כשהרובוט הורה לרכב האוטונומי "צא לדרך ותדליק חדשות" • צפו

אחרי 48 שעות של אלפי טכנולוגיות, פיתוחים ומוצרים שאך לפני שנים אחדות היו בגדר מדע בדיוני, מגיש שליח 'ביזנעס' ללאס ווגאס סיכום מרתק מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם – CES 2019 • בפנים: תיעוד ענק ומרתק לקוראי מגזין 'ביזנעסופ"ש'

שליח 'ביזנעס' ללאס ווגאס בדיווח ענק ומרתק מתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם - CES 2019

את הכתבה הזו אתם לבטח קוראים על פני מסך שטוח. במקרה הכי טוב, אתם קוראים אותה על פני מסך קעור, וזה בהנחה שאתם אנשי גיימינג חדשניים במיוחד. אך מה אם נאמר לכם שבקרוב תוכלו לקרוא את השורות על פני זרוע היד שלכם ועל מנת להשלים את קריאת השורות תידרשו לסובב את ידיכם?

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לא מדובר במדע בדיוני, אלא בעוד פיתוח טכנולוגי, אחד מיני אלפים, שהוצגו השבוע בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם שנערכה בלאס ווגאס – ה-CES 2019. המדובר הוא במסך גמיש במיוחד, שמאפשר להדביק אותו לכל כלי או עצם ולהתאים אותו לסביבת ההדבקה באמצעות קיפול והדבקה במקום הרצוי.

אבל היי, למה להתאמץ על הדבקת והתאמת המסך, אם אפשר לתת לרובוט האישי שלכם לעשות לכם את העבודה? פשוט תגידו לו לעשות את העבודה!

נראה לכם להיט? זה הזמן לתעד אותו ב- 360 מעלות עם מתקן חדשני עמוס במצלמות קנון, אותו ירכיב… כן, ניחשתם נכון – ידידנו הרובוטי.

בעצם, חבל להמחיש בסיפור הרובוטי, המצולם מכל כיוון ומונע אוטונומית, זה ממילא נשמע כמו חלום הדורש טיסה לחלל במהירות רשת של 5G, שידרוש מהנהג לעזוב את רכב הסעת התלמידים לבית הספר ולנהוג בצורה אוטונומית. אז ברשותכם, נעצור כאן ונחזור לסיפורה של התערוכה שהפכה לשם דבר. שכן בסוף בסוף, גם אם נדפיס את השורות תוך שניות ספורות על חולצתנו, באמצעות מדפסת תלת-מימד ביתית, זה לא ממש ייראה ריאלי.

סיפורה של תערוכה

התערוכה הבינלאומית של אלקטרוניקה לצרכנים, המכונה CES – ראשי תיבות לשמה המלא באנגלית – Consumer Electronics Show – נערכה השבוע זו השנה ה-52 ברציפות והציגה שלל חידושים טכנולוגיים. אך מסתבר כי מקורה כלל לא בעמק הסיליקון, אלא בעולם המוסיקלי של שנות השישים בניו יורק.

לפני יותר מ 70 שנה, היו מבקרי היבשת הגדולה רגילים להשתתף מדי שנה ב"אירוע המוזיקה של שיקגו" (Chicago Music Show), בו הוצגו מוצרי נגינה אלקטרוניים לשימוש צרכני. אך אם בעידן הקודם נחשבו הכלים המוסיקליים לפורצי הדרך הטכנולוגיים, אט אט התקדם העולם ובשנת 1967 הוחלפה התערוכה ב- CES.

למעלה ממאה חברות הציגו את מוצריהן בתערוכת CES הראשונה, שנערכה בניו יורק, בהשתתפות כ-17,500 מבקרים, אותה פתח יו"ר מוטורולה דאז, בוב גלווין, בנאום לוהט ו"חדשני".

אחד עשר שנים חלפו, וכידוע, התקדם העולם גם בזירה הטכנולוגית, והחל משנת 1978 ועד לשנת 1994, נערכה התערוכה פעמיים בשנה. הראשונה, שכונתה WCES – ראשי תיבות לשמה המלא באנגלית – Winter Consumer Electronics Show (תערוכת החורף לאלקטרוניקה לצרכנים), נערכה בחודש ינואר בלאס וגאס, ואילו השניה, נערכה בשיקגו בחודש יוני. תערוכת חודש יוני זכתה לכינוי SCES – ראשי תיבות לשמה המלא באנגלית – Summer Consumer Electronics Show ‏(תערוכת הקיץ לאלקטרוניקה לצרכנים).

