כל רפורמות נתניהו: כך תיראה 'תכנית ברקת'

הוזלה דרסטית של מחירי המזון באמצעות הורדת מכסים ורגולציה, פירוק הריכוזיות, שבירת מונופולים ותמיכה בחקלאים • פתרון למצוקת הדיור באמצעות הפשרה סיטונאית של אדמות מדינה, הסרת בירוקרטיות וחסמים, הפחתת מסי רכישה ושבח וסבסוד משכנתאות לצעירים • ברפורמת הבריאות כלולים ארבעה בתי חולים חדשים, 700 מיטות חדשות מדי שנה ככלי לביטול עומסים וקיצור תורים לצד טכנולוגיות מתקדמות • הגליל, הנגב ויו"ש יקבלו בעשור הקרוב 400 אלף מקומות עבודה חדשים, שדרוג רמת השירותים לאזרח, וקידום החינוך בגליל ובנגב • העסקים הקטנים יזכו להקפאת ארנונה ב-5 שנותיהם הראשונות, רישוי העסקים יזורז וה'שולמנים' יקבלו תנאים סוציאליים כמו שכירים • ויש גם סייבר, בינה מלאכותית, רובוטיקה, תחבורה ציבורית, תקשורת ועוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו וניר ברקת בהצגת התכנית הכלכלית ערב בחירות 2020 | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אחרי שאמרו כי הליכוד לא מציג תכנית כלכלית סדורה מאז 2009, שניר ברקת מונה מהרגע להרגע ושנתניהו בכלל מתחמק מהנושא הכלכלי, באה המצגת הארוכה והמפורטת של נתניהו (כשלצדו שר האוצר המיועד, ניר ברקת) וחשפה תכנית בששה צעדים מפורטים עד דק. אי אפשר בלי מחזורים: חלק מההבטחות כבר הוצגו בעבר ולא מולאו, וחלק כבר מיושמות בפועל, באופן זה או אחר. חלקן גם לא נהגו במוחו של ברקת ולא של נתניהו. אבל אי אפשר לשלול את התכנית הכה מקיפה בהבל פה, ואם רק 50% ממנה תיושם, מדובר בבשורות אדירות למשק.

אך נתחיל מתחילה. זה קרה אתמול. ראש הממשלה בנימין נתניהו ומועמדו לשר האוצר ניר ברקת עמדו על בימת הבורסה, והכריזו על שש רפורמות שהם מתכוונים לבצע אם ייבחרו לכהן בתפקידם הנוכחי בממשלה הבאה. הבולטות שבהן הן הרפורמות בתחומי הדיור והמזון, לצד השקעה במערכת הבריאות וביישובי הפריפריה, יו"ש נגב וגליל.

הכנס נערך בבורסה לניירות ערך בתל אביב וכלל מסיבת עיתונאים משותפת, שבפתחה הודה נתניהו לשר האוצר היוצא משה כחלון (שיכהן עד כינון הממשלה הבאה). "ברגע שהפכנו את ישראל לכלכלה חופשית באו ההשקעות של חברות בינלאומיות שכמעט לא היו כאן. הפכנו את ישראל למרכז טכנולוגי בינלאומי", אמר על כלכלת ישראל והציג טבלאות וגרפים שבתוכן כלל גם הכנסות מתחום הגז, שטרם הגיעו לחשבונות הבנק של האוצר ומשם אל העו"ש של האזרחים. מול נתוני האבטלה הנמוכים אמר: "עברנו את יפן בתל"ג לנפש, ואנו עומדים לעבור גם את המדינות המרכזיות באירופה. הבאנו כלכלה חופשית, לא כלכלת הסתדרות ולא כלכלה ריכוזית וכושלת – אלא כלכלה מצליחה".

נתניהו הוסיף "כשאמרתי שנהפוך לכלכלה עצמאית ושלא נצטרך לקבל עזרה חיצונית לגלגו. כשאמרתי שנהפוך את ישראל לאחת הכלכלות המובילות בעולם, לגלגלו. כשאמרתי שנהפוך את ישראל למעצמת סייבר והיי טק לגלגו. עכשיו ניר בא עם שש רפורמות ענק שנועדו להזניק את ישראל עוד יותר גבוה, להיות מספר אחת בעולם בבינה מלאכותית, להביא את מערכת הבריאות למקום הראשון בעולם, לפתור את הבעיות שהאזרחים מכירים ולהביא אותנו להיות בין חמש המדינות המתקדמות בעולם בכל הנושאים הללו.

