מהיום: הרכבת המהירה מירושלים – עד 'סבידור'

28 דקות מירושלים לתל אביב תישאר ההבטחה הגדולה של הרכבת שלא מומשה, אבל גם 37 דקות לתחנת השלום ו-42 דקות עד לתחנת סבידור-מרכז, הוא טווח זמן מרשים ביותר לכלי התחבורה המהיר ביותר בין הערים • שימו לב: הקו נחנך אתמול והחל לשרת הבוקר את הנוסעים, אך בשל מגבלות הקורונה רק 500 נוסעים יוכלו לעלות אליו, בהזמנת שובר נסיעה מראש

הרכבת החשמלית בתחנת ההגנה בת"א | צילום: דוברות רכבת ישראל

הבוקר (ג') בשעה 6:30, יצאה לדרכה רכבת י-ם-ת"א החשמלית המהירה החדשה, ומעתה יוכלו הנוסעים לעלות על הרכבת בתחנת יצחק נבון בירושלים, ולהגיע בתוך כ-40 דקות עד למרכז תל אביב (תחנת סבידור-מרכז), ללא כל צורך בהחלפת רכבת, ותוך קיצור משמעותי של לוחות הזמנים. זה אמנם עוד לא ה-28 דקות שהבטיחו לנו במשך שנים ארוכות, כטווח הזמן בין ירושלים לתל אביב, אבל זו עדיין הדרך המהירה ביותר מירושלים לתל אביב ולהיפך.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, חנכה אתמול (ב') יחד עם שר האוצר ישראל כ"ץ ששימש קודם לכן כשר התחבורה – את הארכת קו הרכבת המהיר מירושלים עד לתחנת סבידור-מרכז (ארלוזורוב) בתל אביב. הקו נפתח הבוקר בשעה 06:30 בבוקר לציבור הרחב. זמן הנסיעה בין תחנת יצחק נבון בירושלים לתחנת תל אביב-השלום עומד על 37 דקות בלבד, ועד לתחנת סבידור-מרכז 42 דקות בלבד.

הקו פועל בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון, בימים ראשון עד חמישי, מהשעה 06:30 בבוקר ועד לשעה 21:30 בלילה. כמו כן, יופעל שירות רכבות במוצאי שבת, אחת לשעה, מ-21:00 בלילה ועד חצות. בשל הגבלות התו הסגול, הנסיעה בקווי הרכבת מוגבלת ל-500 נוסעים ומותנית בהנפקת שובר נסיעה מראש.

השרה רגב ציינה כי הארכת קו הרכבת החשמלי עד לתחנת סבידור-מרכז הוא אירוע חשוב לתחבורה ולרכבת ישראל. "מדובר בפרויקט החשמול הראשון שבוצע במדינת ישראל. הקו הזה חשוב מאחר שהוא מחבר בין שני מטרופולינים מרכזיים: מטרופולין ירושלים ומטרופולין תל אביב. זהו שינוי תחבורתי חשוב ביותר לנוסעים, המאפשר להם נסיעה בטוחה יותר, מהירה יותר ונגישה יותר", אמרה השרה רגב.

שרת התחבורה קראה לציבור הרחב לחזור לרכבת, לאחר תקופה ארוכה שבה הושבתה בשל מגפת הקורונה. "זה לא קל להחזיר את אמון הציבור ברכבת, אבל נעשה הכל כדי שהרכבות יחזרו לפעול ויתנו פתרון יעיל ובטוח לנוסעים. לעומת מקומות אחרים, ברכבות יש פיקוח ואני קוראת לציבור לחזור לרכבות ולשמור על הנחיות משרד הבריאות: ריחוק, מסכה והיגיינה. עם האחריות הנדרשת, נוכל לתת למשק לפעול, כשהתחבורה הציבורית היא חלק משמעותי ממנו", הוסיפה השרה רגב.

רגב ציינה כי משרד התחבורה וחברת רכבת ישראל, פועלים להארכת הקו החשמלי לתחנת הרצליה, עד לחודש ספטמבר הקרוב ולהאצת העבודות על קו הרכבת החשמלי בין תל אביב לאשקלון.

מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר ציין כי מדובר בהישג חשוב לרכבת, המהווה מנוף הן מבחינה שירותית והן בהסתכלות עתידית לתוכנית הפיתוח של הרכבת, הכוללת החלפת צי הנייד, המונע דיזל, ברכבות חדישות המונעות באמצעות אנרגיה חשמלית ירוקה. "אני מודה לשרת התחבורה, מירי רגב, ולעובדי הרכבת על עבודתם המסורה והמאומצת בתקופה האחרונה והמאתגרת, ומברך את נוסעי הרכבת", אמר מייקסנר.

מאז פתיחתו של הקו לפני כשנה וחצי, נסעו בו יותר מ-4 מיליון נוסעים. בדצמבר 2019 הושלם חישמול הקו בין תחנת נמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ובין תחנת תל אביב ההגנה, דבר שאיפשר נסיעה רציפה ומהירה ברכבת החשמלית מתל אביב לירושלים. עם החישמול, הוכפל מספר הנוסעים בקו, מ-10 אלף נוסעים ביום ל-20 אלף נוסעים. עם חיבור הקו לתחנות תל אביב השלום וסבידור-מרכז צפוי גידול נוסף במספר הנוסעים.

קו הרכבת המהיר לירושלים הוא אחד הפרויקטים ההנדסיים והטכנולוגיים, המורכבים ביותר שבוצעו אי פעם בישראל. הפרויקט כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים. העבודות על הרכבת כללו כרייה של 5 מנהרות, באורך כולל של 38 קילומטרים ו-8 גשרים, באורך של 7.5 קילומטרים. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11.5 קילומטרים, הנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כ- 100 מטרים, ונחשב לגשר הגבוה בישראל

תגובה אחת ל: "מהיום: הרכבת המהירה מירושלים – עד 'סבידור'"

  1. השרה אומרת ש זה ה״פרוייקט החשמול הראשון שבוצע במדינת ישראל״.
    אני חשבתי שהראשון היתה הרכבת הקלה בירושלים.

כתיבת תגובה