אלא שבשנת 1995 גילו מארגני תערוכת הענק שגם בתחומים שנראה היה כי כל עתידנו תלוי בהם לא תמיד העתיד אכן מזהיר. תערוכות הקיץ בשיקגו, החלו לאבד פופולריות והמארגנים החליטו לנסות להפוך את התערוכה לתערוכה נודדת שתבקר בכמה ערים שונות.

אך המארגנים טעו, ובענק, בבחירתם. ההחלטה לקיים את התערוכה הראשונה במסע התערוכות במרכז הכנסים של פנסילבניה שבעיר פילדלפיה, בו בזמן שתערוכת המשחקים E3 שהתקיימה בשנה זו בפעם הראשונה, תוכננה להתקיים בחוף המערבי באותו סוף-שבוע, הביאה לכך שרבים מהמציגים בתערוכת ה-CES פתחו במחאה – והצליחו להביא לביטולה.

שנה לאחר מכן אמנם התקיימה תערוכת הקיץ, אז באורלנדו שבפלורידה, אך רבים מהמציגים הקבועים נעדרו ממנה, מה שהביא לכך שאת תערוכת הקיץ הבאה קיימו המארגנים יחד עם תערוכת האביב של COMDEX באטלנטה, אך כאשר רק כעשרים חברות התכוונו להשתתף בתצוגה של CES, חלקה של CES בתערוכה משותפת זו בוטל. למרות זאת, לכל אורך תקופת הקיץ הכואבת למארגני הכנס, המשיכה תערוכת החורף לשגשג ולצבור פופולריות. מה שהביא לכך שהחל משנת 1998 התקיימה התערוכה על בסיס שנתי, בלאס ווגאס בלבד.

אפל החרימה את התערוכה והמתחרה הסינית 'וואווי' הציגה חיקוי למחשבי המקבוק פרו

בחלוף השנים, נחשפו בתערוכה לא מעט חידושים טכנולוגים מובילים כדוגמת: מכשיר הוידאו טייפ (1970); נגן לייזרדיסק (1974); קונסולת פונג ביתית של חברת אטארי (1975); מצלמת וידאו (1981); נגן תקליטורים (1981); קומודור 64 (1982); קומודור אמיגה (1984); קונסולת המשחקים Nintendo Entertainment System של נינטנדו (1985); טטריס (1988); מינידיסק (1993); מערכת רדיו דאטה (1993); מכשיר ה- DVD‏ (1996); פורמט השידור באיכות HDTV‏ (1998); מקליט וידיאו דיגיטלי‏ (1999); קונסולת המשחקים Xbox של מייקרוסופט (2001); צג פלזמה (2001); פורמט האחסון Blu-ray על גבי תקליטור‏ (2003); טכנולוגיית אחסון ה-DVD באיכות HD על גבי תקליטור‏ (2004); מערכת ה-IPTV להעברת שידורי טלוויזיה‏ (2005); צג OLED‏ (2008) סדרת מכשירי ה-Google Nexus One מבית גוגל (2010).

עם זאת, בשנים האחרונות לא מתמקדת יותר התערוכה בתחום הסלולאר, מאחר ותחום הסלולאר זוכה לתערוכה נפרדת המתקיימת בחודש פברואר בברצלונה.

לצד התערוכה המרכזית, המתקיימת מדי שנה בחודש ינואר במרכז הכנסים בלאס וגאס, נבדה, ארצות הברית, ופתוחה לציבור, מתקיימת תערוכה שאינה פתוחה לציבור, במימון איגוד מוצרי האלקטרוניקה לצרכנים (Consumer Electronics Association), שבה ניתנת למשל הצצה מוקדמת על מוצרים מתוכננים וניתנות הכרזות רשמיות על מוצרים חדשים. שם נכח השבוע שליח 'ביזנעס' ללאס ווגאס. למקרה שתהיתם, הקמת מבנה התערוכה בלאס ווגאס ופירוקו אורכים 18 ימים לערך.

