כ-700 אוטובוסים | 'אגד' מעמיקה את אחיזתה באירופה

בעוד השוק הישראלי נחסם בפניה, אגד מעמיקה את אחיזתה בשוק האירופי | 'אגד אירופה' מעסיקה ברחבי היבשת למעלה מ-2,000 עובדים. המפעילים בפולין כ-300 אוטובוסים, ובהולנד כ-400 אוטובוסים | בפולין, נתח החברה עומד על כ-32% מהפעילות הפרטית | בהולנד מפעילה החברה את מותג התחבורה EBS | אפי ארבל, מנכ"ל אגד אירופה: "השוק הישראלי הוא גדול אך מוגבל"

אוטובוסים במסוף | צילום ארכיון: יח"צ אגד

עוד לפני קום המדינה, בשנת 1933 הוקמה חברת התחבורה אגד, בשיא פעילותה היא שלטה על 75%  מהתחבורה הציבורית בישראל. עם השנים הלכו והצטמצמו אחוזי הפעילות שבשליטתם, ואת מקומם תפסו חברות תחבורה שונות שפירקו את המונופול בסיוע משרד התחבורה.

בעוד השוק הישראלי נחסם בפניהם, הלכו באגד והעמיקו את אחיזתם בשוק האירופאי. ועל פי הדיווח ב'כלכליסט' כיום 'אגד אירופה מעסיקה ברחבי היבשת בדגש על הולנד ופולין, למעלה מ-2,000 עובדים. המפעילים בפולין כ-300 אוטובוסים, ובהולנד כ-400 אוטובוסים.

בראיון ל'כלכליסט' אמר אפי ארבל מנכ"ל אגד אירופה: "השוק הישראלי הוא גדול אבל הוא מוגבל. לפני יותר מעשר שנים התקיים דיון בו נשאל איך אגד יכולה להרחיב את פעילותה. הכיוון הטבעי היה שאם אגד יודעת להפעיל תחבורה ציבורית בישראל ולעשות את זה בצורה טובה, אז היא יכולה לעשות את זה גם באירופה וזה היום רק מוכיח את עצמו".

"אגד מביאה ניסיון של כמעט תשעים שנה. מדובר בהמון ידע וברגע שאתה רוצה להתחרות בשווקים בינלאומיים גם הידע וגם הניסיון הם דברים מאד חשובים ויקרים והם נותנים לך עדיפות על פני המתחרים שלך. אם זה ניסיון בתחזוקת כלי אוטובוסים, ברכש אוטובוסים, בהפעלה של האוטובוסים ועוד" הוסיף ארבל.

לסיכום התייחס ארבל לתועלתיות של הידע הישראלי שיסייע לשוק האירופאי, ולניסיון האירופאי שיובא לפעילות החברה בישראל:  "יש איזון חוזר בין ישראל לאירופה על מנת לעשות את המיטב לשני הצדדים" סיכם.

כזכור, בתחילת חודש אוגוסט דווח כי כשנתיים לאחר התנעת המהלך, הוא הושלם, וחברת ‘אגד’ – תפסיק להתקיים כ’קואופרטיב’, והיא עברה להתקיים כחברה בע”מ. בשיא פעילותה הייתה ‘אגד’ למונופול שהחזיק 75% מהתחבורה בישראל, כיום היא עדיין במקום הראשון אבל רק עם 32% מנתח הקילומטראז’ של כלל התחבורה הציבורית בישראל, את המקום השני מחזיקה חברת ‘קווים’ עם 14%. כש’אגד’ צפויה לרדת במהלך החודשים הקרובים עוד ועוד עד ל-25% בלבד מנתח התחבורה בישראל, ועל פי ההסכם עם המדינה היא צפויה לרדת עד ל-20%, ועד שזה יקרה ב-2029, היא לא יכולה להתמודד על מכרזי תפעול נוספים.

עוד דווח עם השלמת המהלך כי במקביל מחזיקה החברה בתחבורה ציבורית ברחבי העולם, בפולין אגד מחזיקה ב-32% מהפעילות הפרטית שם תחת המותג Mobilis, שרכשה ב-2006. בהולנד מפעילה החברה את מותג התחבורה EBS, שייסדה ב-2011. בנוסף מחזיקה החברה ב-51% מהקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. פעילות בינלאומית זו מהווה סיוע לחברה במלאכת גיוס המשקיעים שירצו להתמקד בפעילות העולמית ולא בזו הישראלית המקומית.

2 תגובות ל: "כ-700 אוטובוסים | 'אגד' מעמיקה את אחיזתה באירופה"

  1. אוקי אז ניסע לכותל דרך אירופה ?

  2. רק חבל שלפחות את המזגן באוטובוסים הישנים שלהם בירושלים הם לא מתקנים

כתיבת תגובה