מחוות סחר לסין? בכירת וואווי שנעצרה בארה"ב – שוחררה

הכרעת בית המשפט פוגגה את הדריכות • שוחררה בערבות מבית המעצר בקנדה סמנכ"לית הכספים של וואווי • האם ארה"ב קורצת לסין להנמכת המתיחות המסחרית בין שתי המעצמות?

לא תוכל לצאת. קו הרקיע של וונקובר | צילום: Max Lindenthaler, שאטרסטוק

לאחר למעלה משבוע של מעצר, שוחררה בערבות של 10 מיליון דולר קנדיים, מנג וואנז'ו, סמנכ"לית הכספים של ענקית הטכנולוגיה הסינית – 'וואווי', שנעצרה לבקשת ארה"ב בחשד להפרת הסנקציות על איראן. הערבות הינה שוות ערך ל-7.5 מיליון דולר שאותו גייסה מנג מהון עצמי וערבים שהפקידו עבורה שלשה מיליון דולרים. היתרה, כאמור, בסך השווה לארבעה וחצי מיליון דולרים, הועמדה מכיסה של וואנז'ו.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לפי החלטת בית המשפט, מנג משתחררת בתנאים מגבילים: היא תחויב לענוד צמיד אלקטרוני, לשהות בביתה בין השעות 23 בלילה ועד 6 בבוקר, וטווח התנועה שלה הוגבל לוונקובר בלבד.

מוונקובר תיאלץ וואנז'ו לחזור לשימוע נוסף שייערך לה בחודש פברואר. שלושה מאבטחים ישמרו עליה סביב השעון לבקשת עורך דינה, ויוצמד לה נהג.

כזכור, ביום שני דיווחו כלי תקשורת בסין כי בלילו של יום ראשון השבוע  זימן שר החוץ הסיני, לו קאנג, את שגריר ארצות הברית בבייג'ינג לשיחת נזיפה והבעת מחאה בעקבות מעצר סמנכ"לית הכספים של וואווי בקנדה, מנג וואנז'ו. זאת, על רקע מעצרה של מנג וואנז'ו, סמנכ"לית הכספים ובתו של מייסד ענקית הטלקום הסינית וואווי, בקנדה, לבקשת ארה"ב.

כפי שדווח בהרחבה כאן ב'ביזנעס', פרשיית המעצר המתוקשר שהפך לנקודת ציון משמעותית במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וגרם לזעזוע בשווקים, פרצה לאחר שארצות הברית ביקשה מקנדה לעצור את מנג, המואשמת בכך שהשתמשה בחברת סקייקום – חברה בת של וואווי, על מנת לעקוף את הסנקציות על איראן בין השנים 2009 ו-2014. זאת, בזמן שפעלה להציג את סקייקום כחברה נפרדת. דבר -שלפי התביעה – הביא להונאת הבנקים שהיו מעורבים בעסקאות הרלוונטיות. שמם של הבנקים לא נמסר.

עם זאת, בעוד ארצות הברית דרשה את הסגרתה של מנג, סין תבעה את שחרורה – והממשלה הקנדית נקלעה בעל כורחה לתסבוכת דיפלומטית.

במידה ותוסגר מנג לרשויות בארצות הברית ותורשע בדין, היא צפויה לרצות עונש מאסר של עד 30 שנה. עם זאת, הליך ההסגרה עשוי להימשך חודשים ואף שנים. לדברי עורך דינה הקנדי של מנג, דבר החקירה נגדה נודע לה כבר בעבר ומאז היא נמנעה מלהגיע לארה"ב, וכך גם מנהלים אחרים בוואווי. עוד מסר עורך דינה, כי למשפחתה של מנג נכסים באזור והיא מבלה כשבועיים בשנה בוונקובר.

במהלך הדיון בבית המשפט בוונקובר, קנדה, ביקשה ההגנה לשחרר את וואנז'ו בערבות, אך בשל התנגדות התביעה מחשש שתברח מהמדינה נדחה הדיון ליום שני, וממנו לשלישי השבוע. "אתם יכולים לסמוך עליה. בריחה תשפיל ותבייש את אביה (רן ז'נגפי) שאותו היא אוהבת", דחה עורך דינה של וואנז'ו את טענות התביעה. לדיון בבית המשפט הגיעה וואנז'ו כשאיננה אזוקה.

בענקית התקשורת הבינו כי הסאגה תימשך זמן-מה וביום ראשון השבוע הודיעה על מינויה של היו"ר שלה ליאנג הואה כמחליפה של מנג וואנז'ו בתפקיד סמנכ"לית הכספים.

מעצרה של וואנז'ו ימים אחדים לאחר מפגש הפסגה בין הנשיאים דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג עורר זעם רב במולדתה ואיים לטרוף את המאמצים להביא לרגיעה במלחמת הסחר בין המעצמות.

עתה דנים הפרשנים האם ארה"ב מקדמת יחסים מחודשים והסכמי סחר שישביתו כליל את המתיחות בין סין לארה"ב, או שמא מדובר בהליך משפטי שארה"ב אינה משחקת בו תפקיד של ממש.

כתיבת תגובה