מחכים לנגיד האמריקני בקונגרס

בארה"ב: דוח התעסוקה החיובי משקיט (באופן זמני) את החששות מהאטה מהירה שעלו בעקבות הדוח המאכזב של החודש הקודם • השוק עדיין מתמחר הורדות ריבית אגרסיביות • מעניין יהיה לשמוע את הנגיד האמריקאי בהקשר לכך מחר בקונגרס • מינוייה של כריסטין לגארד ליו"ר הבנק המרכזי האירופאי מסמן שהקו "היוני" של הבנק צפוי להישמר ואולי אף להתרחב

הבנק האירופי המרכזי. צילום: fstockfoto, שאטרסטוק

נפתח בארץ, לאחר שהתייחסותי פורסמה כבר אתמול בהקשר להחלטת הריבית של בנק ישראל.

הכנסות המדינה ממסים ביוני היו מאכזבות והגירעון נושק ל-4 אחוזים. אנו צופים שהגירעון ימשיך להימצא מעל ליעד הממשלתי גם במחצית השנייה של השנה ולפחות בתחילת השנה הבאה. נזכיר שבטווח הארוך יותר, גירעון גבוה תומך בעליית ריבית.

 לאחר שיפור קל בחודש הקודם, הכנסות המדינה ממסים ביוני (ללא יבוא ביטחוני) אכזבו ועמדו על 23 מיליארד ₪ בלבד, ירידה נומינלית של כ-4.5 אחוזים בהשוואה ליוני בשנה שעברה. הגירעון כאחוז מהתוצר המשיך לעלות ל‑3.9 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים בעיקר בשל המשך גידול מהיר בהוצאות הממשלה. בשל הבחירות החוזרות רק בתקציב שנת 2020 סביר שנראה פעולה ממשית של הממשלה להורדת הגירעון שתכלול קיצוץ תקציבי, עליית מיסים וגם גידול ביעד הגירעון. מכאן שאנו צופים שהגירעון ימשיך להימצא מעל ליעד הממשלתי גם במחצית השנייה של השנה ולפחות בתחילת השנה הבאה. נזכיר שגירעון גבוה תומך בעליית ריבית.

ירידה בציפיות לאינפלציה: הציפיות לאינפלציה ירדו קלות גם בשבוע האחרון. בעקבות הירידה המהירה במחירי הפירות והירקות בסוף יוני הפחתנו את התחזית למדד יוני למינוס 0.3 אחוז ואת האינפלציה ב-12 החודשים הבאים ל-1.2 אחוזים (בהנחה שהממשלה החדשה תעלה את המע"מ בנקודת אחוז האינפלציה תעמוד סביב 1.5 אחוז).

בארה"ב

דוח התעסוקה הראשוני ליוני היה ברובו חיובי; נוספו 224 אלף משרות חדשות, הרבה מעל לצפי למרות שנתוני החודשיים הקודמים עודכנו קלות כלפי מטה. בעקבות הנתון החזק הגידול החודשי הממוצע השנה עומד על 172 אלף משרות חדשות, קצב גבוה במיוחד נוכחשיעור האבטלה הנמוך. שיעור האבטלה עלה ביוני קלות ל-3.7 אחוזים, בעיקר בשל עלייה מקבילה בשיעור ההשתתפות ל-62.9 אחוזים. גם נתוני השכר השעתי הממוצע ממשיכים להיות חיוביים עם עלייה של 3.1 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים.

הדוח החיובי משקיט (באופן זמני) את החששות מהאטה מהירה שעלו בעקבות הדוח המאכזב של החודש הקודם, וממשיך לתמוך בהערכתנו שהריבית בסוף החודש לא תרד בשיעור חריג של חצי נקודת אחוז. מעניין יהיה לשמוע את הנגיד האמריקאי בהקשר לכך מחר בקונגרס.

 באירופה

האיחוד האירופאי הודיע שכריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (ושרת האוצר בצרפת בעבר) תהיה המועמדת ליו"ר הבנק המרכזי בגוש האירו ותחליף את מריו דראגי שמסיים 8 שנים בתפקיד בסוף אוקטובר השנה. ההודעה הייתה מפתיעה מכיוון שהיא לא הייתה ברשימה הקצרה של המועמדים הפוטנציאליים ואין לה ניסיון רשמי כראש בנק מרכזי או ככלכלנית.

 

יחד עם זאת, חשוב לציין שהיא אחת מהפוליטיקאיות המנוסות בעולם – תכונה הכרחית באירופה הלא הומוגנית. אמנם ההתבטאויות שלה בעבר בנוגע למדיניות מוניטרית היו זעומות, אך היא תמכה בתוכניות ההרחבה הכמותית והיא ידועה כליברלית ופרוגרסיבית ודחפה כדי לשכנע מדינות חזקות להגדיל את המדיניות המרחיבה (ואף להקל על תנאי החילוץ של יוון). כלומר, מינוייה לצד הכלכלן הראשי החדש, פיליפ ליין (נגיד לשעבר של הבנק המרכזי באירלנד), מסמן שהקו "היוני" של הבנק צפוי להישמר ואולי אף להתרחב – דבר שתמך בירידה בתשואות אג"ח הממשלתיות באירופה.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה