עוברים לפריפריה; מה למדו החרדים בניו-יורק מאחיהם הישראלים?

קרוב לארבעים שנה אחרי שהחרדים בישראל יצאו את תחום המושב החרדי, גם באמריקה גילו את הפריפריה ■ השבוע הופיע האדמו"ר מהרי"י מסאטמר בפעם הראשונה בהתיישבות החרדית בקרית יטב לב בלומינבורג שבפרברי ניו יורק

מחוץ לתחום המושב. פרויקט בלומינבורג

כשמדברים על מצוקת הדיור, תמיד תעסוקנה הכותרות במצוקת הדיור בארץ. אף אחד לא מדבר על מה שקורה בארצות הברית, בה סובלים החרדים ממצוקת דיור לא פחות קשה. הציבור החרדי באמריקה מתגורר באותן שכונות בניו יורק ולא מתפתח לערים חדשות. במקסימום, אפשר למצוא אזורים "מתחרדים". דהיינו, הציבור החרדי מתפרס לשכונות נוספות בקרבת הריכוזים הוותיקים, אך לא מעבר.

תופעת התפתחות הריכוזים החרדיים בפריפריה, החלה עוד בתחילת שנות ה–80, או אז שלח האדמו"ר הלב שמחה מגור זי"ע את הקבוצה הראשונה של חסידי גור לאשדוד. באותם ימים הייתה זו ארץ לא זרועה. כיום הפכה אשדוד ליישוב יוקרתי ומחירי הדירות בריכוזיה החרדיים וה"מתחרדים" רק הולכים ומטפסים.

אחרי אשדוד הגיע תורן של מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד בית שמש ועוד ערים חדשות שעלו על המפה. הציבור החרדי יצא מהגטו של ירושלים ובני ברק והחל להפריח חבלי ארץ חדשים. והכי חשוב: החרדים החלו לרכוש דירות במחירים שפויים, עד לעליית המחירים של העשור האחרון.

אולם בארה"ב, כאמור, הכל נותר תקוע. אף אדמו"ר לא הורה לחסידיו ללכת לקנות דירות במקום מורחק גם כאשר מדובר היה במחירים זולים. האחרון שעשה זאת לפני למעלה מארבעים שנה, היה האדמו"ר מסאטמר בעל הדברי יואל זי"ע, שבנה את קרית יואל המורחקת מהאזורים החרדיים המקובלים. כמובן שעם הזמן, מחירי הדירות בקרית יואל התייקרו אף הם, והיה צריך להמציא את הגלגל מחדש.

בלומינבורג, פריפריה חרדית במדינת ניו-יורק

לפני שלוש שנים חל המפנה הדרמטי. בכ"א כסליו, ביום ההצלה של האדמו"ר מסאטמאר זצ"ל, נאם האדמו"ר מהרי"י מסאטמר שליט"א בפני רבבות החסידים שהתכנסו לכינוס השנתי, ואמר: "מידי שנה בשנה מתחתנים כ-300 תלמידי ישיבה כן ירבו, ואין להם היכן לגור".

וכאן זרק האדמו"ר את הפצצה: "החלטנו להעתיק את המודל המוצלח של היישובים החרדיים החדשים בארץ ישראל, ולבנות קריה חדשה כשבתוך שנים ספורות תהיינה מוכנות כ-300 דירות ראשונות, כמובן" – הוסיף האדמו"ר ואמר – "בקרייה החדשה תהיינה כל התשתיות הנדרשות עבור בני הקהילה בתכלית ההידור".

באותם ימים היה זה נראה חלום חסר סיכוי, אך עד מהרה הפכה 'קרית יטב לב' שביישוב בלומינבורג בפרברי ניו יורק, למציאות קיימת. מאה המשפחות הראשונות נכנסו לגור בדירותיהן החדשות לפני כשנה, וכעת, לקראת פסח צפויות להגיע למקום עוד כמאה משפחות.

לרגל המאורע המרגש הגיע השבוע האדמו"ר מסאטמר לביקור ראשון ורשמי בקריה החדשה. הן כדי לעקוב מקרוב אחר קצב הבניה והתפתחות המוסדות במקום, והן על מנת להביע תמיכה ב"מתיישבים החדשים".

