מהקיץ הקרוב: מידע על העו"ש 7 שנים לאחור, ללא עמלה

סוף לעמלות מיותרות: בנק ישראל מתכוון לאמץ הצעת חוק של ח"כ יעקב אשר, ויחייב את הבנקים לאפשר ללקוחות לקבל מידע על חשבונותיהם ב-7 השנים האחרונות באופן מקוון, ללא כל עמלה | הנוהל יפורסם בימים הקרובים והבנקים יצטרכו להיערך לכך עד הקיץ

בנק | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

זה יקרה בקרוב: מידע חינם על חשבונות הבנק שלכם ב-7 השנים האחרונות.

בנק ישראל יורה לבנקים לאפשר קבלת כל מידע על חשבונותיהם בשבע השנים האחרונות בחינם ולא יתיר להם עוד לגבות עמלות של עשרות שקלים על כל פיסת מידע, כמו מצב חשבון הבנק או סכומי הלוואות מלפני שלוש, חמש או שבע שנים לאחור.

בכך יאמץ למעשה בנק ישראל הצעת חוק של חבר הכנסת יעקב אשר, שדרש לאפשר ללקוחות הבנקים לקבל כל מידע על חשבון הבנק שלהם בשבע השנים האחרונות, באופן מקוון וללא תשלום.

ח"כ אשר הצליח להעביר את ההצעה לפני שנה בוועדת השרים לחקיקה, בעקבות כך בבנק ישראל שיתפו פעולה והודיעו כי לא יהיה צורך בהצעת חוק, שכן הבנק המרכזי עצמו יפרסם הוראה מטעמו בעניין הזה.

כיום, תאגידים בנקאיים מאפשרים ללקוחותיהם לקבל מידע באופן מקוון, אלא שבמרבית המקרים מוצג המידע לגבי הפעילות בחצי השנה או בשנה האחרונה בלבד, בעוד שהלקוח זקוק למידע לגבי טווח תאריכים רחב יותר. זאת, בין השאר, לשם הגשת דוחות כספיים לרשויות השונות או בעת ניהול הליכים משפטיים.

אם הלקוח מעוניין במידע שאינו מוצג באתר, עליו להזמין את המידע ולשלם עמלה מיוחדת, פעולה הכרוכה בבירוקרטיה ובהוצאה כספית המשתנה מבנק לבנק והעמלה עולה לפי מספר המסמכים ובקשות המידע הנדרש.

הכללים של התאגידים הבנקאיים לעניין מסירת מידע נקבעו לפני עשרות שנים בעידן שבו העלויות הטכנולוגיות של הפקת המידע היו גבוהות. ח"כ אשר טען, כי כיום, בעידן הטכנולוגי, אין עוד כל הצדקה לכך שתאגיד בנקאי לא ישמור ויציג ללקוח את כל המידע הרלוונטי שהוא זקוק לו.

בנק ישראל עומד להודיע בתוך ימים כי על הבנקים יהיה להציג את כל המידע על חשבונות הבנק של הלקוחות בשבע השנים האחרונות באתר ללא כל תשלום. הבנקים יצטרכו להיערך לכך עד לקיץ הקרוב.

כתיבת תגובה