למורת רוחן של חברות הגז: ייענו מיד לקריאות דליפה

ועדת הכלכלה אישרה: ספקי הגז יפעילו מוקד חירום ויגיעו ללא דיחוי לקריאות על דליפות גז • המוקד יפעל 24/7, ייתן מענה אנושי תוך שתי דקות לקריאות בנושא אירועי גז וחברות הגז יחויבו להגיע לכל אירוע ללא דיחוי • הצו יכנס לתוקף בעוד כ-8 חודשים

בלוני גז | צילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את צו הגז, העוסק בטיפול של ספקיות הגז הביתי באירועי גפ"מ, בהן דליפות גז ביתי, שהגיש משרד האנרגיה.

הצו נועד להסדיר את אמות המידה שחייבו את הספקיות בטיפול באירועי גפ"מ, בהם בין היתר החובה להפעיל מוקד טלפוני 24 שעות ביממה, שייתן מענה אנושי בתוך שתי דקות לקריאה באשר לאירוע גז.

עוד נקבע בצו כי חברות הגז יעסיקו טכנאים שיהיו ערוכים להגיע ללא דיחוי לכל מכלית גז שבשימוש החברה, או למתקן שהחברה מספקת לו גז – שהתקבלה קריאה לגביו. כזכור, הוועדה כבר קיימה דיון כללי בצו, לפני כחודש, והיו"ר מרגי הבהיר כי אין לו כוונה להתפשר בכל הנוגע לשמירה על חיי אדם.

מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, הזכיר כי הצו נדרש כדי לתת מענה מידי, מהיר וסביר לאירועי דליפות גז. באשר לטענת נציגי חברות הגז, כי הצו מטיל עליהן אחריות פלילית, השיב בר יוסף כי המשרד מקדם את חוק הגז, שיעביר חלק מהפרות הצו לטיפול בכלים מנהליים.

הוועדה תחל לדון בהצעת החוק כבר בשבוע הבא.

באשר למוקד החירום ביקש משרד האנרגיה לקבוע כי המוקד יפעל 24 שעות 7 ימים בשבוע בכל ימות השנה, ויספר מענה תוך דקה. עוד חויבו חברות הגז לפרסם את מספר הטלפון של המוקד במקום בולט בחשבון הגז ועל המיכל, בסמוך לברז הגז הראשי ובאתר האינטרנט של החברה במקום בולט. היו"ר מרגי אמר כי לאחר בדיקה שערך בדיון הקודם, עלה כי החברות עונות תוך כדקה וחצי, וביקש לקבוע את זמן המענה על שתי דקות והוועדה קיבלה את הצעתו.

מנכ"ל אמישראגז, עידן בן ארי, אמר כי אין תקדים בעולם לקביעת סטנדרט למענה של כל השיחות תוך שתי דקות, וביקש לאפשר לחברות הגז לענות ל-90% מהשיחות תוך שתי דקות. סמנכ"ל התפעול של פז גז, הצטרף לדברים ואמר כי ההוראה לא לוקחת בחשבון עומסים חריגים. מנכ"ל מרכז הגז, אבי פרל, שב וחזר על הטענה כי במקרים כאלה צריך לפנות לשירותי הכבאות. היועץ המשפטי של חברת סופרגז, יותם אדמי, אמר כי הצו נחקק ללא בדיקה ואין שום גוף בעולם שיכול להתחייב על מענה של 100% מהפניות תוך שתי דקות.

מנגד, שרון דובקין הזכירה כיצד נפגעה בהתפוצצות גז לאחר ששכבה 9 שעות וחצי (!) בדירה מוצפת דליפת גז, שאף אחד לא הגיע לטפל בה. גם היו"ר מרגי דחה את הטענות של החברות, ואמר כי הוא גאה להוביל את הגזירה הזו.

עוד אושר כי על חברות הגז יהיה להגיע ללא דיחוי לדיווח על אירוע גז, ולבצע טיפול ראשוני במקום. עוד אושר, בהתאם לדרישת היו"ר מרגי, כי לאחר שיסתיים הטיפול באירוע יחדשו החברות את זרימת הגז בהקדם האפשרי, על מנת שלא להשאיר את הצרכנים ללא גז למשך זמן רב מדי. כמו כן חויבו החברות להעביר דיווח על האירועים למשרד האנרגיה, ותשמור תיעוד של הקריאות לתקופה של 7 שנים.

בר יוסף ביקש כי הצו יכנס לתוקף 6 חודשים לאחר פרסומו, בעוד שנציגי חברות הגז ביקשו זמן היערכות של שנה לפחות וטענו כי עליהם לבצע פעולות רבות לקראת כניסת הצו לתוקף. היו"ר מרגי ביקש לקבוע כי הצו יכנס לתוקף 8 חודשים לאחר פרסומו, והוועדה אישרה את הצעתו.

כתיבת תגובה