כתב אישום בכפוף לשימוע למנכ"ל סודהסטרים לשעבר

פרקליטות מיסוי וכלכלה שוקלת הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד דניאל בירנבאום, המנכ"ל לשעבר של חברת סודהסטרים בחשד לשימוש במידע פנים של סודהסטרים ורכישת מניות לכאורה תוך שימוש במידע פנים, יחד עם עובדת נוספת

בירנבאום בחתימה על עסקת סודהסטרים | צילום: לנס הפקות

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה אתמול (ג') לדניאל בירנבאום, המנכ"ל לשעבר של חברת סודה סטרים אינטרנשיונאל בע"מ, ולחשודה נוספת, כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות של שימוש במידע פנים ושיבוש מהלכי משפט.

על פי כתב החשדות, מסר בירנבאום לחשודה מידע פנים ביחס לסודה סטרים בשתי הזדמנויות שונות במהלך השנים 2018-2017. כשמידע הפנים בידיה, ביצעה החשודה בשלושה מועדים שונים עסקאות בסדר גודל של כ-450 אלף שקלים שהניבו לה רווח כולל בשווי כ-180 אלף שקלים.

התיק נחקר ע"י מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך ועל פי החשדות המיוחסים לשניים הם פעלו גם לשיבוש מהלכי משפט. נזכיר כי השניים לא הורשעו בביצוע עבירה, עומדת להם חזקת החפות והם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים.

מחיקת הודעות

מדובר בפרשייה שהחלה באוקטובר 2019 כאשר בירנבאום נעצר על-ידי רשות ניירות ערך, ושוחרר למעצר-בית בתנאים מגבילים. מעצרו התרחש סביב האקזיט הגדול של החברה ומכירתה לחברת פפסיקו תמורת 3.2 מיליארד שקל. נציין כי בירנבאום היה זה שהוביל את החברה ממקום כמעט כושל ומיושן, משווי של 6 מיליון דולר, לחברה ששווה להשקיע בה, חברה בשווי פנטסטי של מיליארדי שקלים.

מחומרי החקירה שהודלפו לתקשורת עולה כי בירנבאום מסר לאיילה שרח כהן, עובדת לשעבר בחברה שעמה היה לו קשר אישי, את המידע שלפיו פפסיקו העולמית עומדת לרכוש את סודהסטרים במחיר המשקף פרמיה של 32% על מחיר הממוצע של מניית סודהסטרים. הדבר אירע בחודש אוגוסט 2018 עת פרסמה החברה את תוצאותיה הכספיות החיוביות לרבעון השני לשנת 2018 ואת המידע אודות רכישת החברה על-ידי פפסיקו. שרח כהן מיהרה לרכוש מניות על בסיס אותם מידעים, ועל פי החשד גרפה לעצמה רווחים אסורים בסכום של 156 אלף שקל.

במקרה אחר מוקדם יותר, קיבלה שרח כהן על פי החשד מידע מבירנבאום על דו"ח חיובי של החברה מ-15 בפברואר 2017 אודות התוצאות של החברה ב-2016. התברר כי לאחר פרסומו עלה שער המניה בשיעור חד ופעולותיה של שרח כהן, הניבו לה לכאורה רווחים אסורים בסך כולל של כ-28 אלף שקל.

על פי הדיווח ב'כלכליסט' עלה חשד, כי עם פתיחת החקירה בנושא, הורה בירנבאום לשרח-כהן למחוק מהנייד שיחות כתובות שלהם שעשויות לשמש כראיות. כהן מצדה, כך על פי הראיות, אכן מחקה במהירות הודעות, בטרם דפקו החוקרים על דלתה.

בנוסף, הרשות גילתה כ-400 אלף שקל שהעביר בירנבאום לשרח-כהן, אשר שימשו אותה על פי החשד, בין היתר, לרכישת מניות סודהסטרים. בירנבאום טען בחקירתו כי אלה היו דמי תיווך בעסקת נדל"ן.

משפילים ומאשימים

בסיום דיון שהתקיים בביהמ"ש השלום בתל-אביב בחודש יוני אשתקד בנוגע להארכת התנאים המגבילים שהוטלו עליו אמר דניאל בירנבאום, כי הוא מרגיש "שמאז שנקשו לי בדלת לפני 9 חודשים משפילים אותי בתקשורת, ועוד מאשימים אותי בהדלפות. הרגו אותי, הכפישו אותי, רמסו אותי. 30 שנה אני נלחם בשביל המדינה הזאת. הקמתי מפעל בנגב. עצרתי חקיקה נגד ישראל מצד ה-BDS בקונגרס האמריקאי". בירנבאום שהיה נסער מאוד מדברי נציג רשות ניירות ערך אמר עוד: "סימנו אותי כמטרה כי אני מפורסם. הם רוצים אותי כדוגמה. זה לא חזקת החפות. אני מבין משהו בסודה – והחקירה הזו היא בועה שתתפוצץ". הדברים פורסמו ב'גלובס'.

נוסיף כי סנגורו של בירנבאום, עו"ד עמית בכר ממשרד ש.הורוביץ, מסר לאחר שהחקירה הסתיימה, כי "מר בירנבאום מעולם לא העביר מידע פנים לאף אדם, חבר, בן משפחה או עובד. אנו בטוחים מעל לכל ספק שהפרשנות שנתנה הרשות למידע המצוי בידיה היא מוקצנת ושגויה ומייחסת כוונות שלא היו ולא נבראו למר בירנבאום".

כתיבת תגובה