מה קורה כשמיליוני עשירים מ-20 מדינות מחפשים בית יוקרה?

רצף של מגמות בולטות בתחום רכישת בתי היוקרה בעולם: הביקוש לנדל"ן יוקרה עודנו גבוה, המחירים צפויים לעלות עוד, ההיצע עדיין נמוך מהביקוש, חיי השוק לבתים פרטיים לרוב נמשכים "שעות ספורות" (!) ועליה עולמית במספר מוכרי נדל"ן היוקרה. קונים מסוימים מביעים חרדת החמצה (FOMO) | חברת השיווק העולמית לנדל"ן יוקרה LPI הנפיקה את דו"ח מצב הנדל"ן היוקרתי ל-2022 | הדו"ח העדכני ביותר מציג נתונים מהטווח העליון 5%-1% שנסקר ב-20 מדינות, ומייצג אוכלוסייה אמידה המונה כמעט 32 מיליון משקי בית

ביקוש גבוה לנדל"ן יוקרה | צילום: pixabay

תשכחו מהתיאורים של בית אמריקני בן שלש קומות, בייסמנט, כניסה אחורית, גארז' עם מיניוואן אחד לפחות בחצר האחורית ושביל שמבצבץ בין שיחי הגינה הירוקה ליד מכסחת הדשא.

הבית האמריקני בפרברים הוא חלום נפלא, אבל לא עליו חולמים עשרות מיליוני בעלי הכנסה גבוהה בעולם – שמבקשים לרכוש לעצמם ולמשפחתם מעין-טירה כדי להתגורר בה.

לפעמים, מאז שבית יוקרה כזה יוצא למכירה ועד שהוא 'יורד מהמדף', חולפות שעות ספורות בלבד… כך שגם ההחלטה שצריכה להתקבל, מהירה להחריד. פשוט משאירים את האגו בצד ומשלישים את דמי הקדימה לחשבון הנאמנות של עורך הדין. ועוד לא דיברנו על הסכומים שרק הולכים ועולים, ועכשיו נראה שהם יעלו עוד יותר.

מה העשירים רוצים? אלו בתי יוקרה רוצה העשירון העליון לרכוש? הקניות של נכסים כאלה, מתבצעים לרוב בדיסקרטיות, על ידי מתווכים שיודעים ליצור מעין כרטיס-בית ולהציע אותו לקבוצה מצומצמת של קהל-יעד איכותי ושומר סוד.

יש מוכרי בתים שינקטו בהחתמת המתווך על הסכם סודיות, כדי שהשכנים – בדרך כלל במרחק שני ק"מ אווירי ומעלה – לא יידעו על העזיבה המתוכננת.

בדרך לאיזון

זה הזמן להביט אל תוצאות דו"ח מצב נדל"ן-היוקרה של חברת Luxury Portfolio International® (LPI), רשת סוכנויות נדל"ן יוקרה לדיור המובילה בעולם, לשנת 2022 (SOLRE). הדו"ח, כולל נתונים מיחידים בטווח ההכנסה העליון (5%-1%) ב-20 מדינות, ומקיף קשת רחבה של סוגיות מכריעות בשוק נדל"ן הדיור היוקרה.

ראוי לציון כי הדו"ח של LPI מצביע על רצף של מגמות בולטות בתחום רכישת הבתים, אשר החלו ברבעון השלישי של שנת 2020, ונמשכו כל שנת 2021. דבר זה מצביע על כך שהביקוש לנדל"ן יוקרה עודנו גבוה, המחירים צפויים לעלות עוד, ההיצע עדיין נמוך מהביקוש, חיי השוק לבתים פרטיים לרוב נמשכים "שעות ספורות", והקיימות "בעלת חשיבות מכרעת" (66%) בבדיקת בתים לרכישה עתידית.

מחקר זה מצביע גם על עליה במספר מוכרי הנדל"ן לדיור האמידים ברחבי העולם, וכן כי בקרב רוכשי דיור היוקרה, הרוב (74%) חלקו תחושות של בטחון כלכלי אישי, ואילו 75% עדיין מודאגים במידה רבה כי כוח ההוצאה האישי שלהם יעמוד למבחן בתקופה הקרובה.

