מהפכת סלולר חרדית: סוכנים, סינון מאיץ ותביעות הדדיות

שוק הסלולר החרדי רועש וגועש: 'תחנות חלוקה' בסגנון אברכי מציעות מחירים זולים יותר על המכשירים הכשרים • מנגד, מתקיימת פעילות מצד המשווקים למניעת היוזמה, דיני תורה הדדיים, תלישת מודעות ואיומים על היבואנים והמפרסמים • ביזנעסופ"ש

סלולארי כשר | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

רעשי רקע בקו: מהומה בשוק הסלולר החרדי בעקבות פריצתן המחודשת של עשרות תחנות חלוקה ומכירות מוזלות של מכשירים סלולריים כשרים (פשוטים). המשווקים מכריזים מלחמה על החנויות הקטנות הללו, שהם מכנים אותן 'תחנות חלוקה' – ומנגד יש מי שמחזק דווקא את ה'תחנות' הללו. 'ביזנעסופ"ש' יצא לבחון את התופעה מקרוב.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

אין זה סוד כי לוועדת הרבנים לענייני תקשורת מגיעות כל העת תלונות של צרכנים: "אם אין בטלפון שום דבר, למה הוא צריך לעלות כל כך יקר?" וכן על זו הדרך. אלא שלוועדה אין כלל מה לעשות בנידון. בעלי החנויות השוכרים חנות בכ-20,000 שקלים בחודש (כולל שכ"ד, ארנונה עסקית, ועובד אחד לפחות) צריכים למכור מאות מכשירים (כאשר הרווח הממוצע הוא – בחנויות אלה – עד כ-100 שקלים למכשיר) בכל חודש, רק כדי לכסות את ההוצאות. זאת, עוד לפני שראו שקל אחד נקי לכיסם.

מנגד, לפני כשלש שנים, נפתחו שורה של 'תחנות חלוקה' או 'מכירות ביתיות' (תלוי את מי שואלים, המשווקים מעדיפים לכנות אותן תחנות חלוקה, המוכרים עצמם מכנים אותן מכירות ביתיות) על ידי אדם שביקש להביא בשורה שתוזיל את עלויות הסלולר. המחירים צנחו במכירות ביתיות אלה, אך בשל בעיות תפעוליות, ה'רשת' זוטא על 'זכייניה' האברכים בדרך כלל, קרסה.

נוקיה 208, עם גרסה כשרה פופולרית

בחודשים האחרונים, פרצו שוב 'תחנות החלוקה' לתודעת הציבור. מודעות בישרו על מכשיר V22 שנמכר בחנויות בכ-600-640 שקלים, ב-560 שקלים בלבד. נוקיה 3310 ב-405 שקלים במקום כ-500 ויותר, ועוד מכשירים פופולריים, שנמכרים בעשרות שקלים (ואחוזים ניכרים) של הוזלה במכירות אלה.

התכנית העסקית ברורה: חנויות סלולר מרוויחות לעיתים 50-60% על כל מכשיר, כאשר 'תחנות' אלה, מרוויחות 25-30% בלבד, וההוצאות שלהן אינן כוללות דמי סליקה, כי רוב העסקאות מתבצעות במזומן, אין עלויות של שכר דירה, והפתיחה מצטמצמת לתיאום טלפוני ולשעות ספורות ביום בלבד.

נציין עם זאת, כי מכשירי טלפון חכמים הנמכרים בחנויות סלולר ברחבי הארץ, מספקים לבעליהן לא יותר מ-10% רווח במקרה הטוב. "מה הסיבה שיהודים כשרים יצטרכו לממן חנויות? אולי השיטה באמת היא ללכת למכירות ביתיות?" מקונן אחד האברכים המשמש 'זכיין' באחת מתחנות החלוקה. (למה, אגב, יש צורך בכל כך הרבה חנויות סלולר בערים החרדיות? צאו ובדקו כמה חנויות יש בתל אביב, לעומת בני ברק וירושלים. אפילו לא מחצית הכמות. נתח שוק שמתחלק לכל כך הרבה עסקים – הוא מתכון לכישלון עסקי).

