לחשוב בתוך הקופסה

יחלפו שנים עד שחברות ועסקים ישושו לעשות עסקים עם הציבור החרדי והמעוות שיוצרת הדמוניזציה למגזר שלם – יתוקן • אז זה הזמן לחשוב בתוך הקופסה, בתוך הקהילה, להתכנס ולראות כיצד ממצה העסק בבעלות חרדית את עצמו, דווקא בתוככי קהל היעד הטבעי שלו • האסטרטג העסקי עופר נחשון במאמר מיוחד

הדמוניזציה תמנע התפתחות עסקית | חרדים במסכה, בימי הקורונה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

משבר הקורונה עוד צפוי ללוות אותנו תקופה משמעותית, והוא משפיע על כל אורחות חיינו ובאופן קריטי על העסקים, קטנים כגדולים. העסקים בחברה החרדית הושפעו ממשבר הקורונה, אף יותר מאשר בחברה הכללית. זאת, מאחר שמלבד כל ההגבלות והסגרים שהיו נחלת הכלל, היו הגבלות וסגרים נוספים על ישובים חרדים.

לזה צריך להוסיף את הליך הדמוניזציה שעברה החברה החרדית. לעובדה זו יש משמעות רבה בכל הנוגע לעסקים עם החברה הכללית. למרבה דאבון הלב, חברות ועסקים מהחברה הכללית מאבדות עניין בעבודה משותפת עם הציבור החרדי, על אף התועלת הכלכלית שיש בזה, בגלל הריחוק ואולי אף הניכור שנוצר בעקבות הליך הדמוניזציה המדובר. יחלפו עוד שנים עד שמעוות זה יוכל לתקון. אולם, חרף כל האמור לעיל, עדיין ישנם כמה דרכים בהם עסקים בבעלות חרדית יכולים להצליח –  ואף להתמנף.

לרוב אני סבור שכדאי להיפתח לכמה שיותר שווקים בכדי להצליח. כך שאם שוק אחד מעט מדשדש – ימצא מזור בשוק אחר. אולם, בתקופה זו, אני סבור שצריך דווקא להתכנס ולחזק את הקשרים העסקיים בתוך הקהילה. לצרוך מבני הקהילה עד כמה שאפשר ולשווק דווקא פנימה. יש בכך שתי מעלות  עסקיות עיקריות:

  1. כעת זו הזדמנות מצוינת ליצור חיבורים עסקיים בתוך הקהילה, שלא היו מתאפשרים ללא משבר הקורונה. למשל:
  • חיזוק שיטת המסחר הכה מקובלת במגזר, של קניה מאנשים ומנשים בביתם.
  • שיתופי פעולה בכל הקשור לשליחויות, להוזלת עלויות עבור המשווק ועבור הלקוח. עניין זה יכול להיות גם הזדמנות לשיתוף פעולה עמוק יותר, למשל, מי שמזמין שתי חולצות מחנות אחת, מקבל עם המשלוח מתנה גרבים מחנות אחרת.
  • זה חשוב! התאגדות של עסקים בתוך הקהילה להשגת תנאים טובים יותר מול הבנקים, ספקי מזון למוסדות, וכ"ו.
  1. ההתכנסות פנימה מאפשרת להמשיך את הפעילות העסקית, ואולי אף להגדיל אותה, בתוך "קהל העוגן". אבהיר: כל עסק שמתפתח, תמיד חייב לשמור ולטפח את הגרעין העסקי שלו. למשל, רמי לוי אף שהתפתח לכיוונים רבים (נדל"ן, טלפונים, וכיוונים נוספים) חייב לשמר את הגרעין שלו שהם הסופרים. כלומר צרכני הסופרים זה קהל העוגן שלו. או למשל אמזון, אף שהפכה לענק שיווק, חייבת לשמור על הגרעין שלה שהוא שיווק ספרים בכדי להצליח. כלומר, צרכי הספרים באמצעות האינטרנט הם קהל העוגן של אמזון. שמירה על הגרעין היא הבסיס המיתוגי והעסקי של כל עסק – גדול ככול שיהיה. עסקים רבים שנטשו את קהל העוגן שלהם ופנו רק לכיוונים אחרים נפגעו מאוד מכך (IBM, נוקיה, חברת התעופה  Pan-Am). אם כן, עכשיו זו הזדמנות מצוינת להשקיע ולחזק גרעין קהל היעד.

ברגע שתתקיים פעילות עסקית ענפה פנימה, בהכרח היא תראה גם בחוץ. מה שיקל בהמשך, חרף כל הפגיעה התדמיתית שסופג עכשיו המגזר החרדי, להיפתח החוצה ולקיים שוב יחסים פוריים המבוססים על אינטרסים משותפים.

הזדמנות לשיפור ומינוף

מלבד זאת יש כמה טיפים פשוטים שיסייעו למנף העסק:

  1. כעת זו הזדמנות מצוינת להדק דברים שהשגרה מקשה על הטיפול בהם:
  • שיפור השירות. כל נושא השירות הולך ותופס נופך משמעותי יותר בהחברה החרדית. עסק שישפר השירות, ישתמש באופן יעיל במשלוחים ויענה על הצורך האנושי ליחס וכבוד, יהדק את אחיזתו בחברה החרדית ויחזק את ערך המותג שלו.
  • הכנת תכניות עסקיות ותוכניות שיווק, הגדרה מחודשת של קהל היעד, התייעלות פיננסית ותפעולית, הדרכות לעובדים וכ"ו.
  1. היום לפי הערכות שונות למעלה מ 60% מהציבור החרדי גולשים באינטרנט. משבר הקורונה הינו אפוא הזדמנות מצוינת להעביר כמה שיותר מנפח הפעילות לאינטרנט – ובטח את הפעילות השיווקית. ישנם חברות שיווק בבעלות חרדית המובילות קמפיינים ומסעות פרסום יעילים למדיי בתוך החברה החרדית באמצעות האינטרנט. יתרון נוסף שיש בזה הוא החשיפה  האפשרית לצרכנים מהחברה הכללית, שבניגוד לדעת רבים, גם הם יכולים למצוא עניין רב במוצרים איכותיים המשווקים בחברה החרדית במחיר זול יותר: בעיקר בתחומי הלבוש, הריהוט ומוצרים לתינוקות וילדים.

משבר הקורונה הוא גם הזדמנות. הוא גורם לעסקים רבים כבר עתה, ועוד יותר בהמשך, לחפש שווקים וקהלי יעד חדשים. זו הזדמנות מצוינת להרחבת העסקים לחו"ל, וגם לשת"פים עם גופים מהחברה הכללית שפתאום עשויים להבין ש"חובה" עליהם, למרות הכל, להיפתח לשוק של החברה החרדית אם ברצונם להצליח. בידנו הדבר!

 

הכותב הוא מנכ"ל 'מלאכת מחשבת' ומחבר הספר: "להבקיע מאה שערים, איך לעשות עסקים עם הציבור החרדי"

כתיבת תגובה