מבצע מע"מ ארצי חשף העלמת הכנסות בסך כ-200 מיליון שקלים

רשות המסים פשטה במבצע מע"מ ארצי במטרה למצוא מעלימי מס בשיטות מגוונות וחשפה חשד להעלמת הכנסות בסכום מצטבר של כ- 196.5 מיליון שקלים • חלק מהחשודים לא דיווחו על הוצאות רכישה מספקים על מנת שלא לדווח על מכירת המוצרים

בקיוסק לא מדווחים על סיגריות | אילוסטרציה: אין לעסק המצולם קשר לכתבה | צילום: משה שי, פלאש 90

עובדי מע"מ התפרסו בכל הארץ, במבצע ביקורות ארצי, שהתמקד הפעם בתחום המלאי, הכולל תנועות מלאי כמותיות והעלמת קניות ממערך הדיווח המפורט. במסגרת המבצע, נערכו ביקורות בקרב 228 עוסקים, והתגלו ממצאים ראשוניים, בהיקף מס של 33,396,077 שקלים, המהווים העלמת הכנסות בסכום של 196,447,512 שקלים.

תחום גלגול המלאי, הוא למעשה היחס הפיננסי, שמציין את מספר הפעמים בתקופה, בה חברה מוכרת את המלאי שברשותה. למבצע זה נבחרו עסקים מענפי מסחר שונים, שלהם נתון ממוצע מחזוריות מלאי, הנמוך מ-50% ומטה מהחציון באותו ענף, כפי שנמצא שהיה בשלוש השנים האחרונות לפעילותו של אותו עסק.

החקירה בודקת האם יש העלמת קניות ממערך הדיווח המפורט. למעשה היא בודקת את הדיווח אותו דיווחו עוסקים שונים, שרכשו סחורות מספקים, אך דיווחו רק על חלק מקניית הסחורות, זאת על מנת שלא לדווח על כל המכירות שביצעו, במטרה להעלים הכנסות.

במהלך הביקורת שנערכה על ידי עובדי משרד מע"מ ירושלים, נמצא כי בעל עסק לממכר סיגריות ושתיה קלה, שמפעיל במקום גם תחנת לוטו/טוטו, אינו מדווח על ההכנסות מעמלות של הטוטו. אם לא די בכך, הוא גם נהג להעלים קניות באופן מהותי, אותן רכש מספק סיגריות עיקרי שלו. בעל חנות הלבשה בעיר העתיקה בירושלים, לא דיווח למע"מ על פעילות העסק, ואף נמצא כי סרטי הקופה המופקים בעסק, שייכים בפועל לעוסק תל-אביבי, שאינו קשור לעסק. מחקירתו של בעל העסק עלה, כי לא דווחו עסקאות בסכום של מאות אלפי שקלים.

בביקורת ראשונית שנעשתה במסגרת המבצע באטליז בחדרה, עלה כי קיים בקופה עודף של 2,500 שקלים. בעל האטליז ניסה להעלים יומנים, אותם העביר לעובד שלו שיצא מהדלת האחורית. ערנותם של המבקרת והרכז תוך שיתוף המייצג, הביאו לתפיסתו של העובד ושל היומנים אותם ניסה להבריח מהעסק.

במהלך ההכנה לקראת המבצע, אותר נגר מכפר קאסם, המחזיק בבעלותו נגריה וחנות בעמנואל ומשווק את תוצרתו למספר חנויות בארץ. בביקורת מקדימה נמצא, שהוא לא דרש את מס התשומות, בחשבוניות שהוציא לו הספק העיקרי עמו עבד. בתשאול ראשוני התכחש לכך שאינו מצהיר על כל קניותיו ורק כאשר עומת יחד עם המייצג שלו אל מול הממצאים שנאספו בביקורות צולבות אצל הספק שלו, העביר את כל העתקי חשבוניות המכירה, שלא העביר גם למייצג שלו על מנת שיוכל לדווח למע"מ. בסיכומו של דבר התגלה, כי הנגר העלים עסקאות, שסכום המס עליהם עמד, על למעלה מחצי מיליון שקלים. כמו כן, נמצאו בספריו חשבוניות החשודות כפיקטיביות, שמס התשומות עליהן מסתכם ב-60,000 שקלים.

במקביל למבצע הביקורת בתחום המלאי, נערך גם מבצע אכיפה וגבייה כנגד חייבים, בכל תחומי העיסוק ברחבי הארץ, על ידי עובדי יחידות מע"מ ויחידת ההוצאה לפועל של רשות המסים. במסגרת מבצע זה, נגבו 148,642,279 שקלים, מ-2,101 עוסקים חייבים. כמו כן,  עוקלו 92 רכבים ו-8 מקרים של עיקול מיטלטלין. מלבד זאת, נערכו 66 בדיקות בסיסיות בעסקים שונים, מתוכם עלו ממצאים ב-2 מקרים שהועברו להמשך טיפול.

במסגרת פעילות האכיפה נגד חייבי מס, איתרו עובדי מע"מ עכו, רכב של חייבת, אשר חתומה בכתב שיפוי בחברה. הרכב חנה בחניית ביתה שהכניסה אליה הייתה דרך מחסום חשמלי. עובד מע"מ הנחוש, עקב אחר הרכב והמתין לפתיחת המחסום, או אז מנע את סגירתו של המחסום, תוך קריאה מהירה ליחידת ההוצל"פ, לביצוע העיקול.

במסגרת שיתוף פעולה בין מע"מ נצרת למע"מ באר שבע,  אותר על ידי מע"מ באר שבע, רכב מסחרי של חברה, החייבת כ-850,000 שקלים, בגין אי הגשת דוחות. במקביל, בפעילות מחשובית שנערכה במע"מ נצרת, התברר שלמנהל החברה, ישנן חברות נוספות, שאף להן חובות למע"מ. מע"מ באר שבע עיקלו את הרכב, ובעקבות זאת שולמו כ-900,000 שקלים בגין החברות החייבות. הרכב ישוחרר רק לאחר קבלת תשלום נוסף בסך 330,000 שקלים, שאמורים להתקבל בימים הקרובים.

בפעילות שהתקיימה בנתניה  במסגרת המבצע, הגיעו עובדי מע"מ נתניה לעסק מקומי, שם עיקלו את יתרת המזומנים בקופה. זאת ועוד, התברר כי ישנם בעלים סמויים לעסק, שזומנו יחד עם הבעלים הגלויים לחקירה, במהלכה נגבו עדויות שהועברו לבחינה משפטית. הליכי האכיפה והגבייה בעסק זה ימשכו.

לצד כל אלו, נערך לראשונה מבצע אכיפת עיקולי אשראי, שבמהלכו הוטלו עיקולים אצל כל חברות הסליקה והניכיון, נבדקו 366 עוסקים ונגבו 603,319 שקלים מ-36 עוסקים. משרדי המע"מ האזוריים ימשיכו לערוך בדיקות נוספות, לגבי יתר העוסקים שנבדקו.

כתיבת תגובה