מי מחרים את מי: 'פניציה' בסכנת סגירה – בגלל החרדים?

פרסומים בנושא סכנת סגירה של מפעל פניציה בירוחם הצטרפו לגל ההסתה נגד ה'סחטנות' החרדית • הנהלת החברה: "גורמים חרדים מפעילים לחצים כבדים על לקוחות המפעל ומאיימים על המשך קיומו, תוך סיכון מקום עבודתם של 240 עובדים" • פעילי השבת: "המפעל מחרים את שומרי השבת, לא להיפך" • ושמרו בני ישראל

עובדים ביקב ארזה. אילוסטרציה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ההסתה נגד הסחטנות (המדומה) החרדית בשלב המו"מ הקואליציוני, עולה דרגה, ועכשיו החרדים מואשמים גם בהיותם סוגרי השיבר למפעל פניציה בנגב. זאת, כזכור, בעקבות ההתנזרות של עשרות אלפי משקי בית במגזר מקניית בקבוקים תוצרת המפעל, שלא עמד בהסכמים ולא השבית את עצמו בשבתות ובחגי ישראל.

נדגיש, כי חרם רשמי אמנם לא יצא לפועל, אך הקהל שמודע לנושא, ורגיש לקדושת השבת פעל על פי צו מצפונו, ונמנע מקניית בקבוקי יין ומיץ ענבים במידה ואלה יוצרו בישראל.

למרות זאת, בחרו בכירים במפעל 'פניציה' לתלות את הבעיות הכלכליות ואת סכנת הסגירה של המפעל – בחרדים "240 עובדים יילכו הביתה בגלל החרדים", צוטט אחד הבכירים.

"אין חרם ויש חרם", אמרו בתגובה בוועדת השבת, "כלומר, אין חרם מצדנו – אבל יש חרם מצד פניציה נגד הציבור החרדי. אנחנו צרכנים שמבקשים בסך הכל שישמרו על הערכים שלנו. סיירנו במפעל, ישבנו עם ההנהלה והבאנו מסמכים שמוכיחים שאפשר להפעיל את המפעל בשבת על ניטרל ללא ייצור – כמו שמפעלים אחרים עושים – כדי שהלקוחות יוכלו לקנות את התוצרת.

"המגזר החרדי לא סחטן, ולא גורם לפיטורים של מאות עובדים. זה לא נכון: חברה שרוצה לשווק מוצרים לציבור צרכנים מסויים, מקבלת את דרישות הצרכנים ולא באה ודומעת כדי שיצילו אותה כשהיא יורקת בצד השני בפניהם של הצרכנים", אמרו גורמים בוועדת השבת.

מהנהלת פניציה נמסר: "מפעל פניציה נוסד ב- 1934 ומשנת 1968 הוא פועל בירוחם. במהלך כל השנים המפעל מאושר לעבוד בשבתות וחגים על ידי משרד העבודה בהתאם לחוק שעות העבודה והמנוחה ואף קיבל את אישור הרבנות הראשית.

"בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם איום על פעילות פניציה עקב נושא השבת, גורמים חרדים מפעילים לחצים כבדים על לקוחות המפעל ומאיימים על המשך קיומו, תוך סיכון מקום עבודתם של 240 עובדים.  עקב לחצים אלו הצטמצמה משמעותית רכישת תוצרת החברה ע"י חלק מלקוחותיה ונגרמים הפסדים ניכרים עקב כך. אנו סומכים על תמיכת לקוחות החברה ועל תמיכת הממשלה בנושא להמשך פעילות עתידית".

מפעל פניציה בדרום | צילום: משה שי, פלאש 90

פעילים בכירים בפורום השבת הציבורית, גוף המאגד ארגונים רבים העוסקים בחיזוק שמירת השבת במדינה, אומרים ל'ביזנעס' כי "הבכיינות המדומה של מפעל פניציה, כמותה אנו נתקלים בסיטואציות נוספות, לא תועיל להם מאומה והיא צריכה להיות מכוונת רק כלפי הנהלת המפעל על התעקשותה חסרת הפשר להמשיך בחילול השבת.

"חשוב לזכור שזכותם של שומרי השבת להגן על כבודה הנרמס אינה פחותה מזכותם של עובדי פניציה ליום מנוחה שבועי כמתבקש וכמתחייב גם מבחינה חוקית וגם מבחינה מוסרית.

"המהלך שהוביל ארגון "שומרי שבת" להעדפת תוצרת ממפעלים שומרי שבת הוא מודל לחיקוי, ציבור שומרי השבת במדינה הוא גדול דיו ואין לאיש רשות או סמכות להשתיק את קולו המבקש בסך הכל להגן על כבוד השבת שמלווה אותנו מאז היותנו לאומה".

כתיבת תגובה