לאור ההחלטה על הורדת מס המשקיעים: צפי לתנופת בנייה

הכנסת אישרה את הצעתו של ישראל כ"ץ, שר האוצר להורדת מס הרכישה למשקיעים מ-8% ל-5% • ועדת הכספים אישרה את המתווה בניגוד לדעת יועצה המשפטי • התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "ביטול התוספת למס הרכישה על דירות ייצר בשנה הקרובה תוספת של כ-15 אלף דירות להשכרה"

שר האוצר ישראל כ"ץ מציג את תכנית הסיוע | צילומסך מתוך סרטון לע"מ

חמש שנים אחרי שהתקבלה ההחלטה על העלאת מס המשקיעים ל-8% כהוראת שעה שתוקפה אמור היה לפוג בשלהי השנה הקרובה, הוחלט עתה, במסגרת תכנית הסיוע והמענקים הממשלתיים למשק בממשלה – שקודם לכן אושרה בוועדת הכספים, החליטה האחרונה בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי שלה – לאשר את הפחתת המס מ-8% (מדרגת המס הראשונה, מהשקל הראשון) ל-5% (במדרגות של 5% מכ-1.7 מיליון, 7% בדירות שעלותן מעל שלשה מיליון וחצי, ואילו דרגת המס הגבוהה תחול רק על דירות בסכומים של למעלה מחמישה מיליון שקלים.

יו"ר ועדת הכספים אישר לבקשת כ"ץ את המהלך, לאחר שעיכב את ההליך עד לאישור מענק לכל ילד במשפחות ברוכות ילדים. התנגדות היועה"מ של הוועדה נבע מכך שאין להורדת מס המשקיעים כל קשר לתכנית הסיוע הממשלתית.

אישור הפחתת מס הרכישה נעשה לבקשתו של שר האוצר ישראל כ"ץ שביקש להקדים כמה שניתן את הפחתת המס, במה שהוא הגדיר "במטרה לעודד משקיעים לחזור לשוק הנדל"ן אחרי הרחקתם בשנים האחרונות".

מול ירידת רכישות המשקיעים בנדל"ן, אמר השר כ"ץ, כי הוא "רואה בענף הנדל"ן קטר מרכזי לטובת המרצת המשק והנעת הכלכלה". מכך נבעה ההחלטה על הפחתת מס הרכישה לדירת מגורים שאינה הדירה היחידה של הרוכש, אמר כ"ץ, וזאת "כדי להניע את גלגלי ענף הבנייה. אמשיך לפעול באחריות ובעוצמה כדי שנוכל לעבור את המשבר הכלכלי בצורה המיטבית ביותר שתחזיר את מדינת ישראל למקומה הטבעי כמדינה מובילה בעולם".

15,000 יח"ד חדשות

ביטול התוספת למס הרכישה על דירות, ייצר בשנה הקרובה תוספת של כ-15 אלף דירות להשכרה. כך מעריכים היום בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, לאחר החלטת הממשלה להפחית בחזרה את מס הרכישה למשקיעים בדירות מ-8%, ל-5%.
נציין שההתאחדות קוראת מאז פרוץ משבר הקורונה לבטל בהוראת שעה לזמן מוגבל את המס על המשקיעים לאור הירידה הדרמטית בהתחלות הבניה שתכביד מאוד על ציבור שוכרי הדירות.
באגף הכלכלה של ההתאחדות הקבלנים בוני הארץ העריך לפני מספר חודשים בשיחות עם בכירי משרד האוצר, כי הכנסות המדינה ממשקיעים בתקופה שלאחר העלאת מס הרכישה על השקעה בדירות, עמדה על 1.7 מיליארד שקל בשנה, על בסיס נתון של האוצר, כי מדובר בכ-120 אלף שקל לדירה. בהתאחדות מעריכים כי ביטול מלא של המס לשנה היה מייצר תוספת הכנסות של 5.5 מיליארד שקל לממשלה.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך את השר ישראל כ"ץ על קבלת החלטה מצוינת שהעביר בזמן קצר. ההחלטה על הפחתת מס הרכישה למשקיעים בדירות היא החלטה בכיוון הנכון. היא תבטיח שהמשק ייצר תוספת מהותית מאוד של דירות לסל הדירות להשכרה במשק. הדבר מתבקש כעת, בצל המשבר במשק שאת סופו לא ניתן עדיין לראות. על הצורך האדיר בדירות השכרה אפשר ללמוד כעת מהדיווחים של המערכת הפיננסים על הקפאון בשוק המשכנתאות והקשיים שצופים בה בתחום זה בהמשך. תוספת של פעילות השקעה בדירות מחוייבת המציאות עתה, כדי לתמוך בהמשך הפעלת ענף הבניה ודחיפת המשק ליציאה מהמשבר בהמשך".

3 תגובות ל: "לאור ההחלטה על הורדת מס המשקיעים: צפי לתנופת בנייה"

  1. כחלון הרס הכלכלה הבריח משקיעים לחול.

  2. לא צריך בכל דבר להיות קיצוני ולהכליל בשחור או לבן
    תכנית מחיר למשתכן היה דבר מצוין בהתאם למצב השוק שהיה לפני שהוא נכנס,
    זה אמנם לא פתר את המצוקה אבל קידם הרבה זוגות לעבר היעד,
    הנושא של מס רכישה היה טעות
    כחלון לא אלוקים והוא יכול להצליח בהרבה דברים וצריך להודות לו על כך
    וגם לטעות בדברים אחרים

  3. אז לא כדאי לרכוש דירות להשקעה
    כי מחיר השכירות ירד יהיו הרבה דירות
    ולגבי דירה לזוגות צעירים כיצד מהלך כזה משפיע עליהם

כתיבת תגובה