבטיחות בעבודה. כאשר בגרמניה נהרגים מידי שנה כ-78 פועלי בניין. הקבלנים אצלנו מחויבים לבצע הערכת סיכונים, לדאוג לתקן ליקויי בטיחות ולשמור על שלומם של העובדים. מבחינתנו האתגר האמיתי הן התאונות שגורמות לפציעה ולנכויות, בשנה שעברה גרמניה שילמה 2.3 מליארד יורו לנפגעי תאונות עבודה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ התייחס אף הוא להיקף תאונות העבודה בישראל ואמר: "אנחנו חשים את צעקת הקבלנים וצופים כי אנו לקראת תהליך שיצמצם את היקף התאונות בישראל. כשנכנסתי לתחום לפני כשנתיים גיליתי שמעבר למספר ההרוגים הכואב, אנחנו משלמים 300 מיליון ₪ בשנה לנפגעי תאונות עבודה. לצערי נושא הבטיחות באתרי הבנייה לא טופל ברצינות אבל לאחר עבודה מאומצת עשינו סדק בקיר, שיפרנו את תנאי העבודה של המפקחים, קבענו קנסות על כל עבירת בטיחות והכנסנו אמצעים טכנולוגים בדמות הרחפנים למערך האכיפה".

בהמשך היום צפוי השר חיים כץ להיפגש עם שרת הרווחה הגרמניה פרנציסקה גיפיי, ולדון עמה בין היתר בנושאי הגדלת מספר המתנדבים מגרמניה במסגרות רווחה, טיפול בנוער בסיכון, שיתוף פעולה בין המדינות בתחומי תכנית מקלט והגנה בינלאומית על רקע אלימות במשפחה.

כתיבת תגובה