להלך בשביליה של שילה הקדומה, מקום המשכן בתקופת השופטים

מקומה של שילה נשכח במשך השנים וחוקרים נטו לזהותה במקומות אחרים, אך לפני יותר ממאה שנים נתגלה מקומה האמיתי כפי שניתן ללמוד מספר חדש ומרתק ששופך אור על נקודת היישוב הקדומה

כריכת ספר שילה. צילום: יח"צ

ספר שילה – ספר מחקר וצילומים חדש, מקפל בתוכו את מורשת שילה הקדומה מהזמן בו צעדו בה אבותינו בימי התנ"ך ועד לימינו אנו. ההסברים והמאמרים משולבים בתמונות אומן מרהיבות, שמציגות את האתר היהודי, שהיה על אם הדרך ובו עמד המשכן. ספר שילה הוא אלבום מפואר שצריך להיות בכל ספרייה יהודית, ספר מורשת מעודכן למי שמתעניין בהיסטוריה של עם ישראל.

שילה עיר המשכן הייתה כזכור מקום עלייה לרגל ומרכזו הרוחני של עם ישראל בתקופת כיבוש הארץ והתנחלות השבטים. גם בתקופות מאוחרות יותר הייתה שילה אתר משמעותי אשר משך אליו עולי רגל שביקשו להגיע אל מקום המשכן. אולם עם הזמן השתבש הזיכרון ההיסטורי, אט אט נשכח מקומה של שילה והיא אף זוהתה בטעות במקומות אחרים.

במאה הי"ט נודע מחדש מקומה לעולם המדע, וכמאה שנים אחר כך החלו בה החפירות הארכיאולוגיות הראשונות. בשלהי המאה בה החלו משלחות החופרים לגלות את עברה, התחדש בסמוך לה גם היישוב המודרני הנושא את שמה – שילה.

ספר שילה הוא פרי יוזמה ראשונית המביאה לקוראים מכלול מקיף וממצה של מאמרים שכתבו חוקרים וכותבים מובילים, איש איש בתחומו, המציגים ממגוון תחומי ידע ונקודות מבט את פניו המורכבות של תל שילה ושל חבל הארץ שבו הוא שוכן.

הספר מחולק לשלושה שערים: ׳שער הקודש׳ יוחד לעיוני מקרא, הגות והלכה. ׳שער התל׳ פותח צוהר לארכיאולוגיה, להיסטוריה ולחקר הטבע וכלול בו סיור ארכיאולוגי מקיף בחפירות, המוביל את הקוראים בשבילי האתר ומנסה לפענח את סודותיו. את הספר חותם ה׳שער החדש' הסוקר את גוש שילה ואת התל בזמן החדש, עד לימים אלו ממש.

המתעניינים בסוגיות כמעמד שילה בנביאים ויחסה לירושלים, קריאת המגילה בשילה, הממצאים הארכיאולוגיים באתר, שאלת חורבן שילה בתקופת התנחלות הארץ, הניסיונות לזהות את מקום המשכן, ההתיישבות בשילה בעת החדשה ושאלות נוספות, ימצאו בספר זה את המענה המעודכן והמוסמך ביותר.

האלבום המחקרי משמש כספר יסוד לחוקרים ולאוהבי הארץ המתעניינים בעברה ובמורשתה. הספר נולד כיוזמה של רחל ארליך ז"ל, שניהלה את האתר ואת מרכז המבקרים בשילה הקדומה בשנים תשס"ה–תשס"ט. רחל, אשת משפחה, חינוך והתיישבות, שילבה בדמותה ובפועלה חזון ומעש, קודש וחול, חומר ורוח. עורכי הספר, ד"ר אייל מירון, חנן ארליך ויהודה עציון הקדישו את הספר לזכרה.

את הספר ניתן להשיג בעמותת משכן שילה, בטלפון: 02-9944019, תמורת 79 שקלים בלבד.

כתיבת תגובה