כאמור, מבדיקת 'ביזנעס' עולה כי מדובר בפערים של עשרות ועד כמאה ש"ח למכשירים כשרים – כאשר למעשה, אף שהמשווקים החרדים נהנים לקרוא לחנויות אלה 'תחנת חלוקה', בפועל מדובר בחנויות קטנות, או מכירות ביתיות לכל דבר ועניין.

[playbuzz-item wp-pb-id="401220" item="705d7991-306c-4071-a79c-a433101c141f" info="false" shares="false" comments="false" recommend="undefined"]

נטפרי מצטרפת למאבק

אל המאבק במחירי הסלולר הצטרפה לאחרונה עמותת 'נטפרי' שבפורום של משתמשיה – ובעידודה – יש מידע על 'תחנות חלוקה' מוזלות מעין אלה. וכך נכתב בדף הפרסום המאולתר של החברה ל'תחנות' המוזלות: תחת הכותרת "טלפון כשר במחיר מוזל", נכתב כי "כיום ניתן לומר שאחת ההצלות של הציבור החרדי מפני סכנת הטכנולוגיה הייתה בזכות המערכה לשימוש בטלפון ובקו כשר. אך דא עקא שהמכשירים הכשרים יקרים מאוד, ולפעמים זה גורם להקפיד פחות ולקנות מכשיר תואם כשר במחיר זול יותר.

"בגלל שלא עומד שום גוף כשרות מאחורי המכשירים 'תומך כשר' אי אפשר לדעת האם זה אכן כשר או לא ולעיתים מדובר במכשירים עם אפשרות גישה לאינטרנט לא מסונן רח"ל. ולכן הנזק עצום.

"לכן נטפרי מקדמת מיזם לפרסם את החנויות שמוכרות במחיר מוזל, וזאת בכדי שאנשים יקנו מכשיר כשר מקורי ללא כל תירוץ. בדרך כלל החנויות האלו חוסכות בכל תחום אפשרי כדי למכור בזול. פותחים פחות שעות ביום, חנות בבית או חנות שמושכרת בזול לא במיקום מרכזי ולא מפוארת, וללא שירותים נוספים.

"בהחלט, זה חנויות פחות מפנקות. אבל מי שרוצה זול ולא צריך להתפנק יכול לחסוך לעצמו את העלויות ולקנות מכשיר כשר במחיר מוזל.

"נטפרי אינה אחראית על טיב השירות או המוצרים בחנויות המתפרסמות", מסייג הפרסום ומביא את רשימת החנויות.

תחת רשימת החנויות מובאים מחירים זולים במיוחד של מכשירים כאשר כפי שצויין לעיל, הפערים מגיעים עד לעשרות אחוזים, ועד כמאה שקלים הפרש בין מחיר החנויות למכירות הביתיות.

ל'ביזנעס' נודע, כי 'נטפרי' זכתה בקבוצות וואטסאפ של בעלי חנויות – לאיומים מרומזים ומפורשים ולפיהם בעלי החנויות והמשווקים הגדולים יעצרו את שיווק מכשיריה לסינון אתרים, אם תמשיך לתת במה למכירות ביתיות אלה.

בינתיים לא עושה רושם ש'נטפרי', שהינה עמותה, תעצור את הבימה שנתנה למכירות המוזלות הללו.

מלחמת הכל בכל

"בעקבות הוראת בית דין לדיני ממונות קרית גת המכירה הופסקה". צילומסך מתוך אתר נטפרי

במקביל, יצאו בעלי חנויות במחאה רבתי, כשהם מאיימים על משווקי המכשירים והיבואנים, כי אם ימשיכו לספק מכשירים לתחנות החלוקה, הרי שהחנויות יפסיקו לשווק מכשירים מהתוצרת שהם משווקים.

אחד המשווקים שהחליט להפסיק לשווק לחנויות הביתיות סחורה, בחר השבוע להעלות את אשר ליבו בדוא"ל ששיגר לכלל חבריו לענף: "מבדיקה שלי עולה כי אין מושג כזה 'תחנות חלוקה' בתחום הסלולרי… קשה לקבל עסק במסווה של תחנת חלוקה שמטרתו העיקרית היא סיוע לציבור, ויעודה האמיתי הוא לא למטרות רווח. פתיחת מחסנים כאלה החלה כבר לפני כמה חודשים בירושלים… מחסנים אלו נקראים תחנות חלוקה ושהמטרות העיקריות שלהם לא באמת לטובת הציבור ולא לטובת החנויות והיבואנים".

