למרות הפיחות, השקל יישאר חזק

דוח תעסוקה חזק אם יתפרסם בשישי עלול להמשיך להפעיל לחץ לעליית התשואות • למרות הפיחות שחל בשקל בשבועיים האחרונים אנו עדיין מאמינים שהגורמים הבסיסיים שפעלו בעשור האחרון ימשיכו לתמוך בחוזקו של השקל

ג'ו ביידן בנאום בחירות |צילומסך מתוך טוויטר

בשבועות האחרונים ציינו שבמידה והעלייה בתשואות אג"ח הממשלתיות בארה"ב תאיץ, הדבר יכול להצית סנטימנט שלילי בשווקים עקב החשש מהידוק מוקדם מהצפי של הבנק המרכזי, כפי שקרה בסופ"ש שעבר.

הדבר שתרם במיוחד לעלייה בתשואות היו נתוני הצריכה הפרטית לינואר שהיו חזקים עם גידול ריאלי של 2 אחוזים. זאת בשל זינוק של 11 אחוזים בהכנסה הפנויה שכולו כתוצאה של התשלומים הישירים שקיבלו משקי הבית בתחילת השנה. הפער בין הגידול המשמעותי בחיסכון לגידול המתון יותר בהוצאה בפועל מרמז שמשקי הבית שמרו בממוצע חלק גדול מהתשלומים, דבר שעשוי להגביר את הצריכה לאחר שההגבלות על ענפי השירותים יוסרו.

נתון חזק עוד יותר נקבל אם תעבור תוכנית הסיוע הנוספת שהציע הנשיא ביידן. בית הנבחרים (שבשליטת הדמוקרטים) העביר בחקיקה בסופ"ש האחרון את מרבית סעיפי התוכנית על סך 1.9 טריליון דולר, אך ללא תקנות להעלאת שכר המינימום. עכשיו החוק עומד אל מול המכשול המשמעותי יותר, הסנאט, שם הוא יעבור עוד שינויים לפני שיחזור להצבעה נוספת לבית הנבחרים. הנשיא וצוותו ינסו להעביר את החוק לפני שיפוגו תשלומי האבטלה העודפים באמצע מרץ.

במידה ודוח התעסוקה שיתפרסם בשישי הזה יהיה חזק (להערכתנו, סיכוי נמוך לנוכח רמות התחלואה הגבוהות בחודש שעבר), הדבר עלול להמשיך להפעיל לחץ לעליית התשואות. יחד עם זאת, אנו סבורים שהבנק המרכזי לא יעלה את הריבית השנה וימשיך לפעול כדי למתן את עליית התשואות כל עוד שלא יירשם שיפור משמעותי בשוק העבודה.

בארץ

המדד המשולב של בנק ישראל הראה על ירידה (מינוס 0.2%) קלה בינואר עקב הסגר השלישי. ההתכווצות בפעילות נמוכה משמעותית בהשוואה לסגרים הקודמים בשל הסתגלות חלקית של החברות ומשקי הבית למצב המיוחד, בדגש על התעשייה ויצוא ההיי-טק. גם המשמעת הציבורית הייתה כנראה נמוכה יותר, כפי שנרמז בנתוני סך הרכישות בכרטיסי אשראי שחזרו לעלות לפני תום ההקלה בהגבלות, בניגוד לסגרים הקודמים.

בנוסף, בשבוע האחרון השקל נחלש בכ-1 אחוז מול סל המטבעות, במיוחד מול הדולר שהתחזק בעולם נוכח הירידות בשווקי המניות. יחד עם זאת, אנו עדיין מאמינים שהגורמים הבסיסיים שפעלו בעשור האחרון ימשיכו לתמוך בחוזקו של השקל.

נקודות מרכזיות בארץ

  • הירידות בשווקי המניות בחו"ל בסופ"ש תרמו לפיחות השקל מול הדולר. יחד עם זאת, הגורמים הבסיסיים ממשיכים לתמוך בחוזקו של השקל.
  • יצוא השירותים של ישראל עלה ברבעון האחרון והנתונים הראשוניים מצביעים על המשך התרחבות גם בתחילת השנה הנוכחית.
  • המדד המשולב של בנק ישראל הראה על ירידה קלה בינואר עקב הסגר השלישי. ההתכווצות בפעילות נמוכה משמעותית בהשוואה לסגרים הקודמים בשל הסתגלות חלקית של החברות ומשקי הבית למצב המיוחד.

נקודות מרכזיות בעולם

  • בארה"ב – לנוכח נתוני מאקרו חזקים חלה עליית תשואות. אנו מאמינים שהבנק המרכזי ימנע עלייה מהירה בתשואות כל עוד לא נראה שיפור משמעותי בשוק העבודה. עיני המשקיעים יהיו נשואות לדוח התעסוקה לפברואר שיתפרסם בשישי הקרוב.
  • עוד לפני אישור תוכנית הסיוע הנוספת שהציע הנשיא ביידן ולמרות התחלואה הגבוהה נרשמו בינואר נתוני צריכה וההכנסה חזקים.
  • ביפן חברות התעשייה יותר אופטימיות, ומדד מנהלי הרכש חצה לראשונה מזה כשנתיים את קו ה-50 נקודות, בתמיכת הגידול בייצור התעשייתי שזינק ב-4.2 אחוזים בינואר, בדגש על רכבים ושבבים.
  • הבנק המרכזי באוסטרליה לא יאפשר (לפחות כרגע) לתשואות הקצרות לעלות.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה