למכירה: עשרה מסניפי מגה בעיר

לאחר שרכשה בכחצי מיליארד שקלים את רשת מגה, מתקשה יינות ביתן בתזרים המזומנים שלה ומנסה למכור עשרה מסניפי מגה בעיר • חברות ביטוח האשראי הודיעו לספקים על צמצום היקף האשראי שהם מבטחים נגד הסחורה המסופקת לחברה • ניסיונות הכנסת משקיע נוסף, לא צלחו לאחר שביתן לא רצתה לוותר על השליטה

מגה. צילום: ליאור מזרחי פלאש 90

בעלי קבוצת המזון יינות ביתן נמצאים במצוקת אשראי קשה ונראה כי היא מתקשה לעמוד בהתחייבויותיה לספקים. לא ברור עדיין האם תושבי הערים החרדיות בית שמש, מודיעין עילית, כוכב יעקב, אלעד, ירושלים, פתח תקוה ובית אל צריכים לדאוג בנוגע לסניפי שוק מהדרין הסמוך לבתיהם.

נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן שהתחיל את הרשת שבבעלותו מחנות קטנה באשקלון, מנהל בעצמו את המשא ומתן למכירת עשרה מסניפי מגה בעיר, על רקע מצוקת המזומנים. הוא מעוניין להשיג תמורתם כ-150 מיליון שקלים שיזרימו לו ולרשת אוויר לנשימה. כך נחשף ב'כלכליסט'.

מכירת הסניפים ומיקומן, תיקבע גם מול רשות התחרות, מאחר שהחוק מדבר על פריסה גאוגרפית נאותה, כחלק מהדומיננטיות של התחרות.

המגעים העיקריים מתנהלים מול רשת ויקטורי, אך גם פרש מרקט מעוניינת ברכישה. על פי הערכות, ביתן יתקשה למצוא קונה שיסכים לשלם את מלא הסכום שהוא דורש עבור עשרה סניפים ויידרש למצוא מקור מימון חיצוני.

מצוקת אשראי של יינות ביתן, הביאה את חברת דן אנד ברדסטריט, להעלות בחודש שעבר את דירוג סיכון ההתקשרות עם יינות ביתן. מברדסטריט נמסר כי החברה מסרבת להציג נתונים פיננסיים עדכניים ולאחרונה חלה הרעה במוסר התשלומים של הקבוצה. היא המליצה לספקים של יינות ביתן להמשיך לעקוב אחר פעילותה.

בנוסף נכתב, כי שתי חברות ביטוחי האשראי בססח וכלל ביטוח, המבטחות ספקים מפני אי־עמידה של יינות ביתן בהתחייבויות, הודיעו לספקים כי הן מצמצמות ב־15% את היקף האשראי המבוטח כנגד הסחורות שהם מספקים לביתן, זאת לאחר שמבטחי המשנה של החברות הישראליות הודיעו להן על הורדת היקף המכסה המבוטחת לענף המזון.

מגה, שקרסה לפני כארבע שנים, נמכרה לאחר מכרז שהוגשו אליו שש הצעות כאשר הצעתה של יינות ביתן הייתה הגבוהה ביותר. בית המשפט אישר את עסקת מכירתה של מגה כולה כמקשה אחת ל'יינות ביתן' תמורת 400-450 מיליון שקל. למרות התנגדותם הקולנית של שניים מהמתמודדים במכרז, רמי לוי ומוטי בן-משה.

 

בן-משה טען אז בבית המשפט כי ליינות ביתן אין את המקורות הדרושים למימון העסקה. כעת נראה שהוא צדק ונחום ביתן מתקשה להעביר לנאמנים, את מלוא התשלום עבור הרשת. במכירת עשרת הסניפים מקווה ביתן להשיג את 150 מיליון ₪ הדרושים לו לביצוע המיזוג התפעולי והפיננסי בין הרשתות יינות ביתן ומגה בעיר, לצורך מיתוג מחדש של מגה בעיר כ'יינות ביתן בעיר' ולאפשר בכך לקיים מועדון לקוחות אחד, עם מערך שירות לקוחות ותווי קנייה משותפים.

אפשרות נוספת שניסה ביתן בדרך למיזוג המיוחל, היא הכנסת משקיע נוסף לחברה. בין היתר נודע ל'כלכליסט' כי ביתן ניהל מגעים להכנסת משקיע, עם זהבית כהן מקרן אייפקס וחברת הדלק פז, אך אלו לא הבשילו לכדי עסקה, על רקע סירובו למכור שליטה והגבלת נתח המניות שיימסרו למשקיע ל־40% בלבד. נראה שעם חלוף הזמן הלחץ הפיננסי הוביל לבחינת האפשרות למכור סניפים.

יינות ביתן, שהייתה רשת עם סניפים גדולים אך רחוקים מעט ממרכזי הערים הרוויחה מכך שרכשה את סניפי מגה בעיר, הממוקמים במרכזי שכונות ונהנים מקהל שבוי המוכן לשלם מחירים גבוהים. בראיון שהעניק ל'כלכליסט' בפסח האחרון אמר ביתן שרווחיות מגה בעיר גבוהה יותר מרשת שופרסל שלי המקבילה, הפועלת על רווחיות גולמית של 33%.

מיינות ביתן ומוויקטורי לא נמסרה תגובה.

2 תגובות ל: "למכירה: עשרה מסניפי מגה בעיר"

  1. מצוין מגיע להם ליינות ביתן להפסיד ולמכור סניפים.

  2. מגה בעיר ויוחננוף אני הכי אוהב את סניפים האלה.

כתיבת תגובה