המשווק מציין כי "מטרות ה'תחנות חלוקה' הן: מקום קטן עם עלויות מזעריות ללא חווית קניה; לפתוח שעתיים ביום וכך לפגוע בשרות שהציבור מקבל בחנויות (במטרה לחנך את הלקוח לקנות וללכת); לגייס אברך לא מקצועי שלא יודע אפילו מה להמליץ ללקוח מה טוב ומה הפונקציות בכל מכשיר; לא לתת שרות ואחריות; לא לתת יחס אישי; והעיקר להוזיל את מחיר המכירה ולפגוע בחנויות הפועלות כחוק ומשלמות את כל ההוצאות הנדרשות בנוסף לעלויות הקבועות והמשתנות שיש להן מדי חודש".

נשוב ונציין כי ענף הסלולר החרדי מגלגל סכומים גבוהים בחודש, ועדיין פועל בעיקר מתוככי חנויות ברחבי הערים המובילות והריכוזים החרדים. אבל כפי שציינו לעיל, נתח השוק מתחלק למנות כה קטנות לכל בעל עסק, עד שלא ברור מדוע יש צורך בכה הרבה חנויות בריכוזים החרדיים. ברובעים החרדים באשדוד קיימות יותר מעשר חנויות סלולר, בירושלים כמה עשרות חנויות בשכונות החרדיות ואילו בבני ברק לבדה יש כ-30 חנויות 'כשרות', ועוד כמה ללא חותמת כשרות. כאמור לעיל – ורק לשם השוואה – בתל אביב כולה יש פחות חנויות סלולר מבני ברק.

גלגולה של תחנת חלוקה

אחד המשווקים הרוגזים מסביר לנו כיצד נולדו 'תחנות החלוקה'. "אברך בכולל מנייד קו, ומסבירים לו שאם ינייד עוד קו יקבל מכשיר חינם. הוא מתלהב ומביא את כל המשפחה. בתמורה, הוא מקבל שני מכשירים. אחד הוא מוכר, בשני משתמש. הוא מתלהב מההכנסה ומתחיל להפוך את הדבר לעיסוק בין סדר ראשון לסדר שני.

"לאט לאט האברך מתחיל לקבל עמלות מסודרות דרך משווק שפועל תחת משווק שפועל תחת עוד משווק ועוד משווק – שרשרת מזון חרדית מוכרת – ומקבל את העמלות על המכשירים שאותם הוא מוכר בזול יחסית. כמובן שבדרך כלל אין לו תיק במס הכנסה, לא משלם מע"מ, שכירות וכדומה.

"לאחר זמן הוא מבין שאפשר גם לשכור חנות ב3000 ש"ח, ולהפוך את זה לעסק רשמי ומכניס".

וכאן המשווק שמשתף אותנו בתחום – מספק לנו הסבר למה מחירי המכשירים בחנויות – רק בעלייה, ובהפרש גדול לעומת תחנות החלוקה: "בשלב הזה פתאום הוא גם מגלה שיש עלויות להחזקת עסק. יש בסופו של יום קהל לקוחות מסוים שבא ורוכש, וככל שיש יותר עסקים ההכנסה מתחלקת לפחות כסף לכל עסק. ואז, האברך מעלה מחירים, כי 'צריך לשלם' ארנונה, שכירות וכו' ובשלב הזה הוא מסוגל גם להכניס עובד וללכת לשבת בבית כשהעובד שלוחו להביא עבורו את הפרנסה. אם מדברים על מישהו שכבר בישיבה היה המנהל של הת"ת, הרי שעכשיו הוא כבר הולך לפתוח רשת חנויות… וכך מחירי המכשירים עולים בהדרגה…

"לעומת זאת חנות סלולר ביתית – או תחנת חלוקה – פותחים כמעט ללא השקעה, כאשר גם על חשבון קווים שמחברים (אקטיבציה) מקבלים מכשירים מהמשווק, מוכרים אותם קצת יותר בזול כדי לקבל מזומן על חשבון העמלה (שעתידה להגיע רק בעוד כמה חודשים) – והנה לנו תחנת חלוקה מוזלת וסוד הקמתה", מתאר המשווק החרדי ל'ביזנעס'.

