ליברמן: אלה חמש הנושאים שמחזיקים את הקואליציה

ליברמן מציג את הדרך היחידה שהקואליציה יכולה לשרוד | שר האוצר התייחס להישרדות הקואליציה, ואמר כי הקואליציה תוכל לתפקד "גם בעוד שנה" אם יתמקדו בחמישה נושאים; יוקר המחיה, מחירי הדיור, מאבק בפשיעה, שדרוג שירותי רפואה והפקקים בכבישים

אביגדור ליברמן | צילום: ישראל מרק סלם

שר האוצר אביגדור ליברמן שוחח עם אנה ברסקי היום (שלישי) בכנס פסגת העסקים של מעריב ו-וואלה! שמתקיים במלון דן אכדיה בהרצליה, ואמר כי כולם שואלים איך קואליציה כזו יכולה לתפקד. "היא יכולה לתפקד ברגע שמתמקדים בחמישה נושאים שהם הקונצנזוס הלאומי הרחב – יוקר המחיה, מחירי הדיור, מאבק בפשיעה, שדרוג שירותי רפואה והפקקים בכבישים. כל עוד אנחנו נישאר כקואליציה בין אותן חמש הנקודות אפשר להתקדם. מה שמעניין את האזרחי הישראלי זה קודם כל יוקר המחיה ומחירי הדיור".

אומרים שהמבחן הכי גדול של שר אוצר הוא העברת תקציב. נראה שעשית זאת בהצטיינות יתרה. איזה טיפ היית נותן לשר אוצר כלשהו על איך להעביר תקציב ולהישאר בחיים?

"טוב שאנחנו מתחילים את 2022 כשהתקציב מאחורינו. הוא בנוי מראש על הצמיחה. כשנכנסתי לתפקיד שר האוצר, ידעתי שיבואו מפלגות שירצו עוד ועוד. הגענו לצמיחה מעל 7%, וזה מדבר בעד עצמו. הסוד להעברת התקציב? צריך לדעת היטב מי הפרנטרים שלך ומה סדר העדיפויות שלהם. צריך לנסות כמה שיותר להתאים את סדר העדיפויות הלאומי ולהתאים אותו. ברגע שעשינו ישיבה עם ראשי המפלגות ושאלנו מה הכי חשוב לו, ניסינו ללכת על מה שהכי חשוב לו תוך התאמה למערכת האינטרסים של ישראל, והיינו נוקשים יותר בנושאים האחרים. לכל אחד יש חיבה למשהו. ברגע שאתה יודע לקלוע מה כל אחד הכי רוצה, אתה יכול לקבל ממנו ויתורים בנושאים האחרים. קואליציה כה מורכבת מחייבת גם המון תחזוקה, מפגשים עם ראשי מפלגות וסיעות ועם הח"כים. אני חושב שסך הכל עשינו עבודה טובה פה כמשרד, מבחינת קביעת סדר העדיפויות והשינויים המבניים, ואנחנו יוצאים לדרך". 

הגעתם לשלב שבו כל אחד מקדם את הדברים החשובים לו. מה בראש סדר העדיפויות מבחינתך?

"יש שני דברים. כולם שואלים איך קואליציה כזו יכולה לתפקד. היא יכולה לתפקד ברגע שמתמקדים בחמישה נושאים שהם הקונצנזוס הלאומי הרחב – יוקר המחיה, מחירי הדיור, מאבק בפשיעה, שדרוג שירותי רפואה והפקקים בכבישים. כל עוד אנחנו נישאר כקואליציה בין אותן חמש הנקודות אפשר להתקדם. מה שמעניין את האזרחי הישראלי זה קודם כל יוקר המחיה ומחירי הדיור". 

היה קודם בתפקיד שר ששמו כחלון שהתמקד בהורדת מחירי הדיור, אך מחירי הדיור עדיין איתנו.

"הם לא איתנו, הם יעלו בסוף השנה ב-11%, וזה אמנם נמוך יחסית לכל העולם, אבל זה יותר מדי. חייבים לעצור את זה. אין איזשהו נס, זה תלוי בשיווק קרקעות ובהליכי תכנון ובנייה. צריך לזרז אותם. צריך גם לצנן את ביקושים. כשמדברים על מס רכישה המטרה היא לצנן את הביקושים. אחד התמריצים השליליים שלא תלויים בנו זה הריבית הנמוכה, מה שנתן דחף לקחת את כל המשכנתאות, ומאז חורבן בית שני לא לקחנו כל כך הרבה משכנתאות כמו בשבעת החודשים האחרונים. גם בנושא עליות המחירים של סחורות בעולם. מחירי הובלה ימית קפצו בעשרות אחוזים. כשאת מסתכלת על מפרט של כל דירה את רואה כלים שרובם באים בהובלה ימית. אין לנו איך להתמודד עם מחירי ההובלה הימית. אני גם לא יכול להתמודד עם הריבית, שתלויה בנק הפדרלי. אנחנו מאוד ריאליים. צריך להתמודד עם הביקוש, ההיצע והתכנון". 