CES 2019

2019 היא ללא ספק שנת הרובוטים והרכבים האוטונומיים. בשטח המשתרע על פני אלפי דונמים, הוצגו בזה אחר זה שורה של רכבים אוטונומיים, החל מהרכב ה'פשוט', עבור דרך זה של פנסוניק שהופך את שמשת הרכב למסך ממוחשב ואינטרנטי – הניתן לביטול בלחיצה נוספת – וכך למעשה להחזיר את שמשת הרכב לייעודה המקורי, ועד לשאטלים ורכבי הסעת ילדים לבתי הספר – אוטונומית.

'אמזון אלקסה', הנמנית בין נותני החסות הראשיים של התערוכה, לצד 'היי גוגל' שתושק בקרוב וסוני, הגדילה לעשות ואף הציגה רכב אוטונומי משופר, פרי שיתוף פעולה עם יצרנית רכבי היוקרה 'אאודי'. כך שמעבר ליתרון האוטונומי, יבצע הרכב גם את הפקודות שלכם מבלי להניד עפעף.

בתערוכה גם כיכב יהודי-צרפתי, שפיתח קסדת אופנוע ייחודית, בעלת חיישנים מיוחדים המזהים כל עצירה במהלך הנסיעה ומפעילים אוטומטית תאורה אדומה מאחור. דבר שעשוי להציל חיים רבים. לצד זה, נחשף גם הדור החדש של ניידות השידור, מה שיחליף את המסחריות המוסבות לצרכי שידור. הרכב הזה, הוא למעשה אולפן שידור מושלם המאפשר שידור ישיר מבחוץ, כולל מבט אל המתרחש מחוץ לרכב הססגוני ואיטום רעש מלא. החברה הפינית נוקיה, השתתפה אף היא בתערוכה וחשפה דגם אופניים סולאריים.

בתערוכה הוצגו גם שורה של רובוטים, כאמור, כשהחביב מביניהם הוא הסייען האישי שיבצע כל פקודה שתעבירו לו. הרובוט עצמו, אגב, עדיין לא דובר עברית או אידיש, אבל זה רק עניין של זמן. בינתיים, תוכלו להשתמש בו בפקודות באנגלית. 'ביזנעס' אגב, כפי שאתם בטח רואים בתמונה, חבש לרובוט כיפה. אתם יודעים… שיהיה כשר למהדרין.

לצד אלה הוצגו גם לא מעט גאדג'טים חביבים. כמו למשל, הצידנית בעלת הרמקולים המובנים שהישראלים לבטח ירוצו לקנות ואמצעי ההפעלה לקלטות ותקליטורים ישנים באמצעות הטכנולוגיה העדכנית ובתצורת רטרו אייקונית.

העיר החכמה והבית החכם

תחום נוסף שזכה לביטוי חזק ומשמעותי במיוחד בתערוכת ה-CES 2019 הוא הבית החכם, העיר החכמה והסביבה הירוקה. במסגרת התצוגה בתחום, זכה גם הוא למתחם תצוגה ענק, וכיסה את כל מה שקשור לחדשנות טכנולוגית בניהול ערים, משקי בית ועסקים.

הזמן הקצר האיץ בכתב 'ביזנעס' לעזוב את התפל ולעבור לעיקר, וכך למעשה לגלות את אסלות השירותים החדשניות שמנקות את עצמן ואת המשתמש בהן באופן אוטומטי לחלוטין. כך גם האמבטיות האוטומטיות הכוללות גם הן פיצ'רים דומים, אך יותר מכל גם כוללים חיישנים מיוחדים שיודעים לחסוך במים ולפעול בצורה ירוקה.

לצד אלה, גם הוצג בוועידה הכלי החסכוני ביותר, אותו תצמידו לצינור המים והוא יאותת ברגע של דליפה. לנו כישראלים שמשלמים מס בצורת, ונחשפים כל העת לקמפיין של רשות המים ולעלייה במחירים, אין חשוב מכך.

ואם אתם ממש ממש עסוקים ונאלצים לשוחח בטלפון תוך כדי המקלחת, תוכלו להנות אפילו משירות שיחה מצולמת המוטמע בתוך גוף המקלחון, שגם יאובזר בשורה של ברזים מכל כיוון אפשרי – ועדיין, תשתמשו בפחות מים מהרגיל באמצעות חיישנים חדשניים.

