לא רק אילת: גם חיפה מבקשת "להציל את שדה התעופה"

עיריית חיפה הגישה היום עתירה על ההחלטה לקדם את תכנית נמל המפרץ, וכן בקשה דחופה לצו ביניים, שימנע כניסה לתוקף של התוכנית • זאת כחלק ממאמציה עיריית חיפה להציל את שדה התעופה הקטן הקיים בעיר • בתוך כך 'כלכליסט' מדווח כי הממשלה שוקלת לפתוח מחדש את שדה התעופה באילת

שדה התעופה בחיפה | צילום: שדה"ת חיפה

עיריית חיפה הגישה היום עתירה מנהלית על החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית להמשיך ולקדם את תכנית נמל המפרץ – שטח תפעולי נמלי (חפ/1833/יח), וכן בקשה דחופה לצו ביניים, שימנע כניסה לתוקף של התוכנית וכל פעולה מכוחה. זאת כחלק ממאמציה עיריית חיפה להציל את שדה התעופה הקטן הקיים בעיר.

כזכור, בעבר דיווחנו כי משרד התחבורה הודיע על הארכת מסלול שדה התעופה בחיפה ב-300 מטרים. בידיעה משנת 2017 שפרסמנו, אף נאמר כי במסגרת פיתוח שדה התעופה אף הוקם בו לפני כשנתיים דיוטי-פרי ששטחו 300 מ"ר. בידיעה נאמר גם, כי הרחבת מסלול הטיסות היא "על-מנת לאפשר גידול בטיסות הבינלאומיות מצפון הארץ. לנוחות הנוסעים יתאפשר למטוסים בקיבולת של עד 120 נוסעים לטוס ליעדים קרובים באירופה ישירות מהצפון". עוד נאמר שם כי "לאחרונה נרשם גידול משמעותי ביותר בטסים מחיפה לחו"ל. מתחילת השנה (כאמור – 2018, ל.נ.) ועד חודש אוגוסט עברו בשדה הצפוני יותר מ-20 אלף איש. עד סוף השנה מצפים ברשות שדות התעופה ל-2,500 תנועות מטוסים ומעל 13 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות – גידול של יותר מ-300%".

למרות זאת, כאמור, בעיריית חיפה טוענים כי "עתידו של שדה התעופה בחיפה עומד בסכנה, בגלל מיקומו של נמל המפרץ שהולך ונבנה בימים אלה וחוסם את הסיכוי להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות. במידה ולא יתאפשר להאריך את מסלולו באופן מניח את הדעת, חברות תעופה יוותרו עליו, והוא עם הזמן ייסגר. הסיפור הוא מורכב אף יותר: הנמל, שפוגע בעתיד של שדה התעופה, הוא זה שעומד בימים אלה בעין סערה בינלאומית בין ממשלת ארצות הברית וישראל, בגלל הבטחתה של ממשלת ישראל להעביר את תפעול הנמל לידי חברת SIPG הסינית. העברת הנמל לידיים סיניות אינו מקובל על ממשלת ארצות הברית, הרואה בנמל ובנוכחות הסינית בחיפה סכנה גאופוליטית משמעותית".

לטענת ראש העיר חיפה, עינת קליש-רותם, "לא נעשתה עבודה מעמיקה דייה, כדי להבין את ההשלכות הכבדות של המהלכים החד צדדיים לקדם את הספנות ולהרוס את התעופה בחיפה, לא כלפי מטרופולין חיפה ולא כלפי התעופה הפנים ארצית כולה. יש לנו כבר היום שדה תעופה קיים, שבהשקעה מינימלית הוא יוכל להביא מעל מיליון תיירים בשנה. מדובר על מהלך כלכלי שישנה את פני המטרופולין מקצה לקצה. אנחנו רוצים שדה תעופה מושלם. שדה כזה יכול להציל את הכלכלה של העיר ושל כל האזור. האופציה להשארת שדה תעופה קטן בחיפה מעולם לא נבדקה ברצינות הראויה".

בעתירה שהגישה עיריית חיפה מובהר, כי התכניות שקודמו במפרץ חיפה התעלמו לחלוטין מכל סוגיית התעופה האזורית והארצית, והשאירו נושא זה ללא תכנון אסטרטגי אמיתי.

קליש-רותם טוענת כי "מצבה הכלכלי והדמוגרפי של חיפה הולך ומדרדר כבר כמה עשורים. מעולם לא תוכנן עבורה מודל אמיתי להתחדשות כלכלית. התושבים הצעירים והמשכילים בעיר הולכים ועוזבים, מספר מקומות התעסוקה הולך ויורד, יחד עם איכותם. מדובר בתהליך מצער, אך בר תיקון. הכאב הגדול הוא שאין אופק, ולא נראה שתהליך זה עומד להשתנות. שדה התעופה הקטן והגוסס של חיפה עומד להתייבש, בזמן שמוסדות התכנון מקדמים תכניות למראית עין, כמו תת"ל 80. כולנו מכירים תקדימים מעוררי קנאה לערים שכלכלתן צמחה בזכות שדות התעופה שלהן, המאפשרים חיבור לרשת גלובאלית של ידע, הון אנושי והון כלכלי. קשה לדמיין את לונדון בלי שדה התעופה הקטן שנמצא בליבה – לא רחוק מגורדי השחקים, או את האי מיקונוס שביוון בלי שדה התעופה הקטן שמביא אליו מעל מיליון תיירים בשנה, במשך חמישה חודשי קיץ בלבד. רשימת הערים החזקות כלכלית בזכות שדות תעופה קטנים, היא עצומה. תשובת המדינה לשדה תעופה משלים ברמת דוד אינה מתייחסת לשיקולים מקומיים רבים שאין מקום לפרטם בפנייה זו, ובמיוחד לאור העובדה שגם עתיד השדה ברמת דוד לוט בערפל".

עיריית חיפה מיוצגת בעתירה ע״י עוה״ד עמית חדד, נועה מילשטיין ואליהו וייס ממשרד עוה"ד חדד רוט.

ובתוך כך, ב'כלכליסט' דווח כי הממשלה בוחנת אפשרות לפתוח מחדש את שדה התעופה באילת, במקביל לסגירתו של שדה דב בתל אביב שהקרקע שעליו הוא נמצא מוחזקת בידיים פרטיות.

על פי הדיווח, משרד ראש הממשלה מקיים מגעים עם רשות שדות התעופה ורשות מקרקעי ישראל בנושא, זאת במטרה לסייע לתושבי אילת, וההחלטה תתקבל בימים הקרובים. עם זאת, ברשות שדות התעופה טענו כי הכשרתו מחדש של השדה שנסגר לפני כחודשיים תארך כשנה.

עדכון:

כעת נמסר, כי בעקבות העתירה והבקשה לצו ארעי, שהגישה עיריית חיפה, שמטרתם מניעת כניסת תוכנית שימושי נמל המפרץ לתוקף, נתן בית המשפט המחוזי צו ביניים, המורה כי לא יונפקו היתרי בנייה לפי התוכנית, עד לדיון בבקשה, שנקבע ליום 11.7.19.

כתיבת תגובה