מלחמת הסחר: סין מגיבה לחוק האמריקני החדש

עליית מדרגה: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם על חוק חדש לפיקוח על השקעות זרות ומלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין היא הגדולה בהיסטוריה. משרד הסחר של סין: "על ארצות הברית להתייחס באופן הוגן למשקיעים מסין"

מלחמת סחר. פועלים סינים | אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

מלחמת הסחר העולמית והגדולה בהיסטוריה מחריפה: סין קראה לארה"ב "להתייחס בהוגנות למשקיעים", לאחר שעם סיום חופשתו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבסיס הצבאי האמריקני "פורט דראם" שבניו יורק – בדרכו לוושינגטון – על חוק חדש המחזק את את ועדת ההשקעות זרות בארצות הברית (CFIUS), האחראית לקבוע האם השקעות מסוימות מהוות איום על הביטחון הלאומי. בכך נרשמה עליית מדרגה במאבק הסחר העולמי בין סין לארה"ב, כאשר טענות שנשמעו הסבירו כי הסמכויות הנרחבות שניתנו לוועדה כוונו לסין באופן ישיר.

משרד הסחר של סין הגיב בחריפות, וקרא לארה"ב "לנטוש את החשיבה של המלחמה הקרה, לשקול באופן נכון ואובייקטיבי את היחסים ולא ליישם את הסעיפים השליליים כדי להימנע מפגיעה בשיתוף הפעולה", תוך הודעה שסין תבחן את תוכן החוק בשימת לב מרובה להשפעתו על חברות סיניות. "נשקול באופן נכון ואובייקטיבי את היחסים ולא ליישם את הסעיפים השליליים כדי להימנע מפגיעה בשיתוף הפעולה". משרד הסחר אף הוסיף: "על ארצות הברית להתייחס באופן הוגן למשקיעים סין ולמנוע מוועדת ההשקעות הזרות בארצות הברית להפוך למכשול עבור השקעה ולשיתוף פעולה בין חברות אמריקניות וסיניות".

כזכור, לא מכבר הוטלו בארה"ב מכסים בהיקף של 34 מיליארד דולר על סחורות סיניות, ומכסים בהיקף 16 מיליארד דולר צפויים להיכנס לתוקף בחודש הקרוב. בסין, הטילו מכס מקביל על 333 מוצרים אמריקניים בהיקף כספי דומה.

עם זאת פרשנים כלכליים ציינו כי סין אינה היחידה וכי טראמפ הטיל רק לאחרונה מכסים שונים אפילו על בעלות בריתה של ארצות הברית כמו האיחוד האירופי, קנדה ומקסיקו. הללו אגב, גרמו לארה"ב להתלונן בארגון הסחר העולמי על מכסים תגובתיים שהטילו האחרונות על ארה"ב, בעקבות מכסי הפלדה ואלומיניום שהטיל עליהן טראמפ.

 

 

כתיבת תגובה