כל פינה זועקת יוקרה | צילום: pixabay

זאת ועוד, אף כי הקצב המהיר צפוי להמשך בשנת 2022, ישנם סימנים לכך ששוק נדל"ן המגורים היוקרתיים יתייצב אף יותר, צעד מכריע במניעת סיבוכים בשוק הלוהט, בטווח הארוך.

מאחר ש-75% מרוכשי בתי היוקרה בוחרים את הבית הבא שלהם כששיקולי הקיימות הסביבתית עומדים בראש טווח ממצאים רחב ממחקר אודות משקי הבית האמידים בעולם מטעם חברת Luxury Portfolio International®  (LPI) שנת 2021 מסתיימת כאחד משווקי נדל"ן מגורי היוקרה האיתנים ביותר בהיסטוריה.

"לאחר שנה שוברת-שיאים בנדל"ן יוקרה, אנו צופים חזרה מסוימת לאיזון בשוק", כך אמר מיקי עלאם ח'אן, נשיא חברת LPI. "חשוב לבחון את שוק נדל"ן היוקרה לאורך תקופה של מספר שנים, ולזכור שמחצית שנת 2020 אופיינה בשיתוק בשל המגפה. השוק הלוהט שהחל במחצית השנייה של 2020, נמשך אל תוך שנת 2021 וימשיך במגמה החיובית גם אל תוך שנת 2022. ההבדל הוא שבשנת 2022 יהיו יותר מוכרי נדל"ן יוקרה מאשר קונים, בהשוואה לשנת 2021, ואף על פי שיהיו פחות קוני נדל"ן יוקרה בפועל, זהו עדיין שוק של מוכרים. טירוף המגפה שהוביל אותנו אל שוק כה לוהט חוזר לוויסות. הביקוש ימשיך להיות חזק, ומגמת נורמליות חדשה, בריאה בתחום נדל"ן היוקרה תתחיל להתבסס שנת 2022".

החמצה וקיימות

חרדת ההחמצה, הינה תחושת חרדה מכך שאירוע מסעיר או מעניין עשוי להתרחש באותו רגע במקום אחר, אשר עולה בדרך כלל מרשומות (פוסטים) המופיעים ברשתות החברתיות. בעקבות שנה בה כולם היו סגורים בבתים, שמהלכה הכותרות הראשיות קידמו את השוק החם, חרדת ההחמצה הפכה לדאגה משמעותית בקרב 26% מקוני נכסי היוקרה. חרדת ההחמצה באה לידי ביטוי בדרכים רבות ושונות, תחילה כרגע "איחור רכבת" אמיתי, בו המחירים עולים בצורה שלא ניתן לעמוד בהם.  דאגה שניה, רבת השפעה באותה המידה, היא גיוס הכספים לרכישה גדולה. 

אמנם נגיף הקורונה עדיין מהווה דאגה משמעותית, אך מתוך המחקר עולה כי השוק כבר שקלל והעריך חלק ניכר מהשפעותיה. זאת, בהשוואה לשנה שעברה, שבה המגמה המובילה בנדל"ן יוקרה הייתה מציאת בית אשר יתאים לצרכי משפחה העובדת מהבית.

עבודה מבית כזה, תודו שזה יותר טוב מהמשרד | צילום: pixabay

לאור זאת, על פי המחקר, עבודה מהבית מהווה משקל ניכר בקרב אחוז גבוה למדי מרוכשי בתי היוקרה. המחקר מעלה כי 27% מרוכשי נכסי היוקרה, אשר ציינו עבודה מהבית כ"דאגה משמעותית". עבודה מרחוק והתסכול והדחק של שהיה בבית, הנגזרים ממנה עדיין ממלאת תפקיד משמעותי בתהליך קבלת החלטה לגבי קניה. 

קונים החושבים על נטרול הדחק מסביבת העבודה הביתית שלהם העלו גיוונים כגון בידור ביתי ונוחות התורמים לרגיעה, כגון ספא/אמבט חם, אולם קוקטיילים וחדרים מיוחדים למדיה ולגיימינג.