"בשנת 2003 ועד 2005 ביצענו עשרות רפורמות ששחררו את כלכלת ישראל", אמר נתניהו, "ועכשיו מגיע השלב הבא. נציג מהלכים בתחום הטכנולוגיה שיצעידו את ישראל לדור הבא". בהתייחס לניר ברקת אמר נתניהו, כי ברקת מייצג בעיניו את השוק החופשי, 'הרזה שסוחב את השמן', כלשונו. "אנשים חייבים להבין איך עובד הסקטור הפרטי בשביל הניסיון. ניר הוא יזם, הוא לא פשט את הרגל, לא עשה חוזה של 50 מיליון עם המשטרה", רמז נתניהו לגנץ בעקיצה מרומזת עבה כפיל.

ברקת הצטרף לדברים ואמר כי "אנחנו כאן כדי להקפיץ את המדינה עוד שלב גדול אחד קדימה. ארגונים טובים מדי פעם עוצרים וחושבים מחוץ לקופסה, ממציאים עצמם מחדש, לכן אני כאן. אתם מכירים את הרקורד שלי, אני רפורמיסט בתפיסת עולמי ותמיד מחפש כיצד לעשות טוב יותר, לנצל יתרונות ולקחת לשלב הבא.

"אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו על האמון הגדול בבקשתו שאהיה שר האוצר בממשלה הבאה ועל כך שאימץ את התוכנית הכלכלית שיזמתי", אמר ברקת. ובסיום דבריו "על כולנו להירתם יחד לניצחון הליכוד בבחירות כדי להקים ממשלה לאומית, על מנת שנוכל לממש את הרפורמות הגדולות שיביאו להמשך הצמיחה והשגשוג למדינת ישראל כולה", ואמר כי הקהל יבחר בין ממשלה בראשות נתניהו על הרפורומות שהיא מציגה לבין ממשלה בראשות גנץ.

הנה באה הרפורמה

שש הרפורמות הינן בתחומי הכלכלה והבריאות. "כלכלת ישראל חזקה מתמיד בזכות ההחלטות של נתניהו ואנחנו כאן כדי להמציא את עצמנו מחדש, עוד שלב אחד מעלה", אמר ברקת והציג את הרפורמות.

• הוזלה דרסטית של מחירי המזון באמצעות הורדת מכסים ורגולציה, פירוק הריכוזיות, שבירת מונופולים ותמיכה בחקלאים. ברקת הזכיר כי המחירים בישראל גבוהים גם ממדינות ה-OECD.

• פתרון למצוקת הדיור הציג ברקת באמצעות הפשרה סיטונאית של אדמות מדינה, הסרת בירוקרטיות וחסמים, הפחתת מסי רכישה ושבח וסבסוד משכנתאות לצעירים.

• רפורמת הבריאות: ארבעה בתי חולים חדשים, 700 מיטות חדשות מדי שנה ככלי לביטול עומסים וקיצור תורים לצד טכנולוגיות מתקדמות.

• הגליל, הנגב ויו"ש יקבלו בעשור הקרוב 400 אלף מקומות עבודה חדשים, שדרוג רמת השירותים לאזרח, וקידום החינוך בגליל ובנגב.

• העסקים הקטנים יזכו להקפאת ארנונה ב-5 שנותיהם הראשונות, רישוי העסקים יזורז וה'שולמנים' יקבלו תנאים סוציאליים כמו שכירים.

• הרפורמה השישית היא בתחום הטכנולוגי ובה כלולים אבטחת מידע וסייבר, בינה מלאכותית, רובוטיקה, תחבורה ציבורית, תקשורת ועוד.

3 תגובות ל: "כל רפורמות נתניהו: כך תיראה 'תכנית ברקת'"

  1. להוריד את המס רכישה?
    הזוי……….

  2. תוכנית שלא מציגים מאיפה יכסו אותה, ומדובר הוצאות ממשלתיות של מליארדים רבים, לא אמורה לזכות אפילו לחשיפה…

  3. אולי תסביר לי איך תמיכה בחקלאים אמורה להוריד את יוקר המחיה

כתיבת תגובה