עתה, כאמור, המשווקים זועמים על התפתחות התופעה, וחלקם החליטו לצאת נגדה בפומבי. הגיע המצב לידי כך, שבעלי חנויות תולשים מודעות של תחנות ביתיות, ותביעות הדדיות בבתי דין ברחבי הארץ נידונות בימים אלה, על הסגת גבול מחד והתנכלות מאידך של בעלי החנויות מול תחנות החלוקה ולהיפך.

האם בסופו של דבר, יגבר ההגיון הצרכני שמבקש את ההוזלה גם במחיר של פחות נוחות, ולאט לאט ייעלמו חלק נכבד מחנויות הסלולר מארצנו? ליבנו אומר, כי בישראל של אחרי המחאה החברתית (מחאת הקוטג') כשהצרכנים מדירים רגליהם מרשתות שלא מעניקות להם מחירים טובים יותר – הדבר עשוי לקרות לענף הסלולר החרדי.

לצרכנים – זה ודאי יהיה טוב יותר. ומי שירצה חוויית שירות, תמיד יישארו משווקים ויבואנים שיהיה שווה להם להחזיק חנויות בודדות בערים החרדיות.

7 תגובות ל: "מהפכת סלולר חרדית: סוכנים, סינון מאיץ ותביעות הדדיות"

  1. אני לא מצליח להבין, איך סמארטפון שהחומרה שלו מורכבת פי מאה מטלפון כשר רגיל, ומכילה רכיבי חומרה יקרים הרבה יותר, עולה יותר זול מטלפון כשר. בסמארטפון יש מצלמה, רמקול איכותי, מסך מגע, פנס, חיישן ג'ירו ועוד.
    למה אי אפשר למכור מכשירים כשרים דרך האינטרנט, למי שרוצה, במחיר סביר ונורמלי?
    לאחרונה מכרו מכשיר נוקיה 208 במחיר הזוי של 900 שח. כמו מחיר של סמארטפון משובח של סמסונג

  2. לפי המידע שיש בידי האחראי למחירים אילו הם ועדת הרבנים …. עצמם

  3. מה האינטרסט?

  4. האחראים היחידים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! למחירים היקרים הם וועדת הרבנים לעניני תקשורת!
    ושלא יספרו לנו סיפורים!
    אני מכיר כמה בעלי חנויות סלולר והם אפילו לא מגיעים ל30% רווח גולמי ובקושי סוגרים את החודש!
    נראה לי חוצפה גדולה לכתוב כתבה כזו מכפישה מבלי להביא לפחות תגובה אחת מבעל חנות סלולר,
    מצפה לתיקון!

  5. אינני חושב שצריך לתת לבעלי החניות להפסיד את פרנסתם בגלל כמה "אברכים" שמתפרסים בעבודה הזו – השוק הוא שוק קשה הרווח על הניוד מגיע לאחר זמן וההוצאות להחזיק חנות גבוהות עד מאוד הגיע הזמן שוועדת התקשורת שמונעת את השימוש ממאות אלפי צרכנים ועושקת אברכים ועקרות בית במאות שקלים יפסיקו את הגזילה ויוזילו משמעותית את המחירים – גם אם הם ירוויחו פחות הם יתפרנסו בכבוד

  6. נו ….. כולם צריכים להתפרנס – מהוועדה ועד אחרון המאכערים ברחוב .
    למה מכשיר נוקיה 3310 כשר (היינו מוגבל) עולה יותר מפי 3 ממה שעולה כזה מכשיר באינטרנט עם כל הפונקציות ?
    ואפשר לחשוב בכמה המוכרים הביתיים מוזילים ??? ב -50 עד 70 ש"ח סה"כ ? ממש סוף עונה !!
    נראה לי שהבעיה מתחילה מה"ראש"… וד"ל.
    וא"ש את"ם.

  7. מה שידוע לי שועדת הרבנים מנסים לסגור את השוווק אצלם וkהרויח 20 או 30 ש"ח למכשיר
    ההורדה הזאת ברור שתוזיל את ענף הסלולר
    ולא ה20 ש"ח שחנות תרויח פחות למכשיר
    וכמו שהבית דין של הרב וואזנר פסק אחרי ששמע את טענות 2 הצדדים
    שזה לא ממדת חסידות כל התחנות חלוקה
    ויפה שעה אחת קודם

כתיבת תגובה