דו"ח בתי היוקרה 2022

גם קיימות, על פי המחקר, הינה גורם ממיין עיקרי בבתי יוקרה, והקונים מוכנים לשלם תוספת על מנת שהבתים שירכשו יכילו מאפיינים ונוחות אשר יכינו אותם לעתיד בצורה טובה יותר. 75% מהנשאלים ציינו כי יבחרו את הבית הבא שלהם תוך לקיחת הקיימות כשיקול. 90% מהנשאלים, שיעור חסר תקדים, השיבו "כן" לשקלול הקיימות ביחס לחיפוש אחר בית בו יבלו את פרק החיים הבא. על פי המחקר, חיפוש אחר בית לרגל "פרק חיים חדש" מיוחס לאלו שעוברים דירה כדי להתקרב אל המשפחה, משיקולי חינוך והשכלה לילדיהם, מעבר קריירה ובשל גורמים ממתנים אחרים למעבר דירה.

אנשים המעוניינים בקיימות כגורם עיקרי ברכישת בית נמצאים בהסתברות גבוהה יותר ב-71% לתפוס את הרכישה כבית ירושה, אשר יעבור הלאה, אל היורשים שלהם. יתרה מכך, ככל שהעניין בקיימות גדל, איכות הקונים עולה לטובת המוכרים, מפני שהקונים רוצים לסגור את העסקה מהר יותר, ובתקציב גבוה יחסית. 

ביקוש, מצאי ומלאי

ברחבי העולם, הדרג האמיד עדיין מעוניין מאוד בקניית נדל"ן לדיור בכל מחיר, עם עליה של 33% בשנה. אין ספק כי שנת 2021 תסתיים עם מצבור קונים, ותכין את הקרקע לכך ששנת 2022 תהיה חזקה אף היא בתחום נדל"ן היוקרה.

מעל 14 מיליון משקי בית אמידים עדיין מעוניינים ברכישת נכס למגורים, מתוכם 6.4 מיליון בקטגוריית דיור יוקרה. 1.2 מיליון בעלי בתים נוספים גילו עניין במכירה בשלוש השנים הבאות, עליה של 32% לעומת השנה שעברה. הערכות שווי רשומות ללא ספק ממלאות תפקיד מכריע בהחלטה זו.

שילוב כל הגורמים הללו מצביע על כך שבשנת 2022 צפויים התייצבות מחירים ו-ויסות השוק, וגם לאחר מכן. מה שבעבר נראה כפער עצום בין מספר הקונים הפוטנציאליים לבין מספר המוכרים, (10.3 מיליון קונים ו-4 מיליון מוכרים) מתקרב לאיזון (6.4 מיליון קונים, 5.20 מוכרים).

סלון פאר | צילום: pixabay

מגמת הביקוש לנכסי דיור בעולם תמשיך לגדול בשנת 2022. אחוז היחידים בשוק הרוכשים נדל"ן דיור, יגדל עד סוף שנת 2022 מ-19% בשנת 2021 ל-39% בשנת 2022 באירופה, ומ-30% בשנת 2021 ל-37% בשנת 2022 באסיה/אזור האוקיינוס השקט. 46% מהנשאלים מהמזרח התיכון, במיוחד צרכנים מערב הסעודית ומאיחוד האמירויות הערביות הינם בעלי העניין הרב ביותר ברכישת נדל"ן דיור, וזאת מכיוון שאותם יחידים ממשיכים לפעול לגיוון הנכסים שבידיהם. בצפון אמריקה, הצמיחה צנועה, מ-21% בשנת 2021, ל-25% בשנת 2022.

בעלי בתי יוקרה משתכנעים למכור. בשל העיכובים בבניה, הנובעים מאתגרים הקשורים לסחורות ולשירותים, ישנו עניין קבוע בבתים קיימים. ברם, בעלי בתים לא בהכרח היו נוכחים בשוק בשנה שעברה כדי למכור, וכתוצאה מכך, היעדר המצאי היווה כוח מניע מבחינת המחירים במרבית שווקי נכסי היוקרה. כעת, נראה כי בעלי נכסי יוקרה משוכנעים כי הברזל חם והעניין שלהם במכירה עלה ביותר מפי שניים (ל-28% מ-11%). למעשה, 71% מהבעלים סבורים כי ערך הבית שלהם יעלה השנה, דבר שייצור תמריץ חזק למכור. בעל בית יוקרה ממוצע צופה עליה של כ-4-5%, לעומת 3-4% בשנה שעברה.

