מטפלות המשפחתונים: "חייבות סיוע מיידי"

כ- 3,700 מטפלות המשפחתונים חוששות מתהום כלכלי • יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "גם בימים קשים אלו אמשיך להיאבק עבור זכויותיהן של המטפלות, המגיעות להן על פי חוק"

משפחתון | אילוסטרציה. צילום: veryulissa, שאטרסטוק

בעקבות עשרות פניות(!) שהגיעו ביומיים האחרונים ללשכתו, ובהמשך להצעת החוק ולדיונים שקיים בנושא: יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני קיים אתמול דיון מקצועי עם השרים משה כחלון ואופיר אקוניס, מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אביגדור קפלן ומנהל רשות המיסים ערן יעקב, בנושא המטפלות והמשפחתונים.

בדיון נבחנו מספר פתרונות אפשריים, אם זה במתן דמי אבטלה כמו שאר השכירים, או במענק חד פעמי מהמדינה, או בהמשך קיום הלימודים תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות, שהרי בסך הכל מדובר במסגרות לימוד קטנות של עד 5 ילדים במשפחתון.

עם הודעת הממשלה ומשרד הבריאות על הפסקת הלימודים במוסדות החינוך, נמצאו אלפי מטפלות ומשפחתונים ללא מקור פרנסה.

בעבר, קיימה ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני מספר דיונים ואף הוגשה הצעת חוק של יו"ר הועדה בנושא המטפלות והמשפחתונים שאין להם שום זכויות, כשמצד אחד הם לא זכאים לדמי אבטחה במקרה של חופשה, ומצד שני משרד העבודה והרווחה – הרגולטור – אוסר עליהן להמשיך לעבוד. משכך, אלפי המטפלות והמשפחתונים נופלות בין הכיסאות.

אל לשכתו של ח"כ גפני הגיעו ביומיים האחרונים עשרות(!) פניות מרגשות של מטפלות ומשפחתונים, "כידוע לכם מטפלות משפחתונים לא שכירות ולא עצמאיות וכרגע בעקבות נגיף הקורונה נאלצנו להפסיק לעבוד לפרק זמן בלתי ידוע, בהוראת ראש הממשלה על פי הנחיות משרד הבריאות.

"השכירים שנאלצו להפסיק לעבוד בעקבות הקורונה חותמים אבטלה, העצמאים מקבלים הטבות ופטורים מהמדינה. ואילו אנחנו המטפלות לא שכירות ולא עצמאיות, מה יהיה עלינו ועל ילדינו הקטנים? האם נגזר עלינו שלא יהיה לנו כסף לקנות אוכל לנו ולמשפחתנו – ילדנו הרכים, ועוד בערב חג הפסח הקרב ובא?", נכתב באחת הפניות.

המדובר בכ- 3,700 בעלי משפחות שרובם מפרנסים עיקרים בבית, והחופשה הכפויה הזאת עלולה להוביל אותם ואת משפחתם לתהום כלכלי.

ח"כ גפני שנכנס לעובי הקורה סיכם עם משתתפי הדיון כי יקיימו דיון דחוף בנושא על מנת להבטיח שמאות המטפלות והמשפחתונים לא יינזקו כתוצאה ממשבר הקורונה.

בארגון 'כח לעובדים' ובארגונים נוספים המרכזים את המטפלות, הודו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שנרתם לסייע לאלפי המטפלות והמשפחתונים, "זוהי שליחות ציבורית מהמדרגה הראשונה לסייע לאלפי המשפחות הללו שאיבדו את מקור לחמם", "הוכחת בעבר בדיונים שקיימת על מנת לסייע להם, כולנו תקוה שתצליח גם במשימה חשובה זו".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר: "לא אפקיר את המטפלות והמשפחתונים שעושות את עבודתן ביעילות, בחריצות ובמסירות במהלך כל השנה. גם בימים קשים אלו אמשיך להיאבק עבור זכויותיהן שמגיעות להן על פי חוק."

כתיבת תגובה