מוזיאון ישראל מציג: כיסאות לחתן תורה ודלתות מביהכנ"ס הרמ"א

לרגל חג הסוכות מציג מוזיאון ישראל שורה של תערוכות מרתקות מחיי קהילות ישראל. בין היתר מוצגות דלתות בית הכנסת של הרמ"א, סוכתם המצוירת של בני משפחת דלר מהעיר פישאך ומגוון סוכות וקישוטי סוכה

צילומים: אלי פוזנר, יאיר חובב | מוזיאון ישראל

שתי דלתות ארון הקודש של בית כנסת הרמ"א בקראקוב המוצגות ב'מוזיאון ישראל' נמנות על שפע  תשמישי קדושה ובהם כלים אופייניים ששימשו את עדות ישראל בחג הסוכות ושמחת תורה.

באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון, מוצגים אופייניים לחג הסוכות: סוכה עתיקה, קישוטי סוכה ואושפיזין אומנותיים, עיטורים לספרי תורה, פרטי לבוש מסורתיים לחג ועוד.

בין המוצגים הבולטים תמצאו כלים שהיו בשימושן של קהילות מסוימות ומהם ניתן ללמוד על מנהגי הקהילות. כך, למשל, מוצגות שתי כורסאות כבוד, שעליהן התכבדו לשבת חתן תורה וחתן בראשית בשמחת תורה. הכיסאות המיוחדים היו בשימושם של מתפללי בית הכנסת של משפחת קזיס בעיר מנטובה באיטליה. הנה כך אנו למדים על מנהגם הייחודי של בני הקהילה להושיב את חתני התורה על כסאות כבוד.

המבקרים במוזיאון בימי חול המועד, יוכלו לראות את הסוכה המצוירת של משפחת דלר מהעיירה פישאך בגרמניה, שהוברחה ארצה בשנת תרצ"ז בעקבות עליית הנאצים לשלטון. בדופן המרכזית מצוירת ירושלים ובטבורה הכותל המערבי. על דופנות הצד מצוירים נופי העיירה פישאך.

עוד באגף היודאיקה ספרי תורה עתיקים, עיטורים ו"מעילים" לספרי תורה מקהילות שונות בפזורה היהודית. מוקד משיכה משמעותי הן שתי דלתות ארון הקודש מבית הכנסת של הרמ"א בקראקוב. בית כנסת הרמ"א נבנה מחדש בשנת ה'שי"ח, הוחרם על-ידי הגרמנים בתקופת השואה ושימש כמחסן לציוד כיבוי אש. בשנת תשי"ז עבר בית הכנסת שיפוץ גדול והושב לו עיצובו הפנימי מלפני השואה.

קופסא לאתרוג

מיצג אחר המעורר עניין רב הוא תנ"ך הנַנוֹ, התנ"ך הזעיר בעולם, שיוצר בטכניון. מדעני הטכניון חרתו  באמצעות טכנולוגיה חדישה את התנ"ך כולו על גבי שבב סיליקון בגודל גרגר סוכר. העותק החדשני והזעיר ביותר של התנ"ך מוצג לראשונה בהיכל הספר לצד המגילות הגנוזות. מצגת שהופקה במיוחד מציגה את תהליך העבודה של התנ"ך הזעיר. בעזרת מיקרוסקופ ניתן לקרוא את הטקסט המוגדל מבעד לעדשה.

בימי חול המועד מקיים המוזיאון שפע של פעילויות לילדים: סדנאות לבניית עפיפונים, העפיפוניאדה – הפרחת עפיפוני ענק ביום שלישי, א' דחוהמ"ס, סדנאות יצירה ופעילויות מגוונות לילדים. הכניסה לילדים ונוער עד גיל 17 – חינם.

המוזיאון פתוח בימי חול המועד (שלישי, רביעי וחמישי) משעה עשר בבוקר עד חמש אחה"צ, וביום שלישי עד עשר בלילה. במתחם המוזיאון תמצאו סוכות לשירות המבקרים.

 

 

כתיבת תגובה