מבחינה פסיכולוגית, זהו עדיין שוק של מוכרים. בפועל, ניתן לצפות ליחס קונים-מוכרים מאוזן יותר בשנים הבאות. מאחר שצרכנים אמידים מעורבים בשוק הדיור, אחוז מחפשי דיור היוקרה ירד ב-58% בשנת 2021 (מ-34% ל-20% מסך כל האוכלוסייה האמידה), בעוד שלהיפך, במסגרת פעולת איזון עדינה זו, מספר מוכרי נכסי היוקרה עולה ב-26% (עליה ל-16% מתוך 13% המהווים את האוכלוסייה העשירה).

אמנם היציאה אל הפרברים היתה תולדה בולטת של מגפת קוביד-19, אך מתוך המחקר עולה כי דיור יוקרה במרכז העיר עדיין חי ובועט. יותר ממחצית רוכשי דיור היוקרה ברחבי העולם (55%) מצפים לקנות את הנכס הבא שלהם בעיר, ו-77% יקנו נכס במרחק נסיעה. רוכשי הדיור היוקרתי באסיה-אזור האוקיינוס השקט נמצאים בהסתברות גבוהה יותר משמעותית לקנות נכס במרכז העיר, לעומת קבוצת השווים בשאר העולם.

הפופולריות של בית פרטי יוצאת מגבולות צפון אמריקה. מתוך המחקר עולה כי הפופולריות של בתים פרטיים גדלה ברמה העולמית, כאשר 40% מהקונים באירופה ובמזרח התיכון, ו-29% מהקונים באסיה-אזור האוקיינוס השקט מבקשים את הפינוק של תוספת מרחב ופרטיות. משנה לשנה, הביקוש לסוג זה של דיור  עולה, מפני שחללי דיור משותפים הופכים פחות מושכים לאלו הקונים נכסי יוקרה. צפון אמריקה היא עדיין הכוח המניע העיקרי לביקוש שיש לסוג זה של דיור.

נחטף תוך שעות ספורות .אילוסטרציה | צילום: pixabay

דרג חדש של רוכשי דיור יוקרה חדש, בקרב כל ספקטרום הצרכנים האמידים, ישנו עניין גדול יותר ברכישת נדל"ן בפחות ממיליון דולר. הדבר מעיד על התעוררות בקרב רוכשים בני המעמד הבינוני-גבוה, אשר התעכבו ברכישה בגלל המגפה, או שכעת מוכנים ויכולים לרכוש. כתוצאה מכך, עולה מספר קוני נכסי היוקרה החדשים, 44%, לעומת 39% בטווח 1-1.9 מיליון דולר. אפקט דמוקרטי זה, של יוקרה להמונים בולט באירופה/מזרח תיכון, שם מעמד העשירים נוטה להוות קבוצה קטנה של אנשים שבה ריכוז העושר גבוה. 

Luxury Portfolio International  היא רשת סוכנויות נדל"ן היוקרה המובילה בעולם, והסוכנים המצטיינים שלה מציעות שירותי שיווק ומודיעין שאין שניים להם ברחבי העולם. זוהי זרוע היוקרה של Leading Real Estate Companies of the World ®, רשת חברות הנדל"ן העצמאיות העולמית, המונה 550 חברות ו-150,000 אנשי מכירות ב-70 מדינות. בשנה שעברה, חברי הרשת היו מעורבים ביותר מ-1.3 עסקאות. LPI מושכת קהל מבקרים מכל העולם, המגיעים מיותר מ-200 מדינות/אזורים מדי חודש, ומשווקת מעל 50,000 בתי יוקרה בשנה. "מקושרים היטב" (Well Connected.™ )

הדו"ח המלא באנגלית: http://ml.globenewswire.com/Resource/Download/3c08ae81-d703-4faf-8ea2-dc5c9c70ed7e

כתיבת תגובה