למרות התערבות הבנקים, הבורסות חוזרות לרדת

למרות כניסת הפדרל ריזרב לסיוע למשק בכלים מוניטריים הבורסה בוול סטריט צונחת • כך גם כאן בארץ, לאחר התייצבות מסוימת אמש אחרי החלטת בנק ישראל לרכוש אג"ח, היום נסגרה הבורסה עם ירידות של 5-6 אחוזים • קבוצת דלק ממשיכה לתקן עצמה גם היום עם עליה של 12% נוספים • בבנקים: דרישה למנוע הגבלות חשבונות, לאור השפעת הקורונה על התזרים

וול סטריט | צילום: Alexander Image, שאטרסטוק

שוק ההון וקורונה

המסחר בוול סטריט נפתח היום בירידות שערים של כעשרה אחוזים. מדדי הדאו ג'ונס, S&P 500  והנאסדק ירדו כל אחד בכ-10%, זאת גם לאחר שהפד הודיע בצעד חסר תקדים, ובשל מצב החירום בארה”ב הנובע ממשבר הקורונה להוריד את הריבית במשק האמריקני ל-0%, במטרה להעניק זריקת עידוד למשק המקומי.

בנוסף, הפד הודיע אמש, על השקת תכנית הקלה, בהיקף של 700 מיליארד דולר. מדובר על אחד הצעדים הדרמטיים ביותר הננקטים בארה”ב, מאז פרוץ המשבר הכלכלי ב-2008. במקביל הודיע הפד, כי יחל ברכישת ניירות ערך כבר היום (ב), בהזרמה של 40 מיליארד דולר לבורסה בניו יורק.

בעקבות ההודעות, נחלש היום השקל כאן בארץ, עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח. בסופו של יום טיפס הדולר ב-2.081% ונסגר על 3.728 שקלים. האירו עלה ב-2.11% ונסגר על 4.1639 שקלים.

בהודעת הבנק הפדרלי נאמר, כי הוא "מוכן להשתמש במגוון הכלים המלא שעומד לרשותו, כדי לתמוך בזרימת האשראי למשקי בית ועסקים, ובכך לקדם את יעדי התעסוקה והיציבות המקסימלית שלה". אולם, מסתבר שכרגע השוק לא רגוע והירידות התמתנו אך מעט ועומדים כעת על 5-6%.

בין המניות הבולטות לרעה בבורסה האמריקנית, ניתן לראות את מניות הבנקים, מניות חברות התעופה וכן מניות חברות הקרוזים. הזהב והכסף נופלים גם הם במסחר, והנפט נסחר סביב השער הפסיכולוגי של 30 דולר לחבית. נדגיש, כי במהלך פתיחת המסחר, ירד הנפט אל מתחת לרף, אך עלה שוב.

הבורסה בארץ נסגרה בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-4.3%, ת"א 90 צנח ב-5.7% ואילו מניית קבוצת דלק שאיבדה בשבוע שעבר כ-80% מערכה, עלתה אמש ב-13% וממשיכה לתקן עצמה היום עם עליה של 12%.

אנקדוטה המבהירה את תבהלת הקורונה התרחשה היום בבורסה. סביב השעה 3 בצהרים הודיע משרד הבריאות בטעות, על זינוק במספר החולים ל-344, קפיצה של כ-100 חולים בבת אחת. הבורסה הגיבה בהיסטריה ונפלה בכ-8% והמסחר נעצר באופן אוטומטי. רק לאחר כרבע שעה הודיע משרד הבריאות כי מדובר בטעות והבורסה מיהרה לתקן את הנפילה.

נוסיף, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כינס היום בסביבות השעה 14:00, את ישיבת המעקב היומי בנושא תפקוד המשק בצל התפשטות התחלואה בנגיף הקורונה. בישיבה השתתפו שרי האוצר, הבריאות, הכלכלה, ראש המועצה לביטחון לאומי ושרים נוספים.

משרד הבריאות דורש כבר מסוף השבוע, להשבית את כלל המשק ולהכריז על סגר, אולם עד כה נתניהו נמנע מהכרזה שכזו והכנסת המשק לשעת חירום. אין ספק כי למהלך שכזה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על כלכלת ישראל, אולם לאור העלייה במספר החולים נראה כי אין מנוס מלהחריף את התקנות.