מתי נראה עצירה במחירים?

"נצטרך לבחון את עצמנו בסוף 2022, גם בנושא יוקר המחיה וגם בנושא מחירי הדיור. אם התכנית, כפי שהצגנו אותה, תעבוד, אז מצבנו טוב. כשאנחנו מתחילים בכל שישי ב-7 בבוקר ישיבת הנהלה, אנחנו מתחילים עם שלושת הנושאים האלה – מה נעשה ביוקר המחיה, בתחום התשתיות ובמחירי הדיור. יש באמת עבודה שיטתית, מסודרת, יש עבודת מטה. מניח שנראה את התוצאות בסוף 2022".

האם לדעתך הגיע הזמן לצפירת הרגעה בכל מה שקשור באומיקרון?

"אין ספק שתעשיית התעופה וכל ענף התיירות הם הקורבנות האמיתיים של המשבר הכלכלי, שהוא לא רק ישראלי, הוא משבר עולמי. אני מסתכל על כל המגבלות של מדינות אירופה. הדמוקרטיות הכי מתקדמות, כולל אוסטריה וגרמניה. יש סגר על כל מי שלא מחוסן. המגבלות דרקוניות. צריך להיות צמודים לנתונים ולבדוק את עצמנו. במציאות של אי ודאות צריך לקחת מקדם ביטחון, וקיבלנו החלטה לשבועיים. בתום השבוע הזה נוכל להעריך יותר טוב מה קורה עם האומיקרון ומה קורה בארץ. לא צריך למהר, כי אפשר להרוס את כל מה שבנינו. בנינו בצורה אחראית מודל טוב, כשאנחנו מדברים על השבחים שזכינו בהם מחברות דירוג אשראי, זה לא קרה מעצמו. קיבלנו שלוש החלטות דרמטיות, שכשאתה משמיע אותן זה נשמע פשוט, אבל הן דרמטיות. בשבוע הראשון בתפקידי ביטלתי את כל החל"תים. דבר שני, אמרנו שלא ניכנס יותר לסגרים, ודבר שלישי – הבוסטר. צריך לשקול הכל בהתאם לנתונים. כרגע יש ירידה משמעותית בחולים קשים, וזה הכי חשוב, וגם במונשמים. אנחנו לומדים קצת יותר כל שבוע מכל המדינות בעולם".

על המתיחות הביטחונית אמר: "זה לא גל הטרור הראשון. עברנו את אינתיפאדת היחידים, ומה שראינו עכשיו זה בעיקר פיגועי השראה, פחות תכנון ופחות חוליות. הרבה יותר קשה להתמודד עם פיגוע של מפגע בודד. יחד עם זאת, יש כוננות ויש דריכות, העלינו את רמת האזהרות לכל האנשים שעובדים במחסומים ומוצבים בעיר העתיקה, ובסופו של דבר ההיערכות היא טובה. ראינו שני פיגועים, אחד בירושלים והשני במחסום.

"אתמול זה היה מחבל בן 16 שנסע עם אוטו. אנחנו עושים כל מה שצריך, ואי אפשר לפרט הכל. יש עבודה, ואני מקווה שמהר מאוד נשתלט על כל פיגועי הבודדים. לא צריך להיכנס לפאניקה. כשאנחנו מודדים את ישראל לפי פרמטרים רבים, גם כלכליים וגם ביטחוניים, יש מה לשפר וחייבים להשתפר, אבל גם לא להיכנס לפאניקה. אנחנו גרים בשכונה קשה, הכל רועש וגועש. בכל מקום יש אירועים ביטחוניים, וצריך להתמודד עם מה שיש. אך גם בהשוואה לאירופה, כשאני מסתכל על נתוני הקורונה ונתונים כלכליים – אנחנו באמת במצב לא רע". 

האם לדעתך בשנה הבאה נדבר במסגרת של אותה קואליציה?

"אין ספק. ניפגש פה בעוד שנה, ונהיה באותה קואליציה עם אותם תפקידים ואותם שרים. המבחן הגדול של הקואליציה יהיה בסוף השנה עם תקציב 2023-4. נתחיל בדיוני התקציב מיד לאחר פסח, ולקראת ראש השנה נביא את זה לאישור הממשלה. עד נובמבר נסיים את כל החקיקה".

תגובה אחת ל: "ליברמן: אלה חמש הנושאים שמחזיקים את הקואליציה"

  1. הבן אדם הזה לא מדבר רציני הכל סיסמאות על איזה שיווקים בדירות הוא מדבר?
    איך הוא רוצה להוריד בדיוק את יוקר המחיה הוא עושה להיפך?
    הוא לא מבין כמה הוא מביך את עצמו!!!!

כתיבת תגובה