מירון: כך מכסים הנגידים את הוצאות מעמד ההדלקה

נגידי חצר באיאן שחברים ב'ועידת הנשיאים' המחזיקה את חצר האדמו"ר מבאיאן כל ימות השנה, נטלו על עצמם להשתתף בחלק מההוצאות שסביב ההדלקה במירון • ומהיכן מגיע כל היתר? • וגם: כל החידושים בהדלקה השנתית של באיאן במירון

ההמונים בהדלקת המדורה במתחם באיאן | באדיבות המצלם

האות לפתיחת ההילולא במירון שזור בדרך כלל במראות ההדלקה של כ"ק האדמו"ר מבאיאן שליט"א. זו מסורת ארוכת שנים, שברבות השנים הפכה ניצבת בקדמת הבמה של ההדלקות במירון, אך גם הפכה לתופעה שמתרחבת והולכת כל השנים.

הכל לפני כמאה וחמישים שנה, אז רכש סב-סבו של כ"ק האדמו"ר מבאיאן, את זכות ההדלקה של המדורה שנמצאת על גג ציון הרשב"י ממש. ההדלקה במקום הזה, הינה מסורת רבת שנים שהחלה מאז ימיו של האר"י הקדוש ז"ל ואחרי ההדלקה של האדמו"ר מבאיאן, ההדלקות כולן מתכנסות למתחמי התכנסות סגורים. ואילו המדורה הזו, הופכת למדורה של כלל ישראל – שבה באים כל מי שליבו חפץ ומוסיף עוד ועוד חומרי בערה עד שמדורה זו בוערת עוד ימים רבים לאחר ל"ג בעומר.

לפני שנים רבות נמכרה לסבא קדישא האדמו"ר רבי ישראל מרוז'ין זצ"ל זכות ההדלקה על הגג. חצר מלכותו של הרבי מרוז'ין הייתה ידועה בעשירותה המופלגת, ולכן הוצע לרבי לרכוש את הזכות לחזקת עולמים לו ולזרעו אחריו. כך, ממשיכה הירושה דור אחר דור, עד לנין-נכדו, כ"ק האדמו"ר מבאיאן שליט"א.

ההדלקה המרכזית נחשבת להדלקה הגדולה ביותר, הן מבחינת כמות המשתתפים בה ובעיקר בגלל סגולותיה והמסורתיות העתיקה שלה. מדי שנה הולכת וגדלה כמות המשתתפים באופן דרסטי ומדי שנה נוספים עוד ועוד מקומות ורחבות חדשות – לשם מועבר מעמד ההדלקה על פי רוב בשידור חי – מחוסר יכולת המקום להכיל את כמות המשתתפים.

בהדלקה של באיאן הוסיפה השנה המשטרה, יחד עם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, רחבות נוספות צמודות, כדי להכיל את המון הבאים למעמד המרכזי. וכך, השנה הורחבה רחבת באיאן בעוד מאות מטרים של 'פרנצ'עס' (טריבונות) לטובת האלפים, כאשר רחבה חדשה, נוספת, הוכשרה עבור קהל הנשים.

בנוסף, גורמים הקרובים לחצר הקודש באיאן ציינו בפני 'ביזנעס' את הקמתו של מתחם חדש לאח"מים (מתחם VIP) בשטח ההדלקה, לטובת רבנים דגולים, ראשי ישיבות ואדמו"רים, שלצד אישי ציבור ו'נשיאי' חצר הקודש באיאן ניצבים כתף אל כתף עם נגידים וגבירים רבים, מחצרות ועדות שונות שלא מוותרים אף שנה על מעמד ההדלקה.

האדמו"ר מבאיאן בהדלקה במירון | באדיבות המצלם

וכמה הדבר עולה? למרות שה'חזקה' על ההדלקה נרכשה, על המתחם ועל שכירת המקום המתרחב מדי שנה, כמו גם על ההגברה, מערכות השידור החי וכדומה, נאלצת חצר הקודש באיאן לשלם. היות שרבים קופצים על כל מ"ר פנוי במירון, ההוצאות של המארגנים, הרשמיים ושאינם רשמיים, אדירות.

אלא שלמרות שבחצרות וקהילות אחרות יש המוכרים מקומות (לא תרומה להשתתפות בהוצאות ההדלקה אלא תשלום פר מקום), בחצר באיאן מקפידים מאד שלא לקחת תשלום על הכניסה לכלל המתחמים. "זו הדלקה של כלל ישראל", הם אומרים.

ומי בכל זאת נושא בעול ההוצאה האדירה – שממשיכה מאוחר יותר גם לאחר ההדלקה, אז יורדים החסידים בשירה ובזמרה למושב מירון, שם עורך האדמו"ר את הטיש המרכזי לכבוד יומא דהילולא דרשב"י הקדוש בהשתתפות אלפי החסידים.

מתברר כי את סכומי ההוצאות הרבות מכסה ברובה 'וועידת הנשיאות' של החסידות – זאת היא קבוצה של אילי הון המחזיקים באופן קבוע את חצר האדמו"ר מבאיאן וגם בל"ג בעומר חברי הקבוצה מכסים חלק נכבד מההוצאות, כאשר חלק נוסף ממומן על ידי מנהלי המוסדות.

את אלה ניתן לראות מתרוצצים ללא הרף בין הנגידים השונים המגיעים להדלקה, ומתרימים מהם סכומים נאים לכיסוי העלויות.

כתיבת תגובה