ראש העיר החדש של העיר בלומינבורג שנבחר לפני כשנה בעזרת הקולות החרדים (ניצח בהפרש של 9 קולות בזכות חסידי סאטמר), הגיע לביקור מיוחד בבית בו התאכסן האדמו"ר. לאחר מכן סיור האדמו"ר ברחובות הישוב והגיע לקבוע מזוזה בביתם של שני אברכים מהקהילה הנבנית.

האדמו"ר נשא דברי חיזוק בפני התושבים החדשים, ושיבח את מסירות נפשם של התושבים הראשונים שהניחו את אבן היסוד והתוו את הדרך לכל הבאים אחריהם, והוכיחו שאפשר לחיות גם מחוץ לגבולותיה של ויליאמסבורג היוקרתית.

האדמו"ר מחזק את ידי המתיישבים החדשים
האדמו"ר מחזק את ידי המתיישבים החדשים

ראש העיר שניצח בזכות תשעה חרדים…

בדיוק כמו בארץ, גם ביישוב החדש לא התקבל בואם של החרדים בעין יפה. שכניהם הגויים לא אהבו את נוכחותם, ובבחירות לראשות העיר שנערכו לפני שנה, נשמעו טענות קשות על זיופי בחירות. טענות שאף הגיעו לשולחנו של התובע האזורי ג'יימס פארל, שהתושבים המקומיים ביקשו כי יחקור את טוהר הבחירות.

לדבריהם, מדובר על מצביעים חסידי סאטמר שאינם מתגוררים ביישוב, ונרשמו בו פיקטיבית רק על-מנת להטות את הבחירות לטובת המועמד ראבינר, שנתמך על ידי חסידי סאטמר וכאמור, ניצח בהפרש אפסי של תשעה קולות בלבד.

למותר לציין כי ראבינר הוא יהודי, כפי ששמו מוכיח עליו. מולו התמודדה גויה מקומית שלא קיבלה את ההפסד ברוח טובה. במכתב ציינו המתלוננים כי וועדת הבחירות חששה מזיופים וניסתה למנוע מכ-200 חסידי סאטמר להצביע, אבל נענתה לבקשת השופט והתירה לחלק מהם להצביע. נשמע מוכר משהו?

למרות הטענות, הרי שאחרי בדיקה מקיפה של רשויות החוק התברר כי אין שחר לטענות, וראש העיר ראבינר הוכרז רשמית כמנצח. בכך התאפשרה למעשה התפתחות קהילת חסידי סאטמר ביישוב בלומינבורג.

פנים חדשות באו לכאן
פנים חדשות באו לכאן. סאטמר בבלומינבורג

 

3 תגובות ל: "עוברים לפריפריה; מה למדו החרדים בניו-יורק מאחיהם הישראלים?"

  1. ביום שגם באבוב וחב"ד יעברו לפריפריה. ביום שבו זוגות צעירים מהליטאים של לייקווד, יעקרו לפריפריה. ביום שבו מונסי (פחות) וסקווער (יותר) ינדדו לפריפריה. יהיה אפשר לדבר על שינוי בחשיבה. בינתיים זה בסך הכל 200 משפחות מתוך קרוב למיליון חרדים בארצות הברית שרוב רובם מתגוררים במדינת ניו יורק בריכוזים גדולים וותיקים.

  2. לגבי חב"ד אתה טועה, כי חבד מוכנה להגיע גם לצד השני של הגלובוס, דבר שני, אני בטוח שאתה עדיין מסכים כי מדובר בתופעה מבורכת.

  3. חב"ד כשלוחים אולי. חב"ד כמשפחות חרדיות ממש לא יעברו לקצה העולם. ועובדה שקראון הייטס מתרחבת אבל רק בתוך ברוקלין, לצד פלטבוש ולצד וילאמסבורג. לא קמה עוד שכונה של חב"ד נגיד בפרברים או בניו ג'רזי. זה רק אומר שבעניין הזה החבדניקים כמו כולם. רוצים לגור במקומות הוותיקים איפה שיש הכל

כתיבת תגובה