לאור המצב: גל ביטולים בבתי המלון לחג השבועות

גל ביטולים בבתי המלון בישראל: חלק מבתי המלון הודיעו כי ביטולים מידיים לנופש שאמור היה להתקיים ב-48 השעות הקרובות, יזוכו או יומרו לנופש במועד אחר • שערורייה: למרות הסמיכות של ערב חג השבועות לשבת הקרובה, חברות נופש מסוימות עומדות על חיוב מלא של המבטלים • כך נוהגים חלק מבתי המלון, לפי מדיניות הביטולים שלהם • בתי מלון בודדים הודיעו ללקוחות על ביטול השהייה מיוזמתם, גם בחג השבועות הקרוב • ומה אומרים חוקי הגנת הצרכן?

קו החוף של תל אביב. ברקע: חלק מבתי המלון בעיר | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

האם המצב החריג מצדיק ביטולי שהייה במלונות ללא עלות דמי ביטול? בשאלה הזו התחבטו בסופ"ש האחרון אלפי אורחים פוטנציאלים שהזמינו חדרים בבתי מלון לחג השבועות. מתברר, שחלק מהמלונות החליטו על דעת עצמם – למרות שלא התקבלה כל החלטה רשמית על כך ולא הוכרז מצב מלחמה או מצב חירום – להודיע לאורחים על ביטול השהייה, בשל המצב הביטחוני הבלתי נהיר, ולהשיב לאורחים את המקדמה, אם זו נגבתה.

במקביל, חברות נופש שאינן מאפשרות ביטול עסקה מ-7 ימים לפני ההגעה היעודה למלון, גילו חוסר התחשבות מובהק בלקוחות ועמדו על קיום התקנון של גביית התשלום במלואו. כך, לקוחות שפנו לבטל בשל המצב, נענו כי יחוייבו באופן מלא – 100% דמי השהייה.

מהמועצה לצרכניות נמסר כי על פי הנחיות פיקוד העורף, ניתן להמשיך בפעילות מסחרית ולהגיע לעבודה פרט למקומות בהם המצב יכול להשתנות בכל עת ולהימשך מספר ימים. על כן לא ניתן לדעת אם במועד מתן השירות יהיו מגבלות. בנסיבות אלה, המועצה לצרכנות ממליצה לבדוק האם לצרכן עומדת הזכות לבטל את העסקה על פי הדין כללי או לחילופין להגיע להסדר עם בית המלון: אם המועד לביטול עסקת מכר מרחוק חלף והיה גילוי נאות בעניין מדיניות הביטול, ואם היו מגבלות שלא יאפשרו לצרכן לגביע לבית המלון, מצופה כי הצדדים יפעלו לקיום החוזה באופן זה או אחר, ולמשל לדחות את מועד הנופש למועד מאוחר יותר. הדבר עשוי לסייע למלון לשמור על לקוח נאמן.

"לאור העובדה שיש רשתות מלון שבאו לקראת האורחים ונותנים למי שהזמינו חופשה היום או מחר את האפשרויות הבאות: לבטל ללא דמי ביטול רק ב-48 שעות מהיום, או לדחות את החופשה למועד אחר או להגיע כרגיל לחופשה למרות המצב, או לעבור למלון אחר באזור אחר בארץ אם מדובר ברשת שיש לה מה להציע, הרי שכאן חשוב להסביר, כי מי שהזמין חופשה שאיננה בתוך 48 שעות הקרובות הרי שחלים עליו כל חובות תשלום באשר לדמי הביטול. משמע, מי שמתעתד לצאת לחופשה בחג השבועות, הרי שאם יבחר לבטל אותה הרי שישלם דמי ביטול מלאים (100 אחוז) כי אין מספיק זמן התראה מראש על ביטול החופשה. היות ולא הוכרז מצב מלחמה, בתי המלון לא אשמים בו ולא מחוייבים לשאת בדמי הביטול.

"ראשית", מציינת המועצה הישראלית לצרכנות, "אנו מברכים על רשתות בתי המלון שמתחשבות במצב הרגיש ומציעות פתרונות ללקוחותיהן. כלל לא ברור מה יהיה המצב בחג השבועות. אם הוראות פיקוד העורף ימנעו מהלקוח נסיעה לבית המלון, או אם הלקוח קיבל צו 8, ייתכן ועומדת לצרכן ולבית המלון הזכות לבטל את העסקה ללא דמי ביטול. בכל אופן, הסדר לקיום ההתקשרות במועד אחר עדיף על ביטול חד צדדי".

טיסות לחו"ל

ומה באשר למי שאמור לטוס לחו"ל – במידה וחברת התעופה זרה למשל לא נוחתת בישראל? אתמול, למשל, נחתו חברות תעופה שונות בקפריסין בגלל חשש לנחות בנתב"ג. מה עולה בגורלו של הנוסע? על מי מוטלת החובה להשיבו מקפריסין לישראל ועל מי חלה חובת התשלום בהתחשב בעובדה שהנוסע שילם מראש כרטיס הלוך חזור לישראל ולא ביקש נחיתת ביניים בקפריסין?

"על פי חוק שירותי תעופה (פיצוי לנוסע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) במקרה של שינוי כרטיס הטיסה מטעמי ביטחון הצרכן זכאי לשירותי סיוע וכרטיס חלופי עד ליעד אולם לא לתשלום פיצויים", מסבירים אנשי המועצה לצרכנות.

שימו לב, אם חברת התעופה ביטלה את הטיסות שלה מיוזמתה – הצרכן זכאי לכרטיס טיסה חלופי או להחזר כספי אולם לא לתשלום פיצויים, משום שהטיסה בוטלה מטעמי ביטחון.

אם נתב"ג שוב ייסגר ובגלל זה טיסות לא תוכלנה להמריא כרגיל, הרי ששוב, הנוסעים לא איבדו את כספם או את זכות הטיסה עם החברה.

דחיית נופש

ובחזרה לבתי המלון: מה אומר החוק במידה ובית מלון מאפשר לאורחים שלו לדחות את החופשה למועד אחר, האם נשמר לטובת הלקוח סכום התשלום שהיה אמור לשלם בפועל בתקופת החג, שהיא יקרה יותר? לעיתים בתי המלון מאפשרים את מימוש החופשה בתאריך אחר – שאולי זול יותר בעלותו – על כן, האם המלון מחויב להחזיר את היתרה בהפרשים ללקוח, בכסף?

"בהתחשב בעובדה שיש ספקיות תיירות שמאפשרות ללקוחות שלהן להמיר חופשה בארץ לטובת חופשה בחו"ל למשל באי ביוון או בקפריסין, ומאחר ובדיקה שלנו מעלה כי חופשה ביוון זולה יותר מחופשה שהיה אמור לעשות האורח למשל, במלון באילת – הרי שבמקרים אלה, הכלל הוא כי על הצדדים לפעול לביצוע ההתקשרות 'בקרוב', ולפעול בתום לב. כלומר, במקרה זה, על המלון לספק תמורה הולמת לסכום ששולם, בעונה שבה הביקוש גבוה או לתת פיצוי בהתאם".

כתיבת תגובה