יצויין, כי כמות אנשי הרפואה הנדבקים והנמצאים בבידוד, גדולה מאוד, וגובר החשש מקריסה חלקית של שירותי הרפואה בישראל בדומה לאיטליה.

נכון לשעה 17:50 נדבקו בעולם 174,893 אנשים בנגיף הקורונה. 77,657 חולים הבריאו מרביתם בסין ו-6,705 מתו, 3,099 בסין ו-1,809 באיטליה. עד כה התגלה הנגיף ב-156 מדינות בעולם כ-60 מדינות מספר הנדבקים בהם עומד על פחות מ-10 מרביתם באפריקה. עד כה לא דווח על מקרה אחד ברצועת עזה המסוגרת מכל עבריה.

הפעל סמכות ובטל הגבלת חשבונות

במקביל, ח"כ אורי מקלב, פנה לשר המשפטים בבקשה, לסייע לבעלי העסקים הנקלעים במצוקה למול הבנקים, בעקבות ההגבלות וההנחיות שהוטלו עליהם על ידי משרד הבריאות.

חבר הכנסת אורי מקלב, פנה הבוקר בדחיפות אל שר המשפטים, ח"כ אמיר אוחנה, לאור פניות רבות של אזרחים אשר נמצאים בקשיים כאלה ואחרים וכן בעלי עסקים שתזרים המזומנים שלהם נפגע, עקב המצב, בו העסקים סגורים לדרישת המדינה, וביקש להשעות את הגבלת חשבונות הבנקים ללקוחות בתקופה זו. "בעקבות מגיפת הקורונה, הוטלו על רבבות בעלי עסקים הגבלות קשות, בין היתר סגירת עסקים, צמצום פעילות, בידוד לבעלי העסק ועובדיו" פתח מקלב את מכתבו לשר המשפטים. "בעלי עסקים כגון אולמות אירועים, מסעדות וכיו"ב, שילמו לספקים ולנותני שירותים בהמחאות דחויות, כאשר ההכנסות בתקופה זו היו אמורות להוות כיסוי להמחאות שניתנו.

"עקב סגירת העסקים, אין הכנסות, ההמחאות שניתנו לספקים, לא מכובדות מחוסר כיסוי, ובעלי העסקים נותרו בפני שוקת שבורה". מציין מקלב, "בעקבות כך, רבבות חשבונות בנק של בעלי עסקים, צפויים בתקופה הקרובה להפוך לחשבונות מוגבלים, לפי חוק שיקים ללא כיסוי, מה שעלול להביא לקריסתם המידית.

"בנוסף אליהם", כותב מקלב, "רבבות אזרחים הוכנסו לתקופה ארוכה לבידוד בית, כאשר בתקופה זו נפגעה הכנסתם, ובנוסף לכך, ישנם אלפי עובדים שפוטרו או יצאו לחופשה ללא תשלום. עד כה לא הוכרז אירוע חירום אזרחי, ומשכך, אין למפקח על הבנקים אפשרות להשהות את הגבלת חשבונות הבנק. אך סעיף 21(ב) לחוק קובע, כי 'רשאי השר לקבוע סייגים לתחולת חוק זה, שיחולו בעתות חירום, לרבות בתקופת הכרזה על שעת חירום, אם סבר כי בשל דחיפות העניין לא ניתן לקבוע את הסייגים בדרך הקבועה בסעיף קטן' לאור האמור, אבקש שתפעיל את סמכותך לפי סעיף זה ותקבע בתקנות, כי החל מיום תחולת צו הבריאות, לא יחול צו השיקים ללא כיסוי".

"הוראה זו דחופה ביותר, בכדי לתת לבעלי העסקים ולאזרחים מרווח נשימה ומרגוע בתקופה קשה זו, באופן שהם יידעו שחשבונות הבנק שלהם לא יוגבלו, והם יוכלו לעסוק בשיקום העסק, במקום להתעסק עם הגבלת חשבונות הבנק". מסכם מקלב את מכתבו.

כתיבת תגובה