הכבל שיחליף את ה-HDMI

כצפוי, גם תחומי המחשוב והאלקטרוניקה תססו במקום. זה התחיל, איך לא, בהשקתה הרשמית של רשת ה- G5, המאפשרת גלישה סלולארית במהירות שיא, המשיך אל תצוגת מוצרים מובילים שזכו בפרסי יוקרה, שם, כצפוי, שלטה אינטל הישראלית עם שורה של מחשבים ומסכים שכבר קיימים בשוק וזכו בתארים נחשבים בתחום.

תצוגה נוספת שבלטה במיוחד, היא זו של כבלי הסיב האופטי Fiber. המדובר הוא בכבלים רובוטיים בעלי טכנולוגיית ייצור ייחודית המיועדים לתנועה, למהירויות ולתאוצות גבוהות עם סיכוך. הכבלים הינם בעלי שני סוגי מעטפות (TPE ,PUR) המאפשרות את עמידות הכבל בכל תנאי עבודה כגון: UV, שמן וכדומה. בתוך הכבלים האמורים מצויים 1-12 סיבים אופטיים ואלו מתאימים לטווח טמפרטורות מ-40- ועד 70 מעלות צלסיוס. כבלי סיב אופטי משמשים להעברת נתונים בקצבים גבוהים ובכך מאפשרים העברת נתונים למרחקים גדולים הרבה יותר מכבלי תקשורת רגילים.

כמו כן, הכבלים הינם בעלי תקן CE. כבלים אלו מתאימים בעיקר להובלה בתוך תעלה להובלת כבלים של igus.
הכבלים מותאמים לעבודה באפליקציות שונות ומגוונות, דוגמת: רובוט 6 צירים, מצלמות אבטחה, מכונות דפוס ועוד. הם מאפשרים לראשונה לחבר בין המסך למחשב באיכות ובמהירות גבוהה שטרם נראתה ובכבל ארוך בהרבה מהקיים כיום.

מי שהצליחה למשוך את תשומת ליבם של מרבית המבקרים היא ללא ספק ענקית הצילום 'גו פרו', שהביאה למקום פעלולנים על סקייטבורדים, גלשנים ואופנועים, שהמחישו את ציוד הצילום העתידי שלהם, המשולב בכל חלקי הגוף ומתעד הכל בוידיאו באיכות שיא.

גם יצרנית המצלמות 'קנון' הציגה את סחורתה, וזו חידשה את עולם הצילום ב- 360 מעלות, באמצעות מתקן ייעודי מרובה מצלמות מרושתות מכל עבר. בשונה מהמצלמה בעלת זווית ה- 360 מעלות, כאן מדובר במצלמות נפרדות המתחברות כולן לתוצאה של איכות צילום שטרם הכיר עולם הצילום.

את המתחם כולו ליוו עשרות עמדות התצוגה של העוזרת הקולית של גוגל, 'היי גוגל', שכפי שאוזכר לעיל, נמנתה בין מעניקי החסות המרכזיים של התערוכה.

בנוסף, הוצג לראשונה המסך הגמיש, שבשונה מהשטוח והקעור הקיים כיום, מאפשר את הדבקתו והתאמת צורתו לכל כלי. כך למשל, הומחש המסך בפעולה, כשהוא מודבק על חולצה ועל כובע שהולבשו על בובה להמחשת הגמישות.

ענקית הטכנולוגיה 'ימאהה' השיקה במקום גם רחפן שילוח חדשני, שיכול לשמש במקביל גם לחילוצים מיוחדים במקרי חירום. לנו רק נותר לתהות מתי הוא יגיע לידי שימוש בזק"א.

'למבורגיני' הציגה אף היא את מרכולתה, וחשפה כיסא ספא חדשני, בעל אפשרויות עיסוי חדשניות. גם מדפסת תלת-מימדית להדפסה ביתית על חולצות במהירות שיא נחשפה בתערוכה.

לצד כל אלה, הוצגו למאה שמונים ושניים אלף המשתתפים, עוד אלפי מוצרים, וגם לא מעט מוצרי ראווה הקיימים בשוק. קבלו הצצה קטנה:

תגובה אחת ל: "כשהרובוט הורה לרכב האוטונומי "צא לדרך ותדליק חדשות" • צפו"

  1. איפה הסרטון?